Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Corvus_corax

Vattenskidor i småbåtshamn ?

Rekommendera Poster

Jag har för tillfället min båt vid en bryggplats på en marina där det finns en mängd båtar med många som fixar och trixar med sina båtar i sjön, det finns också en del familjer som vistas i sina båtar likt sommarstugor i denna hamn. Det är alltså som i de flesta marinor eller småbåtshamnar förutom en liten detalj.

Detaljen är en glad båtägare som far fram och tillbaka som en ilsken bålgeting och drar en spattig vattenskidåkare efter sig eller uppblåsbara leksaker som man kan åka på efter den snygga dragbåten.

Effekten blir att allt mekande fixande och övrig verksamhet i båtarna i marinan sker under ständigt svall som så effektfullt kommer smekande midskepps och får båtarna i maximal rullning.

All lösa föremål flyger all värdens väg och landar ömsom under motorn eller på den som är båten. Att meka kan vara rent farligt för att inte tala om att värma fikavatten som plötsligt skuttar iväg tvärs över pentryt med 100 gradigt vatten, samtidigt som den stolte vattenskiddragaren tar en en extra snäv sväng så nära bryggan han törs.

Trots påpekande så fortsätter denna terrorist att åka fram och tillbaka i tid och otid oavsett om det är en lördagskväll klockan 21 eller en tidig söndagmorgon vid 9.00 tiden eller måndag eftermiddag vid 14.00.

Jag håller på att bli tokig på den stolte båtägaren som stolt visar upp sin muskulösa leksak med vidhängande spattig vattenskidåkare eller mystiska uppblåsbara soffor.

Ja vad gör man ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min hamn/båtklubb kan man bli utsparkad om man inte kör i svallfri fart en bra bit ut från hamnen.. hårda bud, men bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24mm hålsåg!   

Eller som hamnfogden i Karlsborg. kätting och hänglås på båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålsåg låter mycket intressant.

Ett litet tillägg, den glade båtägaren med alla leksaker bor alldeles intill marinan. Han har alltså sin båt alldeles i närheten av ena änden av marinan och måste passera alla bryggor innan han kommer ut på öppen sjö och kan leka fritt.

Att ta med sig leksakerna ut på vatten där ingen störs och leka hela dagen skulle ju kunna tyckas vara ett bra sätt. Men här är det tydligen viktigt att få starta i vattnet alldeles intill den egna bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju han som fastnade med pungen mellan bryggspjällorna vid vattenskidstarten... han överlevde visst inte...

Ett annat sätt vore att helt sonika tillverka en förbudskylt mot vattenskidåkning att sätta upp på väl synligt sätt. Det kanske då kan ge dem en vink om att det inte uppskattas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju finnas en hastighetsbegränsning i hamnen, säkert 4 knop eller nåt. Filma och polisanmäl. Finns inte det så gäller ändå reglerna om hänsyn och gott sjömanskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring o prata med kustbevakningen, finns faktiskt sånt som kallas vårdslöshet på sjön. Många gånger räcker det med att de visar sig o pratar förstånd med båtägaren. Samt som redan skrivits filma honnom så ni har lite bevis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Offra femtumsskiftnckeln med att kasta den i skallen på honom nästa gång det händer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det går kanske att skämta bort mycket och säga saker i raljerande ton, men faktum kvarstår.

Det finns en risk i att någon kör alldeles gör fort så nära ett hamnområde där man fixar o trixar i sina båtar mm. Sannolikheten att det kommer lösa föremål att fara omkring och kanske skada någon är påtaglig.

Någon av er har nämnt att kontakta polis eller kustbevakning, är det troligt att de bryr sig om ett sådant här fall ?

Finns det någon lag att åberopa mot eländet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadå, lagar finns. men du behöver inte ha reda på vilken lag för att kuna anmäla. Polisens bekymmer och anledningen till att man kan undra om de bryr sig när det gäller sånt här är väl att de ofta får en anmälan om att någon, okänt vem, påstås ha gjort något. Här vet du vem det är, och på din beskrivning låter det inte svårt att skaffa bevis i form av ex film. Har polisen sånt att gå på så kan det bli annan fart på dem. Även om det inte blir så mycket efterverkningar busen kanske polisen får honom att ändra beteende. Och det är väl det väsentliga ur din synpunkt. Jag ser ingen orsak att inte testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prata ihop dig med andra båtägare och ställ er i vägen/blockera honom varje gång han försöker åka vattenskidor i hamnen.

