Amanda31 21 Postad 12 Augusti , 2010 Har en one off halvton 31 fot med Yanmar YