Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
maaaackan

luktar bränt från motorrum

Rekommendera Poster

Efter ha kört ett tag i march fart med 3,500 varv så luktar det bränt gummi/olja från motorrummet. tittar ner och ser inget specielt.

motort har kraft som den skall och kan inte lokalisera doften trots att jag luktar runt som om galning på alla möjliga och omöjliga platser runt motorn. hittar dock en liten olje droppe på en kabel strax under olje filtret och när jag känner på oljefiltret så är det väldigt varmt skall det vara det?

Kan det vara oljefiltret eller kanske en packning som har gett upp (topplocks packning?)

Mercruiser 7,4 MPI 1998.

OBS! det blir ingen doft när jag smygkör med 1800varv i 7 knop.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har lite svart damm/sot runt remskivorna till generatorremmen? denna kan slira och lukta utan att det låter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

du skiver inte om lukten uppstod nyss lrom den funnits tidigare? Det är svårt att säga vad exakt som luktar. Gummi och olja som blir varm luktar ganska lika. Kolla om kylslang,servoslang kablar etc inte ligger an mot varma ytor på motorn. Tvätta motorn om du misstänker att det finns oljespill på densamma. Gällande tempen på filtret så är det samma temp på filtret som på motorn, inte pilla på det efter körning. Skulle det vara en havererad topplockspackning så syns det troligtvis på avgaserna som blir vita.

 

Hoppas att allt löser sig för dig, bränd lukt är inte kul i båt eller kök !

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar men motorn håller ju samma temp vid 1800varv som vid 3,500 så vore det oljespill så borde det ju dofta vid båda tillfällen? generator rämmen är ju trolig men då borde jag väl känna en stark doft på den eller hur? men det gör jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om din generator överladdar ! kablarna kanske är det som blir så varma då. akta dig för batterierna om det är detta som är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle vara generatorn som överladdar så skulle detta väl ske aven vid lägre varvtal?

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare så att oljefiltrets tunna plåt tar upp samma temp. som oljan, ca 120 grader C.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara läckage från avgassystemet, eller någon ventilation som inte skall finnas och läcker ut gaser ?

Ett hugskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var faktiskt en avgas läcka från ena limpan när jag kommer upp i högre varv än 3000varv vet inte om det är panik att byta eller om jag kan vänta tills den skall upp över vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om limpan är genomrostad så att du har avgasläckage så är det en uppenbar risk att den även läcker kylvatten in i avgaskanalen, dvs byt omgående för att inte riskera vatten i motorn. I det flesta båtar kan limporna bytas med båten i sjön, men det beror på hur högt motorn ligger i förhållande till vattenlinjen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du inte har missljud från drevet då du lyfter det eller att nåt märks då du svänger kraftigt ?

Vi hade inga problem när man körde lungt heller utan bara då vi kom upp i varv, men missljudet fanns då jag lyfte drevet.

Jag råkade ut för liknande på vår båt och det var drevet som inte mådde nåt vidare vilket resulterade i att den fick ligga på marina större delen av sommaren med kostsamma följder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, vilken tråd svarade du på då, det luktade bränt från motorrummet och han har konstaterat att en limpa är otät, var kom drevet in i bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig avgaslimpa kan resultera i uppfrätt avgaskanal i toppen och byte av topp.

Roligare kan man ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en massa lustiga teorier må jag säga. Drev och avgaslimpor... när det luktar bränt gummi....

Jag gissar som sagt på generatorrem. En sak som jag råkade ut för var att slangen från länspumpen låg klämd mot oljekylaren och hade smält ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju trådskaparen funnit felet som är ett avgasläckage.

Felet är också varvtalsberoende, en slang i kläm luktar väl lika illa hela tiden, men vad vet en amatör som jag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...