Men frågan man ställer sig, har ni inga regler och ingen som följer upp dessa ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan, jag blir förbannad bara jag läser den här tråden, får jag fråga vilken marina det rör sig om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl regler som man måste följa om man inte ska få sin båtplats uppsagd?

Typ; max 5 knop i hamnen.
Hastighetsregler har väl de flesta hamnar.

Sedan finns det väl en hamnkapten eller liknande ansvarig som man kan anmäla missförhållanden till?

Filma och anmäl till ovan eller polisanmäl.

Senast ändrad av ulfa | 17 augusti 2010 | 12:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att flera som skriver har missat förklaringen i TS andra inlägg:

Ett litet tillägg, den glade båtägaren med alla leksaker bor alldeles intill marinan. Han har alltså sin båt alldeles i närheten av ena änden av marinan och måste passera alla bryggor innan han kommer ut på öppen sjö och kan leka fritt.

Det är alltså inte en medlem/kund som bryter mot marinans ev fartgräns. Det är om jag fattar rätt en granne som kör förbi utanför ändan på bryggorna (vilket ger svall in från sidan).

Om det finns en fartgräns så måste den väl vara officiell hos Sjöfartsverket för att Polis ska kunna ingripa? Tror inte det räcker med att marinan har en intern regel för sina medlemmar/kunder. Grannen kör ju förbi utanför marinan -- eller?

Hur stor båt har grannen? Om det är en liten båt med typ 40 hk, då är detta väl inte så mycket att polisanmäla... Om det är en stor amerikanare med V8, då förstår jag upprördheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu bättre, lägg in en länk till sjökorten på Eniro, så kan vi alla se hur marinan ligger i förhållande till farleder och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl ställa en molotovcoctail utanför hans båt/brygga med texten i stil: Nästa gång du åkter vatenskidor här så smäller det på riktigt. Vi vet var du bor, du vet inte var vi bor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ansvarig för marinan bör ta hand om detta. Det bästa vore att detta sköts på ett korrekt sätt av denna person genom att denna tar kontakten. Då kommer säker vattenskidåkarna att ta hänsyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ansvariga för marinan har påtalat det olämpliga i att dra vattenskidor alldeles i kanten av hamnområdet, utan något positivt gensvar.

Problemens upphov startar ungefär vid 58.57.700 N 17.59.330 E

Bryggorna finns på cirka 100 meters avstånd från startplatsen.

Åkturerna går ungefär 20-30 meter från bryggorna i en fart som går att åka vattenskidor efter.

Detta kan tyckas gnälligt, men det utgör en risk för mig vid min bryggplats då jag står med huvet i motorrummet eller något annat underhåll och upptäcker svallet först när grejorna tumlar runt. Sen tillkommer ju besvärligheten att pilla med mekanik i svall, en våldsamt van båtmeck har kanske inga problem.

Skulle man drista sig till en fika ombord i en i övrigt helt lugn sjö så vet man ju aldrig när kastrull och koppar far iväg.

Kort o gott jag upplever det mycket respektlöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

funkar det inta att behonom ta det lungt i början så får man väl slänag ut en polypropenlina.. flyter inte kul i propellern..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Google Earth version med koordinat inlagd.

Jag förstår dinna beskymmer mer när man ser uppefrån.

Mvh Jerhed

post-10015232-1394236477,5385_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grannens hus ser ut att ligga fint, det var säkert dyrt...

Så om man vänder på perspektivet, så kanske man kan förstå att det inte är så kul att ha en stor marina tvärs över viken... Buller från varvets maskiner tidigt på morgonen, kemikalier som luktar, folk med marinkikare...

Borde väl gå att sluta fred på något sätt?

Marinan kanske kan fråga vad grannen skulle önska i utbyte? Låg fart i viken = Inget varvsbuller före klockan 9 på morgonen?

Alternativt kan väl marinan köpa en stor brandspruta, så kan ni turas om att blöta ner bålgetingen --- vågor mot vattenspruta, det känns som samma nivå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solklart lågfartsområde. Prata även med sjöfartsverket, de ombesörjer isåfall hastighetsskyltar och kustbevakarna ser till så att de efterlevs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...