Myggbetet 2 Postad 16 September , 2004 Vad gör man för att undvik att vatten sugs in bakvägen in i motorn? Om det nu går att undvika... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 16 September , 2004 Menar du att den suger in det bakvägen eller att vågorna sköljar in vatten i avgasröret och trycker in det via limpan in i motorn eller hur går det till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nicke Postad 17 September , 2004 Titta i avgasbeljen om du inte har typ två luckor,dom skall stängas när man sänker gasen.Det är en typ av backventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 17 September , 2004 Ingen avgasbälg på B18 baserade motorers drev. På B18 motorn sitter ett 100 drev, som har avgasutblåset ut via backspegeln på båten. Men till saken: Alltså om motorn och avgassystemet är rättmonterat, så ska inget vattenintrång kunna ske i motorn. Om det har skett vatteinintrång via avgassystemet, har du motorn för lågt under vattnet monterad, eller så har du MYCKET stora vågor som sköljer mot din båts bakända Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 17 September , 2004 Volvoman. inte för att jag vill vara petig, men jag tror du menar akterspegeln istället för backspegeln... :-D Låter ganska konstigt att vattnet skulle sugas in i motorn.. isf står nog kamdreven fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 September , 2004 Har icke drabbats av detta själv, men har hört andra som drabbats av nån form av vakum (hur det nu stavas) och därmed fått in vatten i motorn. Så tänkte därför höra om de va nåt speciellt det berodde på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 18 September , 2004 Hur vet du att vattnet sugs in i motorn baklänges? Har du vatten stående i motorn kan de bero på att du har en trasig topplockspacning tex.......... Precis som nån annan sa så är de ju så att är det b18 orginal i båten så har du förmodligen ett 100 drev eller tillome ett 80 drev.....för att det ska komma in vatten bakvägen genom avgasröret måste båten liogga kvar i samma höjd och vattennivån höjas med ca: 50 cm eller nåt.. Är motorn svårstartad eller vitryker? Svaret på din fråga är igentligen att man gör ingenting för att undvika att vatten tränger in bakvägen, det kan inte ske om allt står rätt till...... Luddig läsning men du måste förklara mer vad som är tok för att vi ska kunna lösa ditt problem Jimmy..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 18 September , 2004 oj jag missa det sista inlägget....... Har du ett 100 derv så kan du va lugn Jimmy du kommer inte få problem med felriktat vatten ....... :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 18 September , 2004 Har inget drev alls utan rak axel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BåtBengt Postad 5 November , 2004 Du kan montera en 'Elastomuffler' (ljuddämpare i neprengummi), den fungerar både som backventil och ljuddämpare. Jag har själv sådana monterade i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser