Will 0 Postad 16 September , 2004 Jag funderar på att köpa en Bayliner 2655 Ciera Sunbridge -01 26 fot om jag inte mistar mig. Enligt säljaren (en firma) är det inga problem att lägga till/ut ensam. Jag har ingen erfarenhet av så här stora båtar, men ställer mig tveksam till detta påstående. Jag har anmält mig till en förarbeviskurs som startar om två veckor, men praktisk erfarenhet saknas ju i alla fall. Jag kan tänka mig att om jag varit en riktig sjöbjörn med åratals erfarenhet hade det inte varit några problem. Nu är jag inte det utan kommer att använda båten ensam och tillsammans med mina barn (4 st). 14 åringen kan naturligtvis hjälpa till med förtöjningen och liknande, men 50% av tiden kommer jag troligtvis att vara helt själv. Tror ni mina farhågor är befogade, eller är det bara frågan om att vara mycket försiktig i början tills man fått lite erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dick Postad 16 September , 2004 Hej, Min erfarenhet av båtar i den klassen, är att dom är mycket känsliga för vind = stor avdrift. Har man lite eller ingen erfarenhet av detta så kan det bli lurigt om det är trångt i hamnen. Bogpropeller kan vara bra att ha. Ute på havet är det inga problem att hantera båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 16 September , 2004 Hej Will! Jag har en liknande båt som du fast 24-fotaren och heller ingen tidigare sjövana. Jag har kännt av att det inte är jätteenkelt att hantera en dylik båt. Tex att angöra en trång båtplats, en sjömack eller helt enkelt förtöja båten. Särskillt i vind kan detta bli väldigt knöligt eftersom, som sägs här dessa båtar driver mycket och väldigt fort. Dessutom är båten väldigt tung så det här är ingen båt som du sätter på grund på en sandstrand som de flesta andra småbåtar kan göra när de skall ut till stranden. Du kommer inte loss för du rubbar inte båten. Du måste ankra upp en bit ut och vada in med barn och utrustning. Att försöka backa en sån här båt tycker inte jag är enkelt eftersom båten då i stort sett saknar styrförmåga. Dvs backa och samtidigt svänga är nästan omöjligt. Jag önsar många gånger att jag hade en bogpropeller jag också, det kostar ca 15-20.000 att få en sådan installerad men är fantastiskt trevligt att ha och underlättar enormt, särskillt för oss landkrabbor. I övrigt gillar jag båten och lär mig mer och mer hela tiden. PS. jag skall också börja min förarbevis kurs om två veckor, kanske sitter vi då på samma kurs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 16 September , 2004 Tack för svaren! :-Tack Jag skall gå kursen I Ystad :-) Hmmm detta var ungefär vad jag befarade. Kan gå bra, kan gå mindre bra. Men framför allt kan det vara så, för att skriva skånska, klyddigt att jag drar mig för att ta ut båten själv och så vill jag inte ha det. Vad jag däremot här fick veta var att det finns en ev. lösning och det ger mig hopp. Jag skall omgående kolla upp bogpropeller alternativet. Skulle kanske kunna finansiera den med en effektiv prutning ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 16 September , 2004 Du kan ju alltid ta med dej en kompis dem första turerna och låta honom sitta och glo bara, och testa att lägga till själv utan hjälp men utifall de går snett kan ju han snabbt rycka in med en hjälpande han. Jag tror att du lär dej snabbt och lär känna båten och vet hur den beter sej, lägga till vid en mack tex är ju ganska lätt där det är mjukt och gonigt och man kan lägga bredsidan till, det är betydligt svårare att kasta ankare och förtöja vid en hård och otäck klippa.... Det dumma med motorbåtar e ju de att dem går inte att manövrera vid krypfart och man vill ju inte rusa mot land i 10 knop precis och riskera att motorn lägger av eller att backen strular eller nåt..... Har du väl lagt till några gånger och vet att de GÅR så känner du dej genast tryggare... Lycka till.......... PS ingenting är svårt när man kan det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 16 September , 2004 Hej! Jag själv har en DC 21 fotare och det var ovant i början att lägga till med den också (även om vi var 2st) men efter ett antal gånger så vänjer man sig och kommer på små trix som hjälper till. Man lär sig också hur båten beter sig i vissa situationer. Så jag håller med de andra här att det finns ingen anledning att backa ur affären utan se det som en utmaning samtidigt att boka upp en kompis de första turerna med båten, för husfridens skull blanda inte in sambon, det kan explodera precis när som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 16 September , 2004 Denna länk kanske kan ge lite tips om manövrering i låg fart: http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/kora_fort/kora_fort4_vib.html Dessutom finns en artikel i tidningen Praktiskt Båtägande nr 4/2003 om manövrering av båtar med drev där det kan vara lite trångt (t ex i hamnar). Med ovanstående som teoretiskt stöd och med träning och åter träning skall det nock gå. Ta de lynt ;-) Lycka till, flipbop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 17 September , 2004 Skippa bogpropellern och lär dig köra båten istället. Finns tillräckligt många klåpare på havet som ersätter förmåga att hantera båten med en bogpropeller! :-D Kommer kännas konstigt i början men som andra skrev så börjar man snart lära sig hur båten beter sig i olika situationer. Ska man åka mycket ensam skulle jag hällre satsa slantarna på ett ankarspel i aktern med fjärrkontroll. Lugn och sunt förnuft så kommer man långt! Inga problem att hantera en 26-fotare ensam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 17 September , 2004 Jag har själv en 2755:a och jag drar mig inte för att ta ut båten själv på en tur om jag skulle vilja. Dessa båtar tar som sagt lite vind men jag skulle inte lägga 15-20 000 på en bogpropeller. Lägger man till med ankare är det viktigt att se till så man har vinden rakt bakifrån (om möjligt förstås), annars är det omöjligt att komma rakt in till bryggan. Det viktiga är att man tar det lugnt och inte stressar upp sig om det går lite fel vid angöringstillfället. Det är bara att backa ut igen (eller hur man nu lägger till) och räta upp båten och sedan försöka igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 17 September , 2004 Man behöver inte ha en 26-fotare för att det ska stirra till sig vid förtöjning. Vår första ankring/förtöjning vid en välbesökt brygga höll på att sluta i skilsmässa. Och vår lilla Ht-båt är ändå bara strax över 5 meter. Andra gången gick det mycket bättre och, som nån skrev, det där lilla extra självförtroendet som en lyckad förtöjning ger gör underverk för båtlivet! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 17 September , 2004 Heh tack för alla trevliga och lärorika svar. Efter att ha läst här, funderat och pratat med ett par släktingar som vet en hel del om båtar har jag bestämt mig. Jag skrev på idag och får båten nästa vecka :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 18 September , 2004 Lycka till! Det kommer att bli en spännande sommar nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser