Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
ergo1024

Hjälp med fruset växelhus

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en båt med en Johnson 35 hk av äldre modell.

Fick veta att växelhuset hade frusit men att det nu skulle vara lagat. Svetsat tydligen(?!).

Vad bör jag se upp med? Hur kommer det sig att det frös osv? Vad ligger en sådan reparation på ungefär, byta växelhus om det fortfarande skulle vara trasigt?

Alla tips, ideer och förslag är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ett växelhus fryser beror på att det kommit in vatten i det och ägaren inte bytt oljan innan minusgraderna kommit/vinterförvaringen. Vattnet blandar sig med oljan och frostspränger växelhuset innifrån.
Dåliga packningar kan vara en orsak till vatteninträngning.. spricka efter grundstötning en annan.

Vet inte vad en reperation skulle gå på, det varierar i hur skadat det är.

Växelhus kan finnas begagnade om du har tur.. kolla Blocket, Tradera.....
Går på från 500kr upp till flera tusen.. vanligast runt 2-4000kr för ett renoverat.

Är båten/motorn i vatten Sjö/tunna och använd/provkörd så kan du ju be och få kolla växelhusholjan, så inte den är mjölkig. Är den det så har det kommit in vatten. En spolmuff ger inte detta svar..
Sen är det ju vanlig provkörning som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Bytte mitt i våras då det gamla rasat jag fick pynta 6000 kr för ett renoverat. om detta priset va bra eller dåligt vet jag inte men där slutade min nota. Detta va på en johnsson 30 Hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...