Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
gustafspappa

Trött på trilskande och slö motor (AQ130)....

Rekommendera Poster

Nu är jag hjärtligt trött på min trilskande och slöa motor. Senaste problemet är att den blir för varm och kokar, men skall ta tag i detta kommande vecka.

Alltnog: Har blivit sugen på att byta till en kraftigare maskin i vår Monark 585 Family! Och det är kanske lika bra att ta till lite extra, när man ändå skall byta!

Kan en AQ271C funka i båten, tros? Kan man använda befintligt drev (280) eller måste man byta till 290? Propellerstorlek? Stigning?

En motor av denna dignitet, borde iaf kunna pressa Monarken över 20 kn-strecket... ;)

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gustafs pappa.

Det finns en funkyion på www.volvo.se/volvopenta där du kan få hjälp med val av motor,utväxling och propellerstigning. Gällande 280 drevet så är det nog inga problem om utväxlingen i drevet är rätt. Varför inte byta till en Lomardi Diesel med adapterplatta till VP-drevet. ? Diesel är nice och du har ju redan grejerna.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant! I slutänden handlar det om pris kontra prestanda... Kanske en diesel kan vara ett alternativ!!

Jag vill ha en motor som fungerar utan något strul: startar när man vill, och stannar när man vill. Och som dessutom ger den gamla Monarken lite fart!

Efter denna sommar med dålig fart, läckande sjövattenpump, kokande motor mm, ser jag fram emot sommaren 2011 - OM jag nu hittar en vettig motor som uppfyller mina baskrav! Om den nya motorn drar 1 eller 2 l per sjömil, känns ganska underordnat, bara den fungerar som jag vill!

/Lars Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan oxå leta efter en Mercruser 1,7dti som leverear tillräckligt med effekt så att du når ca:35knop med rätt utväxling. Vet inte hur det är med adapter till VP men Bravo 1 dreven är inte lika dyra som VP-dreven iaf. Hoppas att du får snurr på båten inför 2011.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zinderella!

Det är en massa frågetecken när man inte är speciellt kunnig på motorer... Allt från drivlinan till instrument, från styrning och bensintank från demontage till montage... Funkar det gamla med ny motor? Vilka kostnadet tillkommer?

Känns som nyckelfärdigt från varvet kan bli hur dyrt som helst... och att hitta en maskin på nätet som inte gått jorden runt, också är ett  vågspel...

Så... Alla tips och råd är välkomna!

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att den kokar beror nog på temostaten min pajade förra sommaren med ett havererat topplock som resultat, min båt har oxå varit hur trött som hellst i 2 säsoner har varit inne på sammalinje som du o byta motor, men i slutet på sommaren så gick jag över allt en sista gång, justerade brytare bytte till den tunna topplockspackningen justerade förgasarna sen av en slump tämkte jag kolla tändinställningen, men mitt stroboskåp var trasigt så då gjorde jag om man gjorde förr vred fördelaren medsols först ökade varvtalet när det började sjunka vred jag ngt till baka och plötsligt fick jag lite kraft i båten igen, från 18-25 knop. konstaterade att jag flyttat den fastrostade fördelaren nästan 10 minuter om du tänker dig en klocka, det kanske var därför den förra ägaren tröttnat för den var nästan varit omöjlig att få att plana med 4 pers ombord. Nu funkar den bra med en 15x15 propeller på så jag har släppt tanken på bytet tills vidare. Ha det gött mvh rickard  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...