Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Viveca

Dieselproblem

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 2QM15 från 1980.

Felbilden i dag ser ut som så: Startade bra och åkte ca 1 timme. Efter detta ett stopp på ca 1 timme i badvik. Sedan efter ca 15 minuter började motorn svacka betänkligt och gick mycket tung vid varvtal kring 2000 - 2500. Kändes som det skulle stanna, men vi lyckades ta oss hem och vid ca 1000 varv kändes det stabilt. Det behövdes en del korrigerande med gasen för att hålla motorn igång vid de högre varvtalen. Tidigare har det varit något liknade efter att ha legat stilla och sedan gått med låg fart. Då har det kommit en del svaj men vid gaspådrag har detta förvunnit efter ett tag (men så inte idag).

Tacksam för tips

SGR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Låter som ett typiskt bränsle eller luftfel. Antagligen får motorn för lite bränsle eller luft under belastning. Kolla filter osv.

\Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det låter misstänkt likt vad jag råkade ut för förra våren med gamla båten. Den fungerade ok vid låga varv med vid gaspådrag blev den slö och ojämn. Jag hade fått beväxning i dieseln. Bytte dieselfiltren och chockbehandlade tanken med Grotamar. Efter det gick den som en klocka igen!

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...