Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Bayliner1954

Yanmar YSM...

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu genomfört första semestern med vår Scampi MKIV och några funderingar har dykt upp kring motorn, en YSM12 från 1980 med rak axel. Kanske kan ni hjälpa mig?

1. Axelsmörjning
Där propelleraxeln går in i hylsan sitter en tätning i form av en gummidamask. I motoränden av denna så är en oljesmörjningsnippel ansluten. Jag märker dock att ingen olja verkar gå in i smörjpunkten utan istället kommer det lite vatten som trycker ut oljan.

Är detta normalt? Om inte, några ideer på vad som är fel?

2. Laddning
När batterierna inte är fulladdade och man startar motorn så varnar panelen för att laddningen inte har startat, men tittar jag på voltmetern så har spänningen stigit som tänkt. Om varvtalet ökas eller man väntar en stund så slutar det larma.

Tycker beteendet är lustigt, men är det fel?

3. Värme i motorrum
Jag tycker det blir väldigt varmt i motorrummet vid gång, skulle uppskatta minst 70 grader. Det finns ingen och har heller aldrig funnits någon forcerad ventilation. Motorn är sötvattenkyld med martec.

Hur har ni det i era motorrum?

4. Oljeläckage
Motorn läcker lite olja (ca 1 tesked i timmen) och jag har lyckats konstatera att det kommer från två ställen; veven till oljefiltret och bränslepumpens infästning mot motorn.

Har någon upplevt detta, åtgärd?


Det låter på mina inlägg ovan som om motorn är skrot, men den går fantastiskt fint och startar alltid lätt.

Tack och hej

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag har en automatisk smörjapparat SKF-24, som är ansluten till lagret med en slang. Patronen rymmer 125 ml smörjmedel som långsamt matas ut. På två säsonger har jag gjort av med drygt 15 ml. Ett enklare sätt är att ansluta en tunn slang som slutar någon meter ovanför lagret och fylla slangen med olja. Oljans vikt i slangen håller undan vattnet och man kan enkelt fylla på när nivån minskar.

3. Jag har också olidligt hett i motorrummet. Funderar på att sätta in en fläkt men vill samtidigt ta vara på spillvärmen t.ex. att värma vatten med.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Dom funkar så där dom små liven. Men med några år på nacken så kan det kanske vara dags för en liten översyn av generatorn.

4. Det ligger ett antal shims bakom insprutningspumpen. Om man inte limmar dom med packningsklet så kan dom läcka.



Senast ändrad av Tias | 15 augusti 2010 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...