Denson 0 Postad 14 Augusti , 2010 Hej hoppas på att kunna få lite svar här! Jag har köpt en Askeladden 430 med en 25hk Johnson på. Båten är stabil och bra att fiska ur, men det tar en evighet att komma upp i plan med den :/ Jag funderar på att byta ut motorn mot en 40-60hk motor till nästa sommar. Någon som har erfarenhet om båten samt dessa högre hk antalen på den? Sen vad beror det på att båten slår även när det är spegelblankt om man inte har motorn tiltad så långt in mot aktern som det går? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Augusti , 2010 Hur gammal är båten? Den gamla vit-oranga modellen planar redan med en 15hk motor, men av din fråga att dömma antar jag att denna är nyare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denson 0 Postad 15 Augusti , 2010 Oj glömde skriva det, båt och motor är ifrån 93 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Augusti , 2010 Vad är båten typad för enligt skylten, Max Hk? Vi hade en Askeladden 14 med en 20hk:are, modellen med rutor fram och helkapell. Den drog vi vattenskidor efter utan problem. Satt man själv i båten så gick den som bara den, men den planade även med 2 vuxna, 2 barn. De nyare har kanske mer V-format skrov, de gamla var rätt plana undertill och gick lätt i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Augusti , 2010 Den Askeladden 430 ST som jag hade för ett par båtar sedan sat det en 35hk Suzuki på och ekipaget gick som en dröm, snabbt upp i plan och toppade runt 30kn vilket räckte till för mig eftersom den användes mestadels till fiske samt, någon gång när lusten föll på, lite vattenskidåkning. Aldrig nåt problem att komma upp i plan även om man startade från vattnet med endast en skida. Visst gick det lite trögare än med 2 skidor, men upplevde det aldrig som något problem. Har sett en hel del 430.or med 35-40 hk på, vilket verkar vara väldigt vanligt, och ger tillräckliga prestanda. 25hk känns lite i klenaste laget, vilket du ju upplever själv. Har för mig båten är typad f max 40hk, men minnet kan svika eftersom det var 4-5 år sedan jag bytte bort den mot en större. Det är en bra båt, men trollingfiske är inte dess starka sida.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denson 0 Postad 12 Oktober , 2010 Tack för svaren. Den är typad till max 30hk och med 25hk så krävs det 100m med fullgas för att den ska plana, kanske är något fel med min motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser