BerraS 46 Postad 13 Augusti , 2010 Halloj, undrar om någon har erfarenhet av en planande gummibåt med 9,9 hk? Vad jag undrar är hur många (vuxna) borde båten orka att plana med. I mitt fall gäller det en suzumar 265 med uppblåsbar köl och en 9,9 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 13 Augusti , 2010 borde plana med ca:250kg last kanske, har du för lång rigg på motorn eller felpropeller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 Augusti , 2010 250 kg = 3 vuxna i en gummibåt med 9,9 hk låter optimistiskt... Om den planar med två tonåringar/mindre vuxna och den motorn så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 13 Augusti , 2010 Jag har en quicksilver 270 med en 8 Hk Mercury 4-takt. Som jämförelse så planar den med två vuxna (runt 160 kilo) men plockar vi med oss våra barn som motsvarar 50 kilo till ligger den precis på gränsen till att inte orka gå i plan även om vi flyttar tyngdpunkten i båten till optimal position. Hade tidigare en Silver Marine 270 med en gammal 2-takts Suzuki från -85 och resultatet var exakt detsamma där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 13 Augusti , 2010 Achilles 320 15hk 6vuxna 22knop Silvermarin 250 15hk läskigt!! Silvermarin 250 4hk planar med 100kg last men inte mer Nog borde du med rätt rigg och trimm plana med minst 3vuxna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 Augusti , 2010 SOM DET E NU Så PLANAR DEN MED 2 VUXNA OCH ETT BARN NåGOT MOTVILLIG MEN FUNKAR OK. Så DET VERKAR ATT DET E UNGEFäR VAD JAG KAN FöRVäNTA MED EN 9.9 HK Då. VORE DET BäTTRE MED EN STöRRE GUMMIBåT TYP 300 ELLER 320? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Augusti , 2010 Som övriga påpekar så är det lite på gränsen med så många ombord... jag själv hade dessutom en ganska stor tank med bensin föröver i jollen, två vuxna ok, två vuxna två barn gränsfall. Och med fyra vuxna hem från krogen, inte en chans. Tror du måste upp med minst en meter i längd på jolle och minst 10-15 kusar till då för att plana bra. Men du - testa att byta propellern! Jag körde länge på standardpropeller. Bytte efter råd av en kille i en naturhamn och det var en märkbar skillnad. Du får akta dig för at övervarva men märkbar skillnad att kunna få upp jollen i planing. Sedan har jag bytt en gång åt andra hållet också - satta motorn på en liten segelbåt med köl. Den propellern var helt fel, standardpropellern inte bra. Köpte en segelbåtspropeller och det var skillnad. Propellern är lite som växellåda i en bil. Ta och växla ner och kolla om det gör lite skillnad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 14 Augusti , 2010 Har en Yam 300 plyfa golv och uppblåsbar köl med 9,9 Johnsson 2-takt. 2 vuxna & 2 barn (9 6) = ca 220 kg planar efter lite akrobatiska övningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 Augusti , 2010 Tackar för bra svar! ska kolla maxvarv på motorn och se om jag kan gå ner i proppstorlek, motorn är kortriggad så ska va ok för gummibåt. funkar inte det så får det bli en 20hk Ska tiläggas att vi faktiskt fick den i plan med 2 vuxna i båten och en vuxen i tube efter båten, dock efter ett antal runder i cirkel runt tuben... Senast ändrad av BerraS | 15 augusti 2010 | 12:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 15 Augusti , 2010 Har en kompis som har en suzumar 265 som också är lite segplanad, själv har jag en quicksilver 270. Vi tog upp dessa och jämförde bottnarna och det visar sig att suzumaren är positiv i bottnen och quicksilvern är negativ. Suzumaren har en tendens att suga sig fast i vattnet. Min båt planar mkt lättare än kompisens med samma motor. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser