Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Segelbo

Kvalitetsskillnad på motoroljefabrikat?

Rekommendera Poster

Tänkte återuppta det här kära gamla diskussionsämnet - kan vara läge nu inför upptagningen när många står inför oljebyte m.m. När det gäller motoroljor är det så att om beteckningen stämmer överens, t.ex. API SE/CD, så spelar det ingen som helst roll om det står Biltema, Statoil, Shell eller Volvo Penta på förpackningen (Volvo Penta:s olja kommer förresten från samma raffinaderi som Statoil). Smörjegenskaperna är precis desamma. Inte bara nästan utan precis exakt desamma. Skillnaden är att Biltemas oljor är så kallade regenererade oljor. Det innebär att det är spillolja som återvinns. Först avskiljs alla partiklar genom centrifugering. Därefter avskiljs alla föroreningar, främmande tillsatser m.m. genom en värmeseparation i flera led. Vad som återstår efter detta är den rena, oförstörbara mineraloljan som är identisk med den ursprungliga. Därefter förses oljan med nya tillsatser och när den säljs är den precis lika bra som en helt ny olja. Detta förfarande har tillkommit bla för att effektivt kunna utnyttja och tillvarata våra resurser. Det internationella program för petroleumprodukter som nu håller på att genomföras kommer att leda fram till att senast år 2011 kommer samtliga oljor som säljs över disk vara regenererade oljor, vad det än står för fabrikat på dunken. Så det är med andra ord fullständigt riskfritt och helt problemfritt att använda en billig olja, t.ex. Biltemas, så länge kvalitetsbeteckningen är lika med eller högre än den som motortillverkaren rekommenderar. Detta gäller alltså mineraloljor, vilket ju är det man använder i fritidsbåtar. Syntetoljor är ju endast intressanta att använda i en motor som används under vinterförhållanden där man behöver en olja som fortfarande är pumpbar i många minusgrader, vilket ju knappast är aktuellt för fritidsbåtägare. Så lägg inte onödigt mycket pengar på en olja av ett fint märke, det är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Mitt svar på det är, varför snåla. Har man en fyrtaktsmotor häller man ju bästa möjliga olja. Sedan är väl det alltid möjligt att motorn går när det är riktigt kallt. Fast du räknar nog dig själv till sommarfolket. Flertalet av dom som har båt fiskar ju året om. Och då är ju höst, vinter och vår inte varmgrader direkt. Och då är det helsyntet som gäller. Bästa möjliga sort. Castrol gör fin olja. Biltemas duger om man använder deras bästa. Men då till snåltomtarnas motorer eller sommarfolket. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Bra info Nidälvbon. Det har debatterats motoroljor tidigare på detta och andra forum. Tron på att olja av något visst fabrikat är bättre än ett annat är närmast religös. De med starka varumärken vet att det går att slå mynt av okunnigheten. Så här skriver t.ex. Marin Power om sin specialolja för 4-takts utombordare Speciellt framtagen för 4-takts utombordmotorer. En utombordare körs normalt vid vartal mellan 5000-6000 r/min, vilket är nästan dubbelt så fort som en 4-takts bilmotor. Normala smörjoljor för bilmotorer är inte gjorda för att klara dessa höga varvtal. Quicksilver 4-stroke Outbord Oil innehåller speciella tillsatser som gör den särskilt lämpad till detta ändamål. Tillsatser som ger mindre slitage, förhindrar korrosion, mindre slam- och skumbildning. Allt detta är naturigtvis kvalificerat skitprat, det funkar lika bra med vilken högkvalitativ (högt klassad) olja som helst, men det säljer. Svenska Dieselmotorer var verksamt i Sickla/Nacka runt sekelskiftet. Chefskonstruktören Jonas Hesselman har skildrat utvecklingen i boken Teknik och tanke. I denna beskriver han också hur de köpte in billig men väl fungerande motorolja, som de sedan tappade upp i mindre förpackningar och sedan såldes under eget varumärke. De tjände snart lika mycket på oljan som på motorerna. Företeelsen är alltså inte ny. Jonas uppfann f.ö. de sfäriska förbränningsrummen som då fördubblade effekten på dieselmotorn. Svenska Dieselmotor blev sedemera Atlas Diesel, men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, intressant info! Varför snåla? Svaret är väl en motfråga: Varför betala hutlöst mera utan något mervärde, och dessutom tära på miljön mera än nödvändigt? Men detta bekräftar återigen mina misstankar ang hur båtfolket skinnas på servicekostnad och materialkostnad med motiveringen att båtmotorn kräver så mycket mera av service och material än bilmotorn. Mycket bra att det finns folk här på forumet med lite sakkunskap på de här områdena, som motvikt mot märkes-fabrikanternas förmanande om att endast använda deras svindyra produkter ... om inte så målar de upp allsköns skräckvisioner om vad som kommer att hända med din dyrgrip på akterspegeln! En fråga till nidelvbo! Jag antar att det är samma sak som gäller oljan till växelhuset vid propellern? Borde alltså gå att köpa den kvaliteten som krävs på vanlig 1-liters (eller större) flaskor, och sedan återfylla special-orginal-tuben som man har för att trycka in oljan underifrån! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gäst

