Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
jonlu

Hjälp med båtköp!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill ha en båt där 2 vuxna och 2 barn kan sova hyffsat 2-3 nätter. Dessutom vill jag att båten är enkel att framföra och lägga till med själv samt att den funkar att sticka ut med lite snabbt efter jobbet. Lite vattensport ska den också tåla. Budget upp till 500 men helst mindre. Är det en omöjlig ekvation?

mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi letar också i den klassen.

De båtar som skulle passa oss med samma förutsättningar som era är just nu

Ryds 23 dc/wa

Yamarin 68/76

Flipper 705 ht

Samt andra liknande som Ex: http://www.blocket.se/alvsborg/Askeladden_705_2006_Hostpris_28666283.htm?ca=5&w=3

Har absolut inget imot amerikanska båtar i 23-26 fots klassen, men vi letar nordisk.

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Askeladden 705 är riktigt fin men tangerar vår budgets övre begränsning! Räcker en Askeladden 605 Explorer? Kan 4 sova ok i en 645 Beetle? Z7?

Har också tittat lite på MV-Marin 6600 samt Uttern C66 men är osäker på om man inte försökt få in lite för mycket funktion på litet utrymme...

Fler förslag mottages!

/Jonas igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ni sova hyfsat bekvämt 2 vuxna 2 barn så får ni nog titta på snäppet större än vad jiha letar efter. Skulle försöka hitta en DC åtminståne en 24 eller 26 fotare med bogpropeller då du ska ut o åka själv och det ska vara hyfsat enkelt att lägga till själv. En DC för att de är i regel lättare att hoppa i och ur om man är själv och ska förtöja. En sådan får du för den prislappen bara att surfa runt på blocket. En WA är kanske det optimala men då behöver du gå upp i storlek för att få 4 sovplatser och då drar prislappen iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt som ev kanske skulle kunna vara nått är Nimbus 26 DC epoca den uppfyller det mesta. Annars så är det amerikanska båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen låter det som att det är 2 båtar du behöver = en bobåt för hela familjen en snabb jolle som fungerar för vattensport och att sticka ut snabbt efter jobbet.

Köp t ex en Albin 25 eller annan mindre familjebåt för övernattningar en P-750 (Thundercat /Ratcat / Zapcat) som snabb jolle (75 kilo 50 hk Tohatsu = 60 knop).

En fräsch Albin 25 kostar 150.000 en P-750 för 80.000 = summa 230.000 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte varför folk ska tipsa om båtar som öht inte stämmer in på den båt han är intresserad av att köpa. Köper han exempelvis en Yamarin 64 DC för 500.000 så får han 2 2 kojplatser, så han kan sova med sin bättre hälft och sina två barn. Vattensport inga problem, sticka ut lite snabbt inga problem. Lägga till själv utan några som helst propblem.

Att tipsa om båtar som gör 15 knop, eller är 8-9 meter långa, bogprop vore nödvändigt etc., när han vill ha en snabb enkelt handhavande, vattensport båt, tyder ju på ren ignorans över vad trådis efterfrågar, alternativt tror folk att han inte alls vill ha en snabb båt, för att kunna använda den till vattensporter, eller att han inte vill ha en enkel båt som är lätt att manövrera, lägga till med osv. Svara trådis på det han vill ha tips om istället för att tro att han nog hellre vill ha en 32 fotare, eller en bobåt en till liten jolle att bränna omkring med. Gisses!

Denna Yamarin 64 DC går från 508.000 ny, men finns ju en del begagnade att köpa där ute. Just nu 22 st på Blocket från 350.000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå?

Det är ju du som inte är rätt skruvad... TS får väl svara själv och förklara mer i detalj vad han är intresserad av.

Du gör dina egna tolkningar och påstår att just en 21 fot Yamarin DC skulle vara rätt båt = 64 DC som säljs med huvudargumentet att teakdurk är standard... Så här står det i beskrivningen som du länkar till:

Även stuvutrymmena och utrustningen är rikliga och ett fullt utrustat pentry finns att tillgå som extra tillbehör. I aktern finns plats för kemisk toalett och kylbox. 

Alltså har de flesta av dessa båtar INTE pentry. INGEN av dem har en toalett med dörr. KANSKE finns en kylbox i ett stuvutrymme...

