Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Segelbo

Kvalitetsskillnad på motoroljefabrikat?

Rekommendera Poster

Hej! Maringuiden har nu över 5000 medlemmar ett antal Gäst . Är alla dom okunniga snikna tomtar och ägare till Toyota ... eller ... vad beror denna tystnad om alla deras motorhaverier på !? För ännu har ingen under två månader som detta diskuterats berättat om att man fått motorhaveri pga att man köpt varudeklarerad olja efter plånboken och trotsat det dåliga samvetet som handlarna skapat ;) Men eftersom ämnet poppar upp med jämna mellanrum kanske vi till slut kan få ett sanningsvittne som bekräftar den otroligt höga sambandet mellan no-name oljor och motorhaverier! Spänningen är precis som på så ska det låta ... oliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidlig ... :lol: mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad du stöder dig på när du gör ett sådant påstående?!! Det är precis sådana här svepande formuleringar som gör att folk blir osäkra och det medför inte på något sätt att våra motorer mår bättre. Det gör däremot leverantörer och återförsäljare av märkesprodukter. Min bäste BerraS: kom med någonting som stöder ditt påstående, är du snäll. Att du säger dig vara återförsäljare av det mesta, räcker inte på långa vägar... Kan du inte komma med något bättre kommer jag fortsätta att hävda att det INTE är någon som helst skillnad i smörjegenskaper hos oljor med samma kvalitetsbeteckning enl. API-systemet oavsett från vilka tillverkare/leverantörer de kommer. Och GunnarJ: Man behöver faktiskt inte vara sniken för att tycka att det inte är någon särskilt bra idé att betala mer för något som inte innebär något mervärde. Och hittills har jag inte hört något annat än mycket dåliga och illa underbyggda argument för att det skulle vara något mervärde i att köpa en olja från t.ex. Castrol jämfört med t.ex. Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, inte min mening att reta upp någon,men jag har jobbat på innköps sidan i 12 år,( ej i oljebranschen) och min erfarenhet e att många nya o mindre kända aktörer på marknaden inte har samma internkontroll på sina produkter som en större etablerad, med det inte sagt att det ALLTID e på det viset. Ett exempel jag hadde nyligen var en leverantör på skruvar, JÄTTE billiga o företaget lovade samma kvalite som dom kända leverantörerna/tillverkarne hadde (8.8) Vid koll så var det väldigt ojämn kvalite på varorna o vi var tvungna att behålla den gamla leverantören. Mera handfast bevis behövs vell inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, att jämföra äpplen och päron gagnar väl knappast den här diskussionen. Att billiga skruvar är sämre än dyra skruvar kan väl knappast förvåna någon. Mig veterligen finns det ingen kvalitetsnorm för skruvar som en leverantör kan åta sig att uppfylla, såsom vridhållfasthet, bett i gängorna, hårdhet i spåren etc. Så när du tar upp exemplet med dåliga skruvar i en diskussion om skillnaden mellan fabrikat av smörjoljor med samma API-klassificering, vilket denna diskussion gäller, ser jag inte någon mening med det. Annat än förstås att det oemotsagt, bidrar till förvirringen och osäkerheten i en fråga som handlar om ganska mycket pengar utslaget på ett båtliv och om oerhört mycket pengar när det gäller en hel marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att innlägget handlar om olja o i nte skruvar, men du frågade hur jag kunne påstå att några leverantörer inte kan hålla samma klass på sina produkter som vissa andra gör, trots att märkning o garantier utlovar detta, tyckte då att ett handfast exempel var det bästa.. ;-) O visst finns det normer för skruvar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Då har jag kanske fel om skruvar... Menar du att det finns stål av olika kvaliteter och så? I så fall finns det säkert normer för skruvar. Fast nu gällde det som sagt oljor och då finns det inga som helst belägg för att påstå att det är någon skillnad alls på olika fabrikat av oljor med samma kvalitetsbeteckning enl API-normerna. Det är bara det jag har velat påpeka från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Har ingen erfarenhet av Biltemas båtoljor men av deras biloljor. Köpte min Volvo 740 -86 1991 & den hade då gått 10 800 mil. Fick veta av första ägaren att han endast använt sig av helsyntetolja så jag fortsatte med detta. Har servat bilen var 800-1000 mil helt ofelbart sedan dess. Idag har bilen gått drygt 37000 mil & drar ej olja mellan bytesintervallerna. Har i nästan alla byten använt mig av Biltemas helsyntetolja så i detta fall klagar i alla fall inte jag. Biltemas framvagnsdetaljer har jag däremot dåliga erfarenheter av. Nu är ju detta ett båtforum så jag ska sluta pladdra om bilar. Någon som vet om det är krångligt att byta tätningar på växelhuset på en Evinrude 20 hk -88. Upptäckte tyvärr lite vatten i oljan när jag tog upp & servade för vintern (använder Shells olja i växelhuset)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Tjäna Micke, är det vatten eller menar du grå olja. Om det är vatten måste du byta alla tätningarna. Om det bara är grå olja rakt i genom efter långvarigt båtåkande. Då kan man klara sig genom att byta oftare. Oljan smörjer bra ändå om det kommer in lite vatten bara. Behövs i regel specialverktyg. I varje fall till växelstags bussningen. Den måste du ha ett speciellt verktyg. Därför lönar sig det inte att göra själv. Och eftersom du inte vet vilket som är paj och inte kan trycktesta efteråt. Så är du nästan tvungen att lämna in. Men då under dom förutsättningar jag skrivit. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därmed kan man förledas att tro att bara för att t.ex. API CD är en lägsta gräns, så uppfyller egentligen dyra märkesoljor egentligen en högre klassifikation, fast de inte anger det på dunken? Tillåt mig tvivla... Fast jag skall naturligtvis kolla artikeln du nämnde, tack för tipset! /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jens

