Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Flayban

Segelbåt...Tips

Rekommendera Poster

Hej.

Nu är det dax att byta till segelbåt, måste vidare i sjölivet och prova på nya saker.

Vad skulle ni rekomendera för märke, hur är tlx Bavaria, sun odyssey. runt 38-40 fot

Vi vill ha stora utrymmen

Kommer lägga ca max 1200000kr

Kom nu med förslag och ideer.

MVH.

Jonas

http://forbina9000.dinstudio.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma funderaingar.

Tittar på Bavaria, Delphia, Hanse, Beneteau, Jeanneu, som jag drar över samma kam men tittar även på äldre Malö/Najad/HR.
Jag är ju iofs inte oäven på något men i första hand kommer jag att se efter en bra bo-båt som jag sedan kommer att byta ut om ca 8 år för en mer rejäl långfärdare.

I mitt fal ligger det en bit fram i tiden så jag stressar inte.

Åk till Öppna varv på Orust nästa helg och titta så får du lite perspektiv på vad du önskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ger inte mycket att gå efter... förutom stora utrymmen?

Då tycker jag väl två saker. Dels att du enbart ska titta på relativt nya båtar av de märken som nämns ovan... de har högre fribord och är bredare än äldre båtar. Det ger utrymme ombord.

Och om du verkligen prioriterat utrymmet ska man nog inte räkna bort Bavaria som en del båtälskare tenderar att göra ( Bav är hatobjekt för en del känns det som? ) då dessa ÄR lite billigare än andra och det innebär att du faktiskt får en större båt för samma peng?

Så fort du börjar prioritera andra saker så ändras ekvationen. Tips är att köpa utomlands, är billigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...