Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
pabjo

Evinrude 90 vro svår startad

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Evinrude 90 vro som är så jä*** svårstartad.
Kan ta upp emot 20 starter innan den går ordentligt, första 10 så tänder den inte alls, sedan börjar den å gå kanske 5-10sekunder för att sedan dö. Försöker man varva så dör den också (Ryker också ganska mycket)
Tillslut så startar den och går då bra. (Ryker dock ganska mycket) När den väl startat och gått någon minut så dör den aldrig, går då bra på tomgång.

Bränsleslangen och tanken är nya.

Jag kan inte mycket om motorer men själv så tycker jag de verkar som att den inte får bensin ordentligt, testat å pump extra men fortfarande samma sak.
tips?
mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske chokar och pumpar in för mycket bensin o gör den sur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat några gånger utan att pumpa alls å då e de snarare ännu svårare, så har svårt å tänka mig att den blir sur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med startgas. Startar den då är det relativt säkert ett bränsleproblem.

Kolla att chokespjällen stänger helt.

Ta ur stiften och kolla dessa efter ett antal startförsök. Ser de lika ut på alla cyl. Är de slitna så byt.

Kolla om stften är blöta av bensin eller torra och förkomst av vattendroppar. Med denna info så går det att gissa lite bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att den blandar för mycket olja i bensinen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att den blandar för mycket olja. Får kika på vropumpen å se om det går att ställa på nått sätt om de nu är det som är felet, ska ta och kolla på tändstiften också när man ändå håller på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur svårt det är att koppla bort vro:n men vissa verkar göra så när motorerna blir lite till åren, för att sedan blanda in oljan manuellt i bensinen. Om det nu kan vara det som är problemet. Viktigt är ju dock att den inte får för lite olja så att den skär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...