Jag jobbar inom design och konstruktion av såväl konsument- som industri produkter. (Bli inte upprörd för att jag kommer ifrån ämnet en kort stund nedan :-) ) Självklart finns det standarder även för stål & skruv. Hur tror ni annars att man ska kunna konstruera produkter? Det finns en uppsjö olika stålkvalitéer. I bilar använd t.ex. ett höghållfasthetsstål som är hårdare och tåligare än vanligt bondstål detta för att kunna göra produkten lättare (med tunnare plåt) eller styvare (med samma tjocklek som vanligt stål). Och även där finns olika höghållfasthetsstål. Standarder och normer finns för så gott som allt och då även oljor. MEN! Det är en bit mellan olika normer d.v.s. att en produkt som uppfyller en norm kanske precis inte uppfyller nästa norm medan en annan produkt precis uppfyller samma norm. Alltså kan två oljor som uppfyller samma norm skilja sig åt. Jag vet tex att vissa av mina kunder säger sig tillverka CE gokända produkter UTAN att ha utprovat detta. Det är ändå bara om deras kund begär det som de faktiskt måste kunna bevisa det. Vidare har jag två kunder som är konkurrenter som klarar samma standard fast den ena precis på gränsen medan den andra nästan klarar en strängare standard, men på papper är de ju lika bra för de uppfyller samma standard. Men jag vet att den ena produkten är bättre. Sedan kan vissa produkter hålla en mer jämn kvalité medan andra skiljer sig mer från en batch till en annan (alltså vid olika tillverkningsdatum). Jag kan tänka mig att det är precis samma sak med oljor. Det kan lika gärna vara så att Biltema är bättre än vissa mer erkända oljor. Bara med oberoende tester eller lusläsning av testrapporterna från deras egna tester vid klassificering kan man veta riktigt säkert. Men tills dess tycker jag var och en får låta sitt eget omdömme och erfarenhet bestämma vad just de vill köpa. Det finns ingen anledning att bli upprörd över det. Bara för att två oljor kommer från samma raffinaderi behöver inte det betyda att det är exakt lika. Tror du att olika stålkalitéer kommer från olika stålverk? Skulle bli många stålverk det... :-) För den som inte somnat än rekommenderar jag att titta in på SIS hemsida, man blir så sömning av ... zzz... http://www.sis.se/DesktopFront.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Oj oj oj så lite nidveldbo vet om olja. För det första ska en motorolja inte bara smörja motorn. Den ska också bl.a kyla, täta, hålla motorn ren m.m. För det andra innebär det inte att två en oljor är lika bra bara för att de har samma API klass, detta anger endast minimum kvaliteten. Att framställa en bra motorolja idag kräver mer än bondförnuft. Satsa därför på ett ledande fabrikat och gärna syntetisk olja som är utvecklad för moderna motorer. Inte minst viktigt om du använder motorn lite och under korta tider. Varför spara några tior på en billig storköpsolja när du kan riskera att motorn slits i onödan. Unna både dig själv och motorn de extra tiorna en bra olja kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj... *skakar sorgset på huvudet och avböjer att svara...*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte alltid bara några tior det handlar om... Beror i och för sig på kvantiteten, men det kan skilja ganska mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...