Japp det går utmärkt! Växelhusolja till utombordare är hypoidolja, inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det märkligt hur folk kan bli lurade att köpa hutlöst dyra oljor. Vi har haft vilda diskussioner här på jobbet, visserligen angående bilar... Folk som vägrar hälla annat än Mobil1 i motorerna, osv. Själv kör jag uteslutande på Agrol, i alla motorer något dyrare än Biltema, men inte mycket dyrare, och är en välbeprovad olja. I samband med våra diskussioner tog jag reda på lite mera info om just Agrol, och fick en hel del info från dom, även allmänt om oliga oljor. Efter det ändrade sig dom flesta angående billiga oljor. Men det var fortfarande några stackare som höll fast vid att endast dyra oljor var något att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det funkar utmärkt med vanlig GL5, men här verkar faktiskt finnas en skillnad mellan standardolja och special. Mercurys orginal är klibbigare än den OK helsyntet GL5 jag har i garaget. Det är inte helt osannoligt att Mercuryoljan har någon tillsats som gör att den bättre kan hantera större mängder inträngande vatten. De flesta GL5 oljor går i miljöer där detta inte är ett problem. Samma resonemang gäller dock inte för motoroljor, där är skillnaden i bmiljöbetinmgelser av rina betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

En av mina kompisar är kemi-ingenjör på Castrol. Så nog borde jag veta en hel del om vad jag skriver. Hans namn är Conny Lindblad om nu nån tror att jag hittar på. Visst finns det bättre och sämre oljor. Men han påpekade att i dag finns det ingen olja som är dålig. Det finns bara marginella skillnader. Om man nu ska hård dra det. Formel 1 skulle alltså inte köra Biltemas dyraste olja. Inte heller speedway killarna, eler ej heller rallycross med nån ekonomi olja. Har man en äldre kärra funkar vilken olja som helst. Biltemas billigaste är då utmärkt. Motorer som jobbar på höga varv behöver för att inte slitas ut i förtid bästa möjliga olja. Och där kommer ju tillsatser och liknande ämnen till för att skydda motorn mot slitage. Visst är man snålvarg passar det med vilken olja som helst. Speciellt om man inte tänkt behålla bil,båtmotor eller annat motorliknande föremål en längre tid. Men för den som värnar om sin motor håller hellre med lite bättre produkter. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Att åldern på motorn skulle ha någon betydelse betvivlar jag. Däremot spelar motorns konstruktion t.ex. om den har turbo eller ej, roll för valet av olja. För en F1 bil eller en speedwaymotorcykel är oljans egenskaper vid kallstart ointressant. Under den tid som förflyter mellan renoveringarna av dessa motorer hinner man kanske med 10 kallstarter. Dessemellan kan påfrestningarna vara exeptionella. Att välja en olja optimerad för dessa driftförhållanden att ha i sin bil eller båtmotor är inte så tillrådligt. Ett annat vanligt exempel på motorer där vanliga multi grade motoroljor inte passar är gräsklippare. Dessa går med så höga oljetemperaturer att man bör välja en single grade olja istället, vanligen SAE 30. Denna brukar säljas under varubeteckningen gräsklipparolja på macken. Det finns endast ett fåtal tilverkare av tillsatser för motoroljor i världen. Exon är en och det var, åtminstonne för några år sedan, därifrån OK köper sina tillsatser. OK och de flesta andra bolag tillverkar endast en basolja. Basoljan kan vara av mineral eller syntetisk. Kvaliteten på basolja skiljer mycket lite mellan bolagen. Med normal skötsel blir endast 1 på 100 båtmotorer utslitna, resten korroderar sönder eller blir för dyra att reparera av andra skäl. Om de pengar som läggs på dyra motoroljor istället användes till skydd mot korrosion, skulle båtmotorerna i regel hålla betydligt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar J skrev: Formel 1 skulle alltså inte köra Biltemas dyraste olja. Inte heller speedway killarna, eler ej heller rallycross med nån ekonomi olja. Har man en äldre kärra funkar vilken olja som helst. Biltemas billigaste är då utmärkt. Motorer som jobbar på höga varv behöver för att inte slitas ut i förtid bästa möjliga olja. Och där kommer ju tillsatser och liknande ämnen till för att skydda motorn mot slitage. Visst är man snålvarg passar det med vilken olja som helst. Speciellt om man inte tänkt behålla bil,båtmotor eller annat motorliknande föremål en längre tid. Men för den som värnar om sin motor håller