Barton3000 0 Postad 18 Augusti , 2010 Hej, Är det någon som har erfarenhet av propulse? Jag har en 19 fots båt med en Mariner 100 där bak, jag fiskar mycket och vill trolla i låg fart. med orginalproppen gör båten nästan 3 knop på tomgång (800RPM) Tomgången utan växel ligger på 1000 RPM Går det att få ned hastigheten med en propulse om man ställer den på minsta stigning? eller går det bara lättare så att motorvarvet ökar istället. Tänkte jag skulle slippa drivankare. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 18 Augusti , 2010 Har bara bra erfarenheter av drivankare så jag förstår inte varför du vill slippa dem? båten blir mycket stabilare och inte lika känslig för med eller motvind. Tycker dock att ett tomgångsvarv på 1000 Rpm låter mycket går det inte att sänka det lite? Senast ändrad av Pezz | 18 augusti 2010 | 16:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 18 Augusti , 2010 Det är ju bara att ställa ned tomgången. Den ska ju ändå ligga runt 700 för din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Augusti , 2010 Jo, men den brukar då vara specad med växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 18 Augusti , 2010 Vad jag har hört så flexar de en hel del men jag har inte provat själv. På en så pass stor motor så är det troligen en hel del flex så jag är tveksam. Jag skulle personligen ha valt drivankare men det var ju inte frågan nu. Idén är ju bra men material valet är nog sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 19 Augusti , 2010 Problemet med att ändra stigingen kommer väl i andra sidan av fart-/varvtalsregistret. Du sänker toppfarten och får högre bränleförbrukning när du kör i marchfart. Nu är inte jag nån fiskare men 100 hk är väl lite kraftigt för trollingfiske. Kan du inte montera en liten hjälpmotor istället? Kanske en liten elmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 19 Augusti , 2010 Tack för alla svar. Visst 100 Hp är stort för att trolla med, men denna motor är en 2 2 modell. Den går bara på 2 cylindrar upp till ca: 1800 rpm (På 6 timmars trollning tar den ca: 10 liter) Därför tänkte jag att jag skulle slippa drivankare och extra motor. Tomgångsvarvet på 800 med växel i är väl Ok, jag har försökt ta ner det lite till men den blir lite opålitlig då, motorn får ju aldrig lägga av när man lägger i växeln. Om jag tappar lite i toppfart eller att bensinförbrukningen blir lite högre gör ingenting. Jag kör aldrig så fort, tar upp den snabbt i plan och backar tills det går lätt. (3100 rpm) 24 Knop. den toppar nog över 40 knop. Bensinförbrukningen lär väl öka med drivankare också. Nej, det jag funderar över är om det blir någon skillnad. Jag tänker så här. Tomgång neutral ca: 1000 rpm. Hög stigning= propellern går tungt = lågt varvtal. 800rpm (Som det är idag.) Låg stigning = propellern går lätt = högre varvtal. (kanske uppåt 950 rpm) Blir det så, så kommer troligtvis båten att gå lika fort med en propulse och jag får endast ett högre tomgångsvarvtal. I sånt fall är det bortkastade pengar. Jag har läst om en del som trollar som är helnöjda med sin propulse för att de kan ändra stigningen för olika fiske. Ingen som har några teorier om mitt resonemang. Senast ändrad av Barton3000 | 19 augusti 2010 | 11:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 19 Augusti , 2010 Visst kommer varvtalet öka något men hastigheten styrs ju av stigningen, vill du halvera farten får du halvera stigningen, och således blir toppfarten halverad och vill du då åka hem i 24 knop så får du vara ca 6000 i stället för 3000 .. Tag du ett drivankare och ev. möjligen en mindre propeller så du får mer slip när båten går trögt i låg fart. mängden bränsle / timme lär då minska eftersom propeller går lättare i vattnet. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas81 0 Postad 19 Augusti , 2010 Om du funderar på att köpa en propulse så kan jag rekomendera clas ohlson, dom rear ut sina båt grejer på hösten, Jag köpte min där förra hösten kostade bara 700:- i och för sig så provade jag den en gång sen lämnade jag tillbaka den, så bra tyckte jag den var Men billigt var det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hallå, Har en rätt så stor erfarenhet av propulse då jag tar hand dom 8båtar som använder sig av dessa (5m alu båt med 25-30hk 4-t Yamaha). Att använda sig av propulse för att uppnå den perfekta trolling farten har jag iofs aldrig gjort, men erfarenhet säger att man aldrig ska mixa med stigning och fart genom att byta propeller. Att få en 100hk att göra mindre än 3hk när växel läggs i är inget du kommer att lyckas med genom att ändra stigningen till betydligt mindre, inte utan att förstöra prestationen på övriga farter (fara för övervarvning och en alldels för seg båt). Det bästa är att sätta ett driftankare, själv använder jag en simpel ikeakasse när jag vill driva lite mer kontrollerat, använder den dock aldrig till trolling då det inte intresserar mig. Propulse är kanon propellrar om dom används rätt och man inte tror att man mkan halvera sin bensinförbrukning samtidigt som man fördubblar farten (vilket är självklart kan tyckas, men det vanligaste klagomålen som jag hör är att farten inte är den samma etc). Den största föredelen och samtidigt den enda som gör att vi använder den då vi hyr ut våra båtar är att jag hundratals gånger sett skillnaden mellan växelhusoljan från en motor som gått på med alupropp genetemot propulse. Och jag lovar att det är en STOR skillnad på metalspån osv. En propulse propp går sönder och blir rensad om man går på rejält, något som kanske är jobbigt just då, men som är guld värt gentemot aluproppel som fortsätter slå i stenar och annat som du kört på, vilket resulterar i trasiga drev och dyra skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
konnih 0 Postad 20 November , 2010 Skaffa en elmotor i stället. Räcker 36lbs för en så stor båt? Ett extra batteri och el motor kostar kanske 4000kr. Kanske måste man ha två? Vad är marknades starkaste utombordare El? Konvertera en start motor från en bil till elsnurra via gammal rigg eller longtail a la thailand? Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser