Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
syndrom

propeller till min båt hjälp tack

Rekommendera Poster

Jag har en shettland ? av nått slag har testat att googla den men hittar inte vad den heter igentligen

Båten är 5.30 lång en HD

vet inte vikten

motor yamaha 70 från 89

nu till min fråga: körde på grund nyss och måste inhandla en ny propeller. På den jag hadde stod det 13x19.k funderar om man kan göra nått med den för jag varvade typ 4700rpm (på mätaren som finns på båten vet inte hur pålitlig den är men) när jag hade fullgas sett att den ska varva 5500rpm så nu undrar jag om jag går ner i vinkel till 17 missar jag i topphastighet då eller kan det ge nån mer knop? vill gärna ha upp den över 30 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova både 15 och 17. Jag tror du kommer få någon extra knop med 17 iaf eftersom varvtalet ligger långt under rekommenderade. Dessutom får du bättre acceleration, vilket är trevligt när båten är tyngre lastad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propeller bör väljas efter belastning på motorn vilket innebär att man ska utgå från hur tungt båten normalt är lastad. Att välja propeller mmed lite för mycket stigning gör att motorn måste jobba hårdare vilket innebär sämre bränsleekonomi. Grundtipset tycker jag är att försöka uppnå toppvarav när båten är lätt lastad. Då planar den bra även med lite mer last och du kan dra ner lite på varvtalet när du åker lätt och fortfarande hålla god fart. Ett tips är även att en förändring av stigningen med 1 grad (upp eller ner) innebär ca 150-200 varv i skillnad på motorn. Ta med dina båtdata till en riktig propellerverkstad så kan de garanterat hjälpa dig på bästa sätt och de seriösa erbjuder även bytesrätt ifall det inte skulle bli rätt. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag testade prop n speed fick där fram att jag skulle ha en 18 tums stigning fick tag i en firma som kunde laga min propeller och ändra stigningen till 18 tum för 900:- plus frakt på http://www.svetsat.se/kontakt.html testar nog det först har även sett att motorn ska vara högre upp än som jag har den ska testa att höja den lite med nu blir det bråda dagar om jag ska hinna göra allt detta Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte lita på prop n speed helt och hållet. Det är bara i teorin. Eftersom du redan vet varvtalet med 19 så är det ju uppenbart att 18 också är för mycket. Du kanske kommer upp i max 4900 varv, alltså fortfarande för lite.

Sedan undrar jag hu högt motorn är hissad? I vilken nivå har du antiventilationsplattan i förhållande till båtens botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska ta upp båten imorgon så ska jag kolla tror den sitter för lågt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...