Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
Jepson75

Chevy 350 V8, eller Mercruiser 4,3 LX

Rekommendera Poster

Hejsan!

Här är en som är helt grön på båtfronten, men har ändå lovat faderskapet att leta upp en daycruiser för 70-90, har för tillfället två intressanta objekt. En Checkmate o en Regal. I annonserna ser de tämligen lika ut i utförandet. Men vad jag undrar över för tillfället är vilken motor av de som nämns i rubriken som är bäst o mest totalekonomisk? Av bilerfarenhet vet jag ju att inom bilvärlden är ju 350´ n Chevrolets motsvarighet till Volvo B18/B20, dvs du köper delar till vettiga priser på Pressbyrån...ungefär! Är det samma i båtvärlden, o hur är Mercruiser i jämförelse?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är kanske inte den bästa att bedömma motorerna tekniskt, men kanske kan ge lite åsikter.

Om vi antar att skicket på motorerna är likvärdigt så skulle jag först utvärdera vilken storlek av motor som passar bäst beroende på storlek av båt, krav på fart och kraft, samt vikt på båt.

Exempelvis en 23 fots amerikansk DC kan bli lite för tung och stor för en 4.3L motor (man får varva den ganska mycket för att få en bra marchfart).  Har man en 20 fotare eller en lättare båt kanske 4.3 räcker mer än väl. Checkmate har nog ofta 350 med tanke på att många som har haft de båtarna prioriterar fart och kraft, medans kanske en liknande Regal har en 4.3.

Av motorerna i sig har jag bara erfarenhet från 350 modellen.  Det är som du nämner ganska ok priser på reservdelar nuförtiden (om man även tittar på annat än orginal) och det mesta finns att få tag på, man kan ju även köpa hem från USA.  Relativt lättmeckade motorer också.  Det är ju mestadels bildelar man köper, med en del som är speciellt anpassade för marint bruk (typ kylsystem).

Däremot att säga att det är billigt kanske är en överdrift :)

Totalekonomin är lite svårare att bedömma.  Jag tror inte att det är så otroligt stor skillnad på reservdelskostnaderna.  Bränsleekonomin beror till stor del på hur man kör (höga varv etc.).  Har man en förhållandevis lätt båt, kör gärna i lugn marchfart så kan 4.3 ge en bättre ekonomi (typ en 20 fots Regal fungerar säkert helt ok med 4.3). Är båten lite större/tyngre, samt om man vill ha mer fartresurser är 350 mer lämplig. Då kan man ligga i en bra marchfart där 4.3an får jobba mer (vilket även kan slita mer på motorn).

Sedan är det även många som känslomässigt gillar 350 motorerna pga ljudet från en V8 och känslan av den extra kraften.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som jag anade :-) V8 är ju alltid V8 också - Är 20-fotare båda två förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicket på drivlina och båt är helt avgörande för beslutet. Det är i grunden samma motor och block och endast två cylindrar är borttagna (a 0,7 liter/st) på sexan. Skillnaden i bränsleförbrukning (1-2 dl/distans) är försumbar i sammanhanget och beror mer på båtens vikt, skrov, körsätt m.m.

Gissar att bägge är förgasamotorer med tanke på priset (annars skulle jag föredra den som ev har insprutning)?

Om de är likvärdiga (vilket de förmodligen inte är) så skulle jag ändå välja V8:an  - en 8 är alltid en 8 :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig forum det här :-) Uppenbarligen är Checkmate mer inriktad på sport!? . Finns ju en hel del matnyttigt här på forumet här oxå om man söker sig fram. Kommer säkert mer frågor framöver från mig, säkerligen en o annan korkad oxå, (om inte annat när det är dags att bege sig iväg o titta på ett objekt) men man lär så länge man lever!
Förgasare resp insprutning...är insprutningsmorotar betydligt dyrare i inköp? Är det värt merkostnaden i sådana fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst värderas insputningsmotorer något högre än förgasarmotorer. Insprutning blev vanligare från sent 90-tal och framåt och innebär ofta mindre problem än förgasarmotorer, även om förgasarmotorerna är lättare att meka med när det väl krånglar. Dessutom har de något lägre bränsleförbrukning och ofta högre effekt. En 4,3 l Mercruiser har 190 hk i förgasarutförande och 220 hk i insprutningsmodellen.



Senast ändrad av Patrik_ | 18 augusti 2010 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man väl säga att 4,3 V6 är en betydligt struligare motor med mer maskinskador än 5,7 V8. Min verkstadserfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi om båtar i 20-22 fots klassen så har ju Regalen ett väldigt lättdrivet skrov så den klarar sig bra med en V6 fast en 8 är ju alltid trevligt :-) Du bör även kolla upp drev och bälgarna. Bälgarna är inte helt lätta att byta.

Mvh Uve

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Checkmate - Rock n roll. Lite mer körbåt.

Regal - Lite mer som pop. Glida omkring lite lagom sådär...

Gällande v8 eller v6 så tror så tycker jag valet är lätt. V8. Skönare gång och billiga delar. Vad är det för drev på respektive båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Marcus,

Checkmate är sköna Raggarbåtar.

Regal lite mer normala, Sea Ray stuk så att säga.

 

Annars kan man kolla på Bowriders i 20-21 fotsklassen också.  Många som använder båtar i den storleken har de inte för att sova över i (iof är ruffen ett bra stuvutrymme).  Man får mycket mer sittyta (mer sociala på sätt och vis).  De större Bowrider som jag åkt med har varit riktigt trevliga ur ett socialt perspektiv. Jag tyckte det var riktigt coolt att sitta fram faktiskt, man får inte riktigt den känslan i DC modellerna. Bör även vara lite billigare i pris.  Kanske kan vara något att fundera på, tänka lite utanför ramen så att säga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 350´ n också en Mercruiser? Då borde det ju vara alpha one drev på båda? Annars så kan det ju vara sånt som skiljer som kan vara en anledning att välja den ena eller andra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merc använder generellt Alpha drev på både 350 och 4.3.  Olika utväxling på dreven har jag för mig, annars samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så långt är jag med. Tänkte bara om 350´ n var en Volvo eller om någon av dem var så gammal att det var ett gen 1.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser trevlig ut, riktigt bra pris också tycker jag och ruffen kan fungera som stuvutrymme antar jag (men visst, i den storleken kanske en Bowrider ger mer nöje). Regal är bra båtar och runt 20 fot fungerar 4.3L helt ok.  (Lite kul placering av badstegen förresten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...