Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
thomas_sundberg

Bensin kommer ut ur luftventilen

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Buster XL med fast tank. I dag när båten stått på land i solen några timmar så började det rinna ut bensin i luftventilen till bensintanken. Jag öppnade locket till bensintanken och ett ordentligt övetryck hade byggts upp. Jag är ny med motor båt och undrade mest om detta är normalt eller om jag har något fel på båten.

Lite nervös blir man ju med tanke på explosions risken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamarin 58 BR med fast plasttank 90 liter, hos mig rinner det ut ur luftningsventilen om jag tankar fullt upp i röret, eller om jag tankat fullt innan sjösättning, eller om jag tankat fullt och drar på så båten reser sig, m.a.o. när den lutar bakåt.

Har inte oroat mig utan mer suckat och tänkt att jag inte ska tanka ända upp nästa gång...

Senast ändrad av ulfa | 15 augusti 2010 | 21:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du en överfylld tank kan det få detta resultat.  Om man fyller i fler liter i tanken än vad det står att den rymmer, är ju expansionutrymmet redan fyllt.  I värmen expanderar ju bensinen/gas och någonstans måste den ta vägen.

Har du tvåtaktsolja i bensintanken kan det bli lite kletigt i båten.  Bensinen avdunstar men oljan blir kvar på golvet.

Du är inte ensam om denna upptäckt....välkommen i klubben. Var försiktig med bensingas som rinner nedåt. Ju kallare det är ute desto mer pressas gasen ned mot golvet.

Vädra ordentligt om det händer igen.

Det är ju inte säkert att denna förklaring stämmer in med hur du gjort. Du får säkert tips av någon annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta är det ju också så att båtar på trailer står något mer bakåtlutande än när de ligger i sjön. Ytterligare orsak till ev läckage om avluftningen går akterut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...