Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
swefubar

50 hästars 80-tals motor, vad motsvarar det i en modern 2 eller 4 taktare? 30/40 hk?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Evinrude 50 hästars från 1984 och undrar vad den motorstyrkan skulle motsvara på en modern 90 tals två eller fyrtaktare? alltså om man ska byta upp sig? Båten gör idag ca 20 knop och det räcker för mig.

Jag vet att propeller stigning mm påverkar men på ett ungefär? nån som vet?

Mvh
Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att en hk var mindre värd för 30 år sedan eller? Är motorn sliten så visst kan du ha tappat några hk, men då ska du även tänka på att nya motorer är tyngre. Skulle inte köpa mindre än 50 hk om jag var dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte så att man tidigare mätte på motorns utgående axel, men numera på propelleraxeln?  Har för mig att jag läst det någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag tror,är inte helt säker, att din 50 hästar motsvarar dagens 40.

Nu mäter man effekten vid proppelleraxeln förut på vevaxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlusten uppstår i växelhuset. 10 hk motsvarar 7,4 kW. Det är våldsamt mycket värme.  Hälften låter mer rimligt. Den största skillnad jag hör talas om är Merc 4-cyl 50 hk, som gav 42 hk på propelleraxeln. Men jag är tveksam till att den gav några 50 hk på vevaxeln, snarare 45 hk skulle jag tro, utan att säkert veta.

Senast ändrad av guestsson | 12 augusti 2010 | 18:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det var merc 50 som jag jämförde med,har för mig att den var på 37 proppellerhästar,men det kanske är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man någon gång i början på 80-talet helt gick över till att mäta effekten på proppaxeln. 1976 var det aktuellt att inhandla ny motor till vår HT. En kompis hade då läst ett test i en finsk båttidning. Jag vill minnas att Merc 50 gav 42 hk. Yamaha 55 gav 55 hk så det fick bli en sådan. Vår HT var mycket snabbare än kompisens betydligt mindre sportbåt med Merc 50. Den behöll sin toppfart under alla de 26 år vi hade båt och motor, så en välskött motor måste inte tappa i effekt över åren.

Det är inte särskilt många timmar per år som de går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Merc gick över till att mäta på propaxeln i slutet av 80-talet, inte början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...