Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
gote2

Motoralternativ

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa en Fjord 21 Weekender men är osäker på vilket motoralternativ som är att föredra? Det verkar finnas väldigt många alternativ. Tacksam för tips om det finns mer man skall kolla på när det gäller den modellen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre båt så lite småfix får du räkna med. Kolla motor,drev o kapell resten är lätta saker. En liten V8 är att föredra då det är en tung båt men den har bra sjöegenskaper. Volvos 6a AQ170 är också ok men du ska inte ha en klenare motor och båten bör/ måste även ha trimplan. Försök att få se båten på land också då det gäller äldre båtar så är det alltid bra att få se hur botten ser ut så du vet om du behöver slipa ner färgen och göra allt nytt och laga lite skador eller om den bara är att torka av och ev måla på en ny burk bottenfärg till våren.

Mvh Uve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat en Weekender 83;a med en Volvo Penta 225D, bensin, vet du något om det skulle vara ett alternativ?

Vänligen

Larsjöran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag hade en 21W för några år sedan, mycket rymlig båt för sin storlek, min var bestyckad med en AQ170 (Volvos 6:a B30), den motorn var i klenaste laget tyckte jag fa när hela familjen 4 personer var med, hade vi dessutom vänner i båten då blev det trögt upp i plan.

Jag skulle rekomendera en V8, helst en 350, (5,7l) de mindre har nog lite för lite kraft de med.

225D är en 5.0l eller 305:a, dvs en av de klenare v8 orna.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Själv hade jag en 24 weekender med 5.7 v8 i och det var en mkt bra bestyckning. Studsade nästan upp i plan wink och marchade en bit över 20 knop, max 33. Tror dock att en vp 225 d räcker till.

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...