hellre med lite bättre produkter. -- Jag upprepar vad jag skrev i mitt första inlägg: Om kvalitetsbeteckningen, t.ex. API SE/CD överensstämmer finns det INGEN skillnad i smörjegenskaper på olika oljefabrikat. Det är just det som tillsatserna åstadkommer - de olika kvalitetsgraderingarna. Ta det inte personligt, men det är struntprat att den som värnar om sin motor håller sig till bättre produkter om du med det menar fina märken. Biltemas CD-olja är EXAKT lika bra som vilken annan CD-olja som helst. Däremot har såklart en CH-olja (vilket idag är den högsta klassifikation som finns för dieseloljor) bättre smörjegenskaper än en t.ex. CC-olja. Men det finns ingen anledning att välja en olja med bättre klassifikation än vad motorfabrikanten rekommenderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så konstigt att en som jobbar på Castrol säger att deras olja är bättre än Biltemas...? Att Biltemas oljor är billigare beror ju på deras sätt att hantera mellanhänder osv. plus att finare märken tar ju betalt bara för märket också. Om jag ska ta upp Agrol igen så vänder dom sig inte till privatpersoner, utan mer till entreprenörer, lantbrukare, osv. som köper olja i större mängder. Därav kan dom hålla ett lägre pris. Nackdelen är att den inte går att köpa på så många ställen. Titta på kvalitetsbeteckningen i stället för märket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var intressant. Jag resonerade lika dant förut men kanske någon kan förklara följande för mig: 1. Jag köpte Biltemas hypoidolja för att ha i mina två Jeepar samt i en kompis bil (fram- och bakaxlarna). Köpte därför 9 st 1-liters flaskor. I vissa var oljan lättflytande och klar gulfärgad, i andra var den trögflytande grumlig med svarta partiklar, gråaktig och såg ut som använd. Alla förpackningarna var obrutna med sån där metall som sitter fast och måste brytas. 2. Körde med Biltemas olja i ena Jeep motorn. Ca 3500 mil efter första Biltema-oljebytet fick jag renovera motorn 14000kr arbetet. Kanske inte oljans fel, men efter det och det där med hypoidoljorna köper jag aldrig Biltemas oljor. Biltemas övriga saker jag köpt brukar jag få laga lite då och då. Visst köper även jag lite billigare olja men ALDRIG Biltemas skit. Kanske någon vet hur bra samma oljekvalité från olika tillverkare är när man kört ett tag med oljan? Kan det vara så att vissa oljor har bättre smörjegenskaper när oljan är gammal, säg efter halva tiden den ska vara i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med hypoidoljan låter mycket underligt. Om oljan ser konstig ut kan det kanske vara så att något har hänt i förpackningsledet, dvs att någon förorening smugit sig med. Hoppas att du reklamerade den - hade varit intressant att ta del av förklaringen till utseendet. Bara för att man råkar få en skadad produkt behöver det inte betyda att man skall döma ut tillverkaren för det. Olycksfall i hanteringen kan alltid hända. Vad var egentligen orsaken till att du behövde renovera din motor? Motorskador pga av att oljan har bristfälliga smörjegenskaper torde vara mycket, mycket sällsynta om man använder olja av rätt kvalitetsklassning, har rätt oljemängd och byter med föreskrivna intervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 7 mil till Biltema så jag orkade aldrig reklamera oljan. Som sagt, även jag köper billigare olja men jag tycker Biltema över lag suger. Alla saker jag köpt där (inte så mycket) har jag behövt laga. Samtliga tycklyftsverktyg, slangar och kopplingar från Biltema läcker. Så när Biltemakatalogen kommer i brevliågan arkiveras den i papperskorgen :-D Motorn var sliten i förtid. Varför vet jag inte, men jag har valt att inte köpa Biltemaolja. It's just that simple. Varför vill inte min katta ligga när Biltemas katalog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan någon kommenterar att jag ens i 1:a hand åkte 7 mil till Biltema... Jag passerade Biltema och passade på att handla lite billig olja. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar att du inte svarar på min fråga om orsaken till att du behövde renovera din motor. Dock är jag ganska övertygad om att orsaken inte var att du hade en olja av ett särskilt fabrikat i den. För övrigt vill jag gärna att vi fortsätter att diskutera oljor i denna tråd, inte Biltemas produkter i största allmänhet. Det finns andra trådar för detta, tex: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=4374