I den båten tycker du att en familj med 2 barn ska övernatta 2-3 nätter?

Hur många familjer gör det mer än en gång, i en så liten båt?

Nej, låt du TS bestämma vad han är intresserad av.

Slutsatsen i andra trådar på detta forum är att en bobåt för en hel familj behöver vara 26-27 fot för att vara någorlunda bekväm. 25 fot går om båten är smart planerad och man inte har så höga krav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man vid bryggorna så använder inte de flesta sina båtar så mycket vilket också en anställd på en marina beklagade sig över. Lite smådött vid bryggorna. Vore intressant att läsa hur många timmar per år ni gissar att motorn kommer att gå. Kanske åker ni till samma närbelägna ställe varje gång och då blir det inte många gångtimmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan raderna tolkar jag dig som att du syftar på att folk ofta köper för liten båt eller fel typ av båt, så att de sedan inte trivs med den och därför inte använder den så mycket... ?

Min känsla är att många bara tänker sig perfekt väder (klarblå himmel, varmt i vattnet, svag vind) när de köper sin DC. Sedan blir det en sommar med mest regn och blåst, så alla DC ligger kvar vid bryggan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog allmänt så att man bara ska ha båt men sedan kanske det är annat som är roligare än att vara ute på sjön. Vi är ofta vid bryggan och många båtar verkar ligga orörda förutom midsommarhelgen.

Beräknar man att vara ute mycket är värmare och kylmöjlighet guld värt. Vi var bara ute 4 dagar på semestern men ändå kommer 100 gångtimmar att passeras på ett år. Är man nyfiken på skärgården drar det iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var också bara ute 2*2 nätter under juli (barnen ville till Legoland, så det blev bilsemester), men fler nätter under juni. Tror även det blir fler nätter i september... Vi gillar bäst att vara ute när skärgården är ganska tom.

Både på våren (när vattnet är riktigt kallt) och på hösten är värmare onekligen guld för trivseln. Defroster behövs för att få bort imma på rutorna...

En bobåt där man kan sova hyfsat 2-3 nätter behöver ett vettigt kök med yta nog att fixa frukost, lunch och middag. Och att diska. Det behövs stuvutrymmen som även rymmer all mat för 2-3 dagar till hela familjen, grill, grillkol, solstolar, badleksaker, stövlar, extra madrasser, täcken och kuddar... 

Segelbåtar verkar vara ute mer... Kanske för att de har mer utrymmen för trivsel? En båt som man ska använda mycket i Sverige ska ha så mycket utrymmen under tak/kapell att den är blir trivsam och mysig även när det regnar... Då blir det extra bonus när solen plötsligt skiner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk har olika bild av vad som är hyffsat 2-3 nätter, jag och min fru köpte just en yamarin 575 big game. En HT båt som vi tänkt kunna vara ute 2-3 nätter med vår dotter, men vi har tältat en del tidigare så den här båten känns fullt tillräcklig för oss.

Anledning till att det blev en HT istället för en DC var för att HTn känns mer praktisk för det vi behöver. Det går lätt att få plats upp till 7 personer i båten med 3 i soffan, 2 i stolarna och 2 under hardtopen. En DC av samma längd tyckte vi kändes trängre eftersom man helst inte sitter i ruffen under färd. Men alla har olika behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas (TS) har en 18 fot DC i sin sjöbod (Silver 540 DV), så när han frågar på detta forum så verkar det rimligt att han inte har tänkt sig en 19 fot HT eller 21 fot DC... Men visst skulle det vara lättare att svara om TS hade förklarat mer i detalj:

1. Var ligger hemmahamnen? Stor skillnad mellan t ex Skåne, västkusten, Stockholms skärgård eller en av våra större insjöar...

2. Hur gamla är de 2 barnen, kan de simma?

3. Kommer det trots allt mest bli dagsutflykter eller kortare utfärder ensam efter jobbet -- eller är siktet inställt på att främst åka ut helger hela familjen?

