Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
pgh73

Torka segel?

Rekommendera Poster

Enkel fråga, när man varit ute i regn och kommer in i hamn så är allting vått. Hur torkar ni era segel, gör ni det öht? Eller är ni täta och köper nya när möglet kommer Cool

Nu har jag inga jättesegel men just nu hänger en 50 kvm spinnaker och en 23 kvm genua ute i trädgården på tork.Det händer ju ganska ofta att de blir blöta.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täta... hehe kul faktiskt... nä!

Det är svårt att fixa regnvåta segel tycker jag. Och när det regnar flera dagar i sträck är det ej kul.

Det jag gör - om det blir rimligt lite vind eller vindstilla när regnet slutat - är att hissa segel där i hamn.
Brukar funka. Eller som du tydligen gör, ta hem segel och hissa i träden?

Sedan om man är riktigt noga kan man skicka segel på tvätt. Funkar hyfsat anser jag om det bara är mindre områden som har jordslagsfläckar/ fläckar av fukten.

Kuriosa. Jag är så gammal att jag gick i seglarskola samt hade min första klubbhamn med stora loft för segel. Eftersom segel då var av bomull så måste de hängas upp efter segelturen... det var verkligen en speciell doft att kånka upp regntunga segel till segelloftet, där hängde redan en massa segel på tork...

Jösses vad segelutvecklingen gått fram på bara ett halvt århundrade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på ett sätt till. Har en bekant som köpte svindyra segel till sin pärla, en ganska ny familjebåt.

Han är extremt rädd om seglen och så fort han får se regn komma så drar han på kapellen och startar motorn istället. Då blir seglen inte blöta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att undvika att hissa segel vid bryggan. Fladdret (det är sällan riktigt riktigt vindstilla) sliter väldigt mycket på seglen. Åk ut så fort du kan och ta en liten torka-tur instället. Seglen torkar oftast på ingen tid alls.

Drog ner seglerna vid regn gjorde jag senast, men då hade jag bara en sjömil kvar till bryggan Flört.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stor och fock/genua får man åka och hissa vid nästa torra tillfälle, några dagar klarar dom, helst segla så de inte fladdrar som sagt. Men är det en vindstilla dag med lite lojt vajande tar seglen inte så mkt skada.

Nylonet är en roligare historia, att försöka först torka och sedan leta hål i 65kvm Assy när hela lägenheten är 53 är spännande...
Nylonet kan man annars hissa upp-och-ner så fladdrar vattnet ur på några minuter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...