Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Pepps501

Djupgående för Yamarin eller liknande DC med XL snurra på 6m?

Rekommendera Poster

Hej,

någon här som har koll på djupgåendet på en typ Yamarin 64 DC (Bella, Finnmaster, Flipper osv) vid olika lägen:

- Stillastående

- Max fart under planing

- Planande

Varför skrivs inte detta ut i de tekniska specifikationerna då jag tycker att detta är viktigt och då snurr storleken har en viss rigglängd för en given båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs inte ut, iom att det är en totalt poänglös information att skriva ut, för att inte tala om hur poänglös den är i praktiken. Hur tänker du att den är användbar? Du smyger fram där du aldrig kört förut, ser ett grund, som du mäter till 35 cm under ytan. Du inser att eftersom din båt bara går 32 cm djupt vid maxfart, vänder du om, tar fart och kör enkelt över grundet med din båt?

Finns ingen poäng öht att skriva ut dessa mått, då de aldrig används till något. Det är som sagt propen, som är den nedersta punkten då och den ändras utifrån vem som kör, hur mkt vågor det är, hur man trimmat motorn, vilken motor man har på båten, vilken prop man har på motorn.

Vid stillastående skrivs den dock ut på i stort sett alla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker detta beror på att alla som har båt ligger i Stockholms eller Göteborgs skärgård där det ofta är djupt så det räcker...

Som jag tidigare skrivit så består Sveriges kust av mer än dessa områden.

Vi har ett antal Yamarin liggande vid vår brygga där det är 50 - 60 cm djupt.
Bryggan ligger mycket utsatt för öppet hav men tack vare det grunda vattnet blir inte vågorna katastrofala vid storm.

Själv har jag en Yamarin 76 liggande vid denna brygga och vid stillastående (säger man inte stillaliggande?) sticker den ca 45 cm med motorn uppfälld.
Minsta djup för att jag ska kunna göra loss och puttra ut ligger på ca 50 cm eftersom jag fäller ned motorn blygsamt de 500 m som krävs innan det blir 2 m djupt

Detta är ca 5 cm mer än vad en Yamarin 64 kräver. Jag hade en Flipper 630 tidigare vid samma brygga så därför vet jag detta.
Oftast är det nosen som tar mark först.

Svårare är det att uppskatta djupgående vid planing (jag tänker inte sticka ned trynet för att mäta...)
Dock skulle jag uppskatta att djupgåendet är riggen upp till kavitationsplattan plus 10-30 cm beroende på fart. Jag har kört över en sandrevel i full fart med min Yamarin som var 1 m djup och det gick bra men grundare är jag mycket tveksam till.

Var införstådd med konsekvenser vid körning på grunt vatten och tillskansa dig stora kunskaper om bottenförhållande innan du testar.

Rigglängden på motorn har ingen betydelse eftersom det är akterbrädans höjd ovanför vattenytan som bestämmer rigglängden (växelhuset under kav. plattan är lika stora på kort, lång och extra lång rigg)

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja... den skrivs ut med motorn helt nedfälld men inte lägsta möjliga djupgående

Hur många ggr har jag inte varit inne och funderat på ny båt när jag frågat efter djupgåendet... eh.... 90 cm får jag alltid till svar.
Nej... jag vill veta minsta djupgåendet på båten när jag kan köra med den motorn maximalt uppfälld vilket för en Yamarin 76 är ca 55 cm och en Flipper 630 är det ca 50 cm

Jag har också försökt få svar på hur högt jag kan fälla upp ett VP DPH drev för att kunna köra på grunt vatten. Chaparrall har en 270 Signature (dubbelmontage) som sticker 47 cm. Hur långt ned måste jag fälla motorerna för att kunna köra?

Vissa säger att de måste ned till beach-läge innan jag ens kan starta dem (p.g.a en elektronisk spärr) andra säger att de går att köra med helt uppfällda.

Visst är det viktigt att veta djupgåendet men kanske inte vid planingsfart

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen!

Jag håller helt med, i fart spelar det inte så stor roll, men i badvikar, grunda längor, bryggor osv, är det extremt viktigt om det är 0,5 eller 1m djupgående som man kan ta som grundast, oftast far man in till några vänner eller liknande där man har någon sorts information och kan då avstyra en onödig rekning.

Har man inte den kollen så ska man hålla sig till djupfaren Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...