Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jerhed

Bryggel miljövänligt men finns inte

Rekommendera Poster

Varför sätter inte komuner och klubbar upp mer bryggel?

Argument för bryggel finns:

- mindre miljöförstöring då man inte behöver åka ner och köra motorn för att ladda batterier!

- levande hamnar med folk som vistas mer i båtarna, fikar och njuter av vädert även på hösten.

- Underhållsladdning förlänger livslängden = färre dumpar batterierna på fel ställe och färre batterier behöver produceras = mindre bly och kadmium i naturen...

Fler argument finns, eller hur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

överhuvud taget kan man funder hur gästhamnar hanterar miljö, På många ställen betalar men 100 - 150 pix för hamplatsen sen ska man beta 15-20 kronor per man  för att duscha och en femma till i en automat för att få varmvatten att diska i.

När det går en hundring till för det så väljer de flesta av oss att tvätta håret när man badar och diska ombord och släpper diskvattnet i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också tröttnat på el brist och köpt en protabel solcell på 50W. För mig räcker den till att hålla baterierna frächa. Ett par tre dygn med kylskåp igång och värmare nattetid i naturhamn är inte längre något problem.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Visst är det bra med solel, men det slår inte den riktiga varan från älvkarleby.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The real stuff är givetvis svårt att slå men solcellen tar iaf hand om 2 av de 3 argument du tog upp i första inlägget... ;)

Att kommunerna inte sätter upp fler kan kanske bero på att det är dyrt, dvs man ser bara utgiften, inte besparingen ? Bara en fundering. I min kommun finns 2 riktiga hamnar och här finns kommunal bryggel både i den mindre hamnen som har gästplatser och i den större hamnen som (faktiskt) inte har en enda gästplats så jag har faktiskt inte ens funderat i de banorna, det känns mest självklart att det finns s.a.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelarna är många inte minst miljömässigt och de större hamnarna verkar ha tagit tag i problemet för handelsflottan http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article233059.ece

Problemen eller hindren som ska klaras av är: Kostnaderna för en säker och robust anläggningen.  Underhåll av anläggningen samt ofta ett nytt elnätabonnemang, mätning och debitering av elförbrukningen. Billiga och enkla mätare finns men ska de också avläsas och debiteras efter förbrukning så kräver det en del utrustning eller arbetsinsats. En del kör inte bara batteriladdning utan även annat som kan dra en del. Flatrate är väl det enklaste men börjar förbrukningen dra iväg så kanske det tär på den kollektiva betalningsviljan. Det finns gästhamnar (Älmsta åtminstone förra sommaren) där du betalar efter förbrukning, betalsystemet där kräver ett speciellt kort. Vart finns de goda exmplen där man löst det på ett smart sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utomlands, främst i Belgien har jag stött på elautomater. Stoppa in en euroslant eller en polett från hamkontoret och få X antal kW. Inte så dumt egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i södra sverige och norra danmark har jag inte legat i någon gästhamn utan tillgång till El som ingår i hamnavgiften..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte jag har hittat någon gästhamn (organiserad sådan alltså) utan el i Vänern heller. Även om elen ibland inte ingår så finns det alltid möjlighet att lägga på 30-50 pengar. Hamnavgifterna är oftast så moderat prissatta att det inte spelar nån roll. Läckö är en av de dyrare, med 120 kr/dygn inkl el. Lillängen på Hammarö billigast vad jag vet, med 50kr/dygn, elen inkluderad.

Finns inte el på bryggorna så brukar det heller inte finnas någon som tar upp hamnavgift hehe. Fast nu ska väl sägas att jag inte så ofta använder gästhamnar till övernattning så jag har säkert missat en hel del hamnar/elmöjligheter.

Senast ändrad av KillerBoo | 22 september 2010 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...