Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Paul67

Kloka råd/förslag på segelbåtsmodell

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att konvertera från mindre motorbåt till önskan och drömmen om att segla på nytt. Jag behöver goda råd om vilken modell som kan motsvara mina förväntningar och möjligheter.

Vad vi söker är en bra och trygg välseglande båt. Det är väldigt viktigt och kanske prioritet nr 1. Det skall bli positiva upplevelser även om vissa turer blir med litet tuffare vindförhållanden. Jag vill absolut ha rattstyrning. Förmodligen för att jag kört motorbåt tidigare men också för att det verkar smidigt.

Vi tror att båten är mellan 9-11 meter. Gärna med litet bredd så vi får bra boutrymmen. Dinettelösning är ett plus. Akterkabin ett plus då vi har tonåringar som kan vilja ha sitt egna kryp in. Helt enkelt ett praktiskt boende för fem-sex personer.

Då ekonomi ofta avgör det hela så är prisklassen maxad till 400 tkr.

Mina egna tankar har lutat mot Maxi95, Comfort 32 eller liknande modeller...

Goda råd mottages tacksamt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... råd är svårt att ge med ganska lite bakgrund men några reflektioner får du här...

Tror det är ganska många som är i din situation, tänker då på budgeten i första hand och att man vill ha trygg båt, goda utrymmen, ska segla väl osv.

Dina egna föreslagna båtar är bra. En maxi seglar förvånansvärt väl om man ställer in grejorna. En Comfort ( har jag själv haft ) seglar också bra. Bägge är dock mastheadriggade om du inte hittar en Comfortina där en del av de senare byggda har en 7/8 dels rigg. De är också förvånansvärt dyra...

Maxi har en djupare sittbrunn som känns väldigt trygg vid segling, lite mer påver inuti kanske. Du ser bättre framåt i Comforten. Seglingen, om man ska hårdra det verkligen - är ganska lika bedömer jag.

Men om du vidgar sökbegreppen?

Då är jag inne på ett kärt ämne som jag upprepat många gånger. Våra svenska båtar, hur fint skötta de än är, är lite dyra om jag jämför med ganska nya båtar på kontinenten? De mellaneuropeiska varven spottar ut båtar och har man tid att leta så kan du få en nyare båt med samma utrymmen för obetydligt mer pengar.... en båt som tex är bara 5 år gammal?

Då har du en ny motor, ny kyl, ofta ankarwinch och segel som inte är för gamla. Det enda som kan saknas är nog värme? Sådant här kostar att byta ut på en äldre båt...  Så lista dina prio ännu lite tydligare så kommer det nog förslag här. En Nauticat då, är den för dåligt seglande till exempel?

Hur länge är du ute och seglar, en två tre veckor. Seglar du över till Balticum, dvs nattsegling osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konverteringen är klar, imorgon söndag, så tar jag över ansvar och ägarförhållandet för en Beason 31 i ett skick som är fantastiskt. En båt som jag upplever väldigt välplanerad på alla sätt. Förstår att den står för trygghet i sjön och en boendekomfort som passar oss i familjen perfekt i det här läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...