Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Lucien

Vilken årsmodell är min yamaha motor

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en maxi 77:a för ett par år sen, och nu har jag fått en spricka i propeller axeln till vår yamaha utombordare (se bifogad bild). Modellen är alltså 8CM 6N0 L 300351 - E. Jag har sökt lite här i maringuiden.se's forum samt googlat lite.

Hittade bl.a. den här länken (http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yamaha/Fastställårsmodell/tabid/366/Default.aspx) som säger vilken årsmodel en yamaha motor är från. Där står alla modeller från A till Z förutom [E, I, L, M, O]. Nu har vi model E som inte finns med i den listan. Har kollat också i det här dokumentet (http://os2.fannet.ru/boating/Yamaha/MODEL INDEX-FRAME NUMBER-COLOR CODE_1958-2008.pdf), men lyckades inte hitta ngt relevant heller.

Är det någon som kan hjälpa mig hitta rätt årsmodel så att jag kan beställa delar till den? Har jag en 89:a årsmodell eller en 90 årsmodell?

Mvh,
Lucien

post-10016317-1394236476,4463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst ner i högra hörnet på plåten står det en ensam bokstav. Det är den du skall läsa av. Ser inte på din bild som den är nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Jag tycker mig se ett E som frågeställaren nämner. På min Yamaha stog det årtal stansat på en annan bricka. Hade två brickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack sea-ray!

Var hittade du den informationen om att E är 90? I länken som jag angav ovan var F = år 89 och D = 90, men stod ingenting om E...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt!

Tack så mycket för informationen!! Om jag visste att du var yamahahandlare skulle jag också ha frågat dig var man billigast får tag på reservdelar till motorn. Men jag hann skicka iväg en beställning till boats.net :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockar upp en gammal tråd, då den har blivit aktuell för mig.

Enligt följande tabell http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/parts.html , så antar jag att min motor är av 1990 års modell, grundat på O:et i 70BEO. Är jag fel ute?

Dock stämmer ju inte det riktigt med ovanstående resonemang, då man i länken i det första inlägget istället ska tolka O:et som Autolube Multipoint Oljeinsprutningssystem. Detta stämmer ju också på min motor.

Förvirrad....

Men jag undrar om det inte går att utskilja bokstaven D inristat på den svarta plåten i nedre högra hörnet...

Men vad tusan, båda tabellerna tyder ju på att det är 1990 som gäller, fast på olika sätt, så jag antar att min fråga löste sig själv...?

Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:11

Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:17

Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:17

post-10014923-1394236597,5388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockar upp denna tråd jag också...

Vilken årsmodell kan detta vara??

Enligt de tabeller jag sett är det antingen

mitten 80-tal eller 2007. 80 tal känns alldeles för gammalt medan

2007 känns lite för ny... Hjälp, någon som vet?!

20200223_140237.jpg.d9fb5459507ea8e81cbd165feb8561e9.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev SwimWizz:

Plockar upp denna tråd jag också...

Vilken årsmodell kan detta vara??

Enligt de tabeller jag sett är det antingen

mitten 80-tal eller 2007. 80 tal känns alldeles för gammalt medan

2007 känns lite för ny... Hjälp, någon som vet?!

20200223_140237.jpg.d9fb5459507ea8e81cbd165feb8561e9.jpg

Det är mera troligt att det är en 2007:a då de äldre motorerna hade en stansad modellskylt och de nyare modellerna har tryckt modellskylt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2010-08-18 vid 13:47 skrev Lucien:

Perfekt!

Tack så mycket för informationen!! Om jag visste att du var yamahahandlare skulle jag också ha frågat dig var man billigast får tag på reservdelar till motorn. Men jag hann skicka iväg en beställning till boats.net 😞

Det är ju en gammal tråd, men ytterligare bevis på snåla båtägare.

Hur fan kan man bara komma på tanken att fråga en handlare om var man kan handla billigast. ( vet frågeställaren vad en affärsrelation är och vad den förhoppningsvis ger på sikt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-02-23 vid 16:07 skrev Jorgen01:

Det är ju en gammal tråd, men ytterligare bevis på snåla båtägare.

Hur fan kan man bara komma på tanken att fråga en handlare om var man kan handla billigast. ( vet frågeställaren vad en affärsrelation är och vad den förhoppningsvis ger på sikt)

Om båthandlaren är smart och förstår hur man gör affärer, så erbjuder han ett förmånligt pris till den frågande. Att kolla på listpriser när en ny kund frågar är bara dumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev least:

Om båthandlaren är smart och förstår hur man gör affärer, så erbjuder han ett förmånligt pris till den frågande. Att kolla på listpriser när en ny kund frågar är bara dumt.

Jo givetvis, men frågan var ju om handlaren hade tips om vad han kunde handla billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej plockar upp en gammal tråd igen och hoppas att sea ray ser detta 👍 Köpte idag en beg båt där säljaren påstod att motorn var från 2002/2003 ish men står tydligt ett G på brickan instansat i höger neder hörn. Då är det 1988 men problemet är att det inte verkar funnits någon 5 hk 2 takt det året.. Någon som vet varför? Den känns 80 tal själva snurran 🤬 Tack på förhand

IMG_2482.jpeg

IMG_2483.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, utan att kolla numret så är den inte från 2002/2003 åtminstone.

1988 känns rimligt till utseende, låter för mig jättekonstigt att det inte skulle funnits någon 5hk Yamaha 1988.

Har själv en 2-takt från 2002, och dom sista åren såg ut så här innan dom gick över till 4-takt.

Screenshot_2023-06-11-19-36-00-405-edit_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp verkar gått på en mina här - pratade precis med säljaren och han sa såklart att han köpt den i god tro att det var en 2003. Ingen förmögenhet vi pratar om men ändå. Mitt fel, borde ha kollat upp lite mer fakta innan. Tack för din hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en 1988.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp verkar gått på en mina här - pratade precis med säljaren och han sa såklart att han köpt den i god tro att det var en 2003. Ingen förmögenhet vi pratar om men ändå. Mitt fel, borde ha kollat upp lite mer fakta innan. Tack för din hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Lånar den här gamla tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Jag har en Yamaha 60FETO med beteckning H (årsmodell -87 om jag läser rätt) på märkplåten, men jag kan inte hitta några reservdelar till just den beteckningen, söker man på marinshopen så finns det bara 50hk och 70hk ingen 60hk som jag har.

Läser jag ut det fel, betyder inte H årsmodell -87.987914803_Skrmbild2024-08-22132347.jpg.cb124c7252bed3c7bf3aee5177e325ab.jpg

motor.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...