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det här med hypoidoljan låter konstigt... Jag har faktiskt aldrig provat Biltemas oljor, mest för att jag hört skit om dom tidigare. Och eftersom det alltid funnits Agrol till hands så har det blivit det i fortsättningen också. Dock så har jag inte hört nåt illa om Biltemas oljor på sista tiden, tills nu. (förutom såna här som tror att allt som är bra måste kåsta mycket pengar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med normal skötsel blir endast 1 på 100 båtmotorer utslitna, resten korroderar sönder eller blir för dyra att reparera av andra skäl. Om de pengar som läggs på dyra motoroljor istället användes till skydd mot korrosion, skulle båtmotorerna i regel hålla betydligt längre. Exakt!!! Passa på och köp lite justa rostskyddssprayer när ni ändå är på Biltema ;-) Ang växelhusoljan på vanliga i litersförpackningarna ... någon som vet om det finns någon juste refill-flaska för påfyllning av växelhusoljan. Borde finnas en marknad för någon vettig sådan ... hur många har inte varit med om att en ansenlig mängd av dom dyra dropparna i slutändan ligger på backen pga den helidiotiska formen som engångsförpackningarna har :mad: mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt nidelvbo. Tex var ramlagrena utslitna, alltså nedslitna = glapp. Jag är inte så bra på vad allt i motorn heter men enligt de som kan sånt var slitdelar helt enkelt nedslitna, mer än normalt och jag servar alltid enligt föreskrivna serviceintervall. Som jag sa förut så behöver inte detta bero på Biltemas olja, men eftersom i stort sett allt annat jag har från Biltema är trasigt eller läcker köper jag inget från dem längre. Förresten sålde Mekonomen i Å-berga 25 liter Castrol olja för under 700 kr i våras. För mig känns det som ett tryggare val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Ja du Seaflower, du tror eller påstår att det är 1 på 100 motorer som pajar om man ger motorn normal skötsel. Och resten korriderar och blir för dyra att reparera. Så fel du har. Min grabb är båtmotormekaniker. Och jag kan tala om för dig att båtmotorer har väldigt dålig driftsäkerhet. Genom att båtmotorer har den egenskapen att bara gå på en växel fram. Så får motorn jobba extremt hårt. Gemför med en bil. Där du växlar. Hur många nya motorer som kommer in med kolvar som slagit i genom godset. Snacka om exempelvis Evinrudes Fichtmotorerna av dom första årgångarna. Där knappt någon motor överlevt. Och sen alla typer av motorer som varit självblandande med olja. Där har ju det rykt massor med båtmotorer. Visst kan ägaren påverka livslängden på sin båtmotor. Men det är massor av haverier på dom flesta båtmotor modeller. Värst är nog ändå elektroniken. Och då utmärker sig Mercurys 4-taktare. Mercury har oftast låtit kunden vara försöksobjekt. Biltemas produkter är i 80 % rent keff. Deras 10 åriga verktygs satser är bästa produkten dom har. Sen finns det alltid några prylar som duger. Gå gärna in på www.fiske.nu där det sitter killar och snackar fiske. Det är dom som vet vad en båtmotor ska användas till. Sök gärna på deras sökruta så finns det svar på det mesta. Även på Svenska Volvo7-900 forum. Där det disskuteras Biltemas produkter. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Gunnar, verkar som om du sitter inne med den absoluta sanningen ;-) Men tro det eller ej, jag kan tala om för dig att trots allt jag handlat på Biltema både till båt och bil har i princip inget av det varit keff. Har fungerat perfekt år efter år ... helt otroligt eller hur? Man blir ju mörkrädd när man inser vilken extrem tur man måste ha haft! Om båtmotorerna krävde sådan extrem omvårdnad som du påstår så är det väl märkligt att man så sällan hör talas om rena motorhaverier! Självklart lär väl din son stöta på ett antal havererade motorer eftersom han försörjer sig på det ... men han ser ju aldrig de övriga 99,99% som går år efter år utan haverier! Att motorn skulle jobba extremt hårt pga att den bara har en växel är ju nonsens. Det råkar ju vara så att proppellern ligger i en oändlig slirkoppling (=vatten ;) ... som ju har en viss förmildrande effekt! Men självklart står det ju var och en fritt att spendera sina pengar på vad man vill. Bara att handla på fina gatan om man inte kan hantera sin oro efter att ha hällt i lite fulolja i motorn :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med tanke på hur många utgamla båtmotorer, typ MD 1, MD2 mm som fortfarande tuffar och går tycks de ju vara ganska stryktåliga, eller hur? Och för att trots allt återknyta till Biltemas produkter: En motorolja API CD är en alltid motorolja API CD oavsett om det står Castrol eller Biltema på dunken. Däremot kanske en vattenpump eller en annan mekanisk pryl ger mer valuta för pengarna om man köper en som är tillverkad med mindre toleranser, dvs är dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Gunnar, Jag känner inte igen mig i din beskrivning av båtmotorer som varande opålitliga. Vilka av de problem du räknar upp, menar du att man kan undvika genom att inte använda Biltema olja ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janus

hej , biltemas och statoils oljor tappas från samma tankar enda skillniden är att statoiloljor lovar att uppfylla mer krav än vad biltemas oljor får göra, det handlar om hur mycket tillsatser men häller i oljan. Mvh petroleumarbetare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janus

Hej lite mera fakta om oljor: syntetoljor har en förmåga att förstöra packningar i gamla motorer som har gått på mineraloja tidigare; det handlar om att packningarna skall suga åt sig olja och svälla och täta.Helsyntetiska oljor har inte riktigt den förmågan så häller du helsyntetisk olja i en motor som har haft mineraloljor i sig tidigare så kan man få problem med läckande packningar.Helsyntetiska oljor tvättar också rent i motorn på ett helt annat sätt än mineraldito, så olje filtret kommer att mera skit snabbare än normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tj

Kan det vara så att en och annan som tjänar på att sälja dyra oljor lagt in skrämselpropaganda här? Man kan ju fundera över hur ofta man bör byta oljan i båtmotorn. Alla (speciellt oljesäljare) säger att man absolut ska byta vara år. Men om man inte kör så många timmar varje sommar borde man inte behöva byta den varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det beror litet på hur man kör. Det bildas alltid kondens i en motor, detta kondensvatten späder sakta ut oljan, vilket på sikt minskar dess smörjegenskaper. En segelbåt som använder motorn till att transportera sig in och ut ur hamnen och i övrigt bara seglar, kanske sällan kör sin motor mer än 15-30 minuter i sträck. Då hinner man aldrig få bort kondensvattnet ut oljan. En sådan motor bör man absolut byta olja på varje år. En dieselmotor bör gå med arbetstemperatur minst 1 timme innan kondensvattnet är borta, så på det viset är oljan i en motor i en motorbåt, som ju körs på det viset, i bättre skick än segelbåtsmotorn efter samma antal motortimmar. Man skall komma ihåg att en marinmotor arbetar kontinuerligt med hög belastning, ofta i bristfälligt ventilerade utrymmen. Detta ställer stora krav på oljan. Jag tycker att det är en blygsam investering, (om man är förnuftig och köper en prisvärd olja av rätt kvalitetsgrad vill säga...) sett i relation till vad en motor kostar, att byta olja åtminstone en gång om året, i varje fall om man kör uppåt en hundra timmar eller så. Tycker i varje fall jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Att gemföra diesel med bensinare var väl att ta i överkant, Nidelvbo. Att vissa här är snikenheten själv. Att chansa på en olja man tror är bra bara för att nån tryckt ett par nuffror. Fast är man snikenheten själv. Eller är lite Roy och Roger passar det ju perfekt. Det är tur att det finns tomtar som gör att andra överlever. Är alldeles för många okunniga båtmänniskor på sjön. Mycket värre än vad det är gällande bilar. En del skulle bäst av allt hålla sig från vatten. För vem vill tala om att deras fina båtmotor eller bil skurit sönder. Fråga en ägare av Toyota om det nån gång är fel på hans bil. Kan lova att svaret är att den startar alltid. Även om motorn är utan kolvar. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som återförsäljare av det mesta kan jag bara seia att det som står tryckt på förpackningarna, tex en godkänningsnorm inte alltid stämmer med innehållet, särskild vid innköp från lite billigare leverantörer. Kan bero på tex att internkontrollen kanskje inte e så rigorösa på dom mindre nogräknande leverantörerna. Kan även va så att det fuskas lite grann för att tjäna mera pengar på sin produkt. Ingen parralel till Biltema...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...