4. Planerar TS övernattningar i gästhamn eller naturhamn?

Vi har ett 6-mannatält och de åren vi hade en liten styrpulpet sov vi i tält ute i havsbandet max en gång per sommar, när det var toppen-fint väder... Det är förstås skillnad mellan 1 och 3 barn, men kanske ännu större skillnad hur nära man bor från båten. Vi har 45 minuter att köra till båtklubben, så vi åker inte ut så ofta, men övernattar nästan alltid. Kanske har TS båtplats där han bor -- då blir båtlivet förstås annorlunda... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för alla svar. Håller med om att jag inte preciserat så bra vad jag är ute efter och hur min familj ser ut. Barnen är små och icke simkunniga. Vi har nog tänkt oss lite enklare form av övernattning då jag i ärlighetens namn inte tror vi kommer utnyttja det så himla ofta. Däremot vill jag att det ska vara möjligt. Vi kör relativt mycket, med Silvern har vi kört 120h på tre korta säsonger.

Är själv inne på Askeladden Z7 eller möjligen 605Explorer men gillar egentligen inte kapell. Därför sneglat lite på HT men vet inte om man får plats 2 2 i någon?

Många gånger är det nog som någon av Er ovan skrivit smartare med två båtar...

mvh Jonas (Östkust, kalmar län)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika på en Aquador 22HT. Inte mycket till kapell. Ni får plats. Badsakerna också. Enkel att gå i och ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gammal får båten vara? Dina två senaste båtar i sjöboden köpte du nya om jag fattat rätt. Du fär ju mer båt för pengarna om du köper begagnat, men hur gammal får båten vara? Vi satte en gräns max 6 år gammal men med lite mer erfarenhet så kanske det hade varit bättre att försöka hitta en äldre men mer välskött båt.

Ta inte illa upp... Men de som har råd att köpa nya båtar verkar ofta ha dåligt med tid att ta hand om dem... Många verkar tycka att båten ska vara som en bil, bara tanka och köra... Min erfarenhet är att det är många fel även på 5 år gamla bobåtar = det lönar sig att betala en besiktningsman som hittar felen, så att man kan pruta för dessa reparationer.

Askeladden Z7 --- finns ganska många på Blocket, så det borde ju gå att pruta lite. Smart kapell, men ingen stick-koj eller mitt-kabin om jag minns rätt. Verkar ha spis, kylskåp, trimplan och toalett som standard, så du får mer bobåt än Yamarin 64DC.

Aquador 22HT --- en äldre modell och därmed billigare. Du får en med dieselmotor och duopropp för ungefär samma pris som Z7. Skönt med tak när man har små barn, är min erfarenhet. Minns inte om den har stick-koj under förarplatsen som efterföljaren 23HT...

Tycker att ni ska välja en båt i minst denna storlek om ni ska övernatta ibland och kan lägga 500.000 kr. Annars är det väl lika bra att behålla Silver 540 DC -- vad är det för fel på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter som att du vill ha en Nimbus 26 DC eller Coupe.

Är jag färgad? Javisst, i allra högsta grad... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för många bra tips. Ska söka lite på aquador 22ht så får vi se. Z7 är ju dock snyggare, gillar verkligen den mesgula färgen ;-), precis samma färg som en vit plastbåt får i vattenlinjen.

Vill bara förtydliga. Min Silver Hawk 540 DC är en bowrider! På Silverspråk står DC för Dual Console och inte daycruiser som i resten av världen!

Är mkt nöjd med min Silver men går som sagt inte att övernatta i hur man än gör, möjligen en person på luftmadrass. Dessutom ingenstans att ta skydd om det börjar regna.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska givetvis kolla på Nimbus också men tycker att de känns så vuxna på nåt sätt. Gillar dock deras andrahandsvärde skarpt.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 6200 CC och Flipper 630 OC kanske kan vara intressanta. Uttern vann i senaste testduellen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att Nimbus 26 är många olika båtar...

Nimbus 26 -- 70-tal med akterkabin, billig men långsam, bra för barnfamiljer. 

Nimbus 26 S --- 70-tal med akterdäck, ovanlig.

Nimbus 26 DC eller Epoca --- från slutet 80-talet till 2005, smalare och snabbare, men ändå vettigt kök.

Nimbus 26 Coupé --- samma innehåll som DC, men med tak = ovanlig HT, liknar min 26HT men är smalare och kortare.

Nimbus 26 Nova --- från slutet av 90-talet, en walk-around, ännu mindre bobåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...