Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Thomas-1

Hjälp, pedagogiskt spel under konstruktion ...

Rekommendera Poster

Klurar på ett enkelt sällskapsspel för att aktivera uttråkade ungar en stund under blåsiga och regniga hamndagar.
Ett som kanske inte verkar så flashigt jättekul, men som däremot nog är mycket effektivt för - som man sa förr - danandet af skicklige sjömän, nåt sånt :) Tävlingsregler och vinst/mut-plan är inte alls fastlagt än, behöver hjälp med detaljer!

Material; papper,pennor (helst en bläck& flera blyerts), suddgummi och kanske en klocka.

1. Med bläckpennan ritar man tävlingsbanan, dvs några segelbåtar (uppifrån med mast&förstag bara som punkter) plus ev några öar, grund, sjömärken etc. (Man kan lätt sudda och återanvända spelplanen flera gånger ifall bara detta är bläckritat.)

2. Sedan ritas snabbt en vindpil. (kanske kan man använda en tärning för att alla skall bli överraskade av vindriktningen?)

3. Det gäller då att snabbt och rätt rita in förväntad segelskotning på samtliga båtar. Svårt för barn/nybörjare så här kan nog krävas många spelkvällar och mycket beröm/mutor?

4. När segelskotningen väl sitter så införs väjningsreglerna, vem väjer för vem i en sort fallande priolista? (Med ABC-beteckningar för varje båt kan kanske deltagarna få smussla med anteckningar på egna lappar?)

5. Sjömärken, grund, farleder, regelkutymer och fartvektorpilar på båtarna kan kanske succesivt införas på spelplaner för de riktigt avancerade?

När skepparen till slut måhända märker att personalen är nästan obehagligt duktiga, så är det väl hög tid att övergå till verkligheten. T.ex. att under segling fråga saker som skall jag väja nu, rentav överlåta rodret en stund under sträng övervakning.
Tror att ungar i grunden faktiskt gillar att delta och ha koll, dvs att fatta hur navigationen går till och vad som troligen händer härnäst. Och att spelet med rätt mutor plus lite lagom delegerat ansvar, kan göra att de faktiskt utvecklas kunskapsmässigt fortare och sen därför trivs desto bättre ombord ??

Kan det funka att leka in extra kunskaper på detta enkla sätt, och hur görs isf spelreglernas detaljer tillräckligt kul? Förslag ...

/ Thomas

post-10006646-1394236476,5921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte verkar det som något pedagogiskt mirakel inte.

Jag skulle troligen krokna illkvickt och troligen de flesta ungar också.

 

Vad är ditt mål ? sällskapsspel eller utbildning ?

 

Lycka till med spelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med båda ovanstående. Kul idé men sannolikt himla tråkigt för barn som inte vill ha det alltför komplicerat. Och om de inte redan har seglarkompetens hur skall de förstå vokabulärern? Hänger själv inte med då jag har motorbåt och än så länge saknar den berömda nautiska kompetensen i form av skepparexamen av något slag. Kanske diskvaliserar det mig från att delta... Obestämd

Mer sannolikt att det funkar med några gamla seglarkompisar som tagit ett par bärs... liksom golfspelare som alltid snackar golf Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, tanken var att hitta ett sätt att nöta in skotning och väjningsregler i ryggmärgen som är lite roligare. Och samtidigt få pejl på hurpass mycket man kan lita på att de andra reder upp en verklig lite hopkörd väjnings-situation.

Skot o väjreglerna är ju egentligen inte så svåra och krångliga ord kan man ju försöka undvika eller förklara, lite slarvigt ungefär;

Alla segel på spelplanen skall ju stå åt näranog samma håll (givet storbommarnas begränsning), dvs nästan parallellt med vindriktningen. Fladdrande segel vid motvind och ev saxade vid plattläns.
Alla båtar med storbommen åt höger väjer för vänsterbommade, vid lika gäller högst i vind-regeln.
Även upphinnande-regeln, och kanske undvik störa kryssande eller plattlänsande-kutymen kan övas. Man kan nog enklast markera med en pil direkt på spelplanen vem som ska/bör väja.

Material: Var sitt papper och var sin penna.
Spelregler för Väjstress (preliminärt):

För att likna en vanlig julidag runt Smögen skall besluts-tempot helst vara högt, man kan kanske rita var sin engångs-spelplan och byta medurs runt bordet istället? Blir lite action om man måste rita/byta snabbt :)
Får man en ny spelplan måste man snabbt byta bort den man redan har åt vänster, och har man lämnat en får man försöka stressa fram/stjäla den nya ifrån spelaren till höger (gäller ej vuxen mot barn).

Vid första bytet ritas en slumpriktad vindpil efter gottfinnande, och vid nästa kan man fylla i max en båts segelföring och snabbt lämna över. När flera båtar 
har fått segel kan man även få rita väjpilar för dem. Upptäcker man ett fel kan man även kryssa över och sno poängen ifrån den felritande. När alla segel är på plats, inga väj-situationer saknar pilar och inga fel finns, kan man även få poäng på att markera detta med ett OK.

Poängsystem: (max 3 inritningar per byte; en båts segelföring, en båts väjpils-uppsättning och en rättnings-överkryssning. Man får rita väjpilar innan alla båtar fått segel om storsegelföringen ändå är otvetydig.)

Korrekt segelföring 1, oeffektiv ickefungerande segelföring -1, farlig gippsituation -2.
Korrekta väjpilar 2, felaktiga väjpilar -2.
Korrekt rättningsöverkryssning 2, felaktig överkryssning -2.
Korrekt OK:ande 3, felaktigt -3. (så uppmuntras väl den tråkiga rättningen och även eftergranskning)

Jo, efter en spelomgång är man nog rätt mör, trots att det inte borde ta så lång tid. :)
Om någon provspelar, kom gärna med synpunkter om det fungerar! Andra förbättringar redan nu?



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2010 | 12:21

post-10006646-1394236477,5924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... funderar redan på taktiken för att vinna spelet, ifall jag skulle spela det. :)

Eftersom rätt satta väjpilar ger hela 2 poäng så bör man ju ta dem tidigt innan nån annan knycker dem.
Vilken båt har då den lättaste väjpil-uppsättningen att hitta?

Högerbomad (vinden in från babord) som ligger högst i vind är enkelt, skall väja för alla andra.
Även motsatt fall är lätt att hitta snabbt, alltså vänsterbomad och vindlägst som har företräde och kan ringmärkas direkt.

Efter lite övning kanske spelet rentav blir tråkigt trivialt, man fyller i ungefär så fort som man hinner rita?
Nå, då har man väl också fått extra bra koll i verkligheten vilket ju är meningen.

Uttrycket högst i/mot vind definieras väl enligt bilden, efter den del av båten som når högst?
Och upphinnande definieras väl efter akterlantern-lysvinkeln 135 grader, alltså allt som närmar sig akterifrån inom den sektorn räknas som upphinnande?

post-10006646-1394236484,1388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...