Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
mimaro

mercruiser v8 läckage från under drivaxeln??

Rekommendera Poster

Tjena

Allt bakom drevet är bytt såsom samtliga bälgar, stödlager packningar osv..

Innan vinterförvaringen drog jag upp båten för den hade börjat läcka vilket jag trodde var från stödlagret.
Idag skulle jag äntligen sjösätta efter massa jobb o renoveringar och upptäckte att den läcker från samma ställe??!!:mad:

sett framifrån så kommer det från den vänstra sidan precis intill drivaxeln men längre ner.
Tack vare v8 så ser man inte ett skit men kunde känna mig fram men kom inte riktigt ner helt med handen.

Vattenröret sitter ovanför drivaxeln och den är det ju inte så vad kan det vara??
Har sökt sprängskisser på nätet utan resultat.

ALLA förslag är välkomna

Ska bara tillägga att det inte kommer från bottenpluggshålet..

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert ett 10 tal platser som det kan läcka in vatten vi skölden, men vanligaste är bälgar och styrtapp. Bälgar har du jo bytt så jag skulle mistänka styrtappen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en mycket lätt grundstötning mot en flat häll i ca 17 knop... suck... Skäms så tar även min båt in vatten bakom motorn, nära akterspegeln. Motortemperaturen som normalt håller sig runt 140 F ligger nu på 160 F, sugs luft in och minskar kylningen? Ett prop. blad fick sig en liten törn.

Var kan detta vara, någon spekulant på gissning?

 



Senast ändrad av Jerhed | 15 augusti 2010 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtgrannens båtmek verkar vettig så jag slängde en fråga till honom. Nu är det bara att ta upp snarast möjligt, en stor spricka i skölden ca 3 cm från underkant på insidan och horisontellt mot bulten som sitter i mitten. Satte för säkerhets skull in en 220V länspump med slang över servicebryggan och landström inkopplad. Blir att ringa försäkringsbolaget imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att fästet till bottenpluggen som sitter med tre st skruv rörde sig en aning när jag skulle bort med pluggen så jag skruva bort hela grejen o märkte att tätningen var kass och kanske rent av hade släppt, såg det ut som.

Om det nu skulle komma in vatten den vägen då sprutar det väl inte rakt upp som min gör nu när jag doppar den, eller?

Hur som helst, ska testa om det kan vara från pluggen annars blir det o riva allt igen ner till skölden..

återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara spricka i grenen på bockhornet. Det kommer några centimeter under drivaxeln

I vilket samband fick du sprickan smugla2 och var på bockhornet var det?

Bifogat en bild på varifrån jag känt att det kommer ifrån.

Blir o lyfta motorn då...

Ha det...

post-10015730-1394236486,0779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan notera att du troligtvis är väldigt unik i att ha normaltemperatur på 140 F. kan väl inte må så bra efter ngr säsonger körning. Det finns inget bra i att hålla en så låg temp i en merc. V-motor. ett bra kylsystem är signifikant för att det klarar av att hålla en högre, just för att det inte kokar bl a.

220 volt var det länge sen sverige frångick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut så på bilden att du har, eller har haft en läcka högre upp.

Torka rent och tort, sedan kollar du med fingrarna vart det är blött. Visst kan det läcka i mellan bokhorn och innersköld, men troligare att det läcker längre upp och sedan rinner ner till bokhornets infästning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det läckte kunde jag se en 2-3 mm tjock stråle vatten spruta rakt upp och förbi drivaxeln och jag kunde känna att den blev kraftigare ju längre ner jag komm med handen men jag nådde inte hela vägen ner.

När jag sedan startade motorn så slutade det spruta och instället kom det stänk. Konstaterade då att det måste vara från nedre delen av avgasröret och att avgaserna tryckte ut vattnet som trängde in. Det enda jag kan tänka mig.

Så det e bara o lyfta ut, svetsa igen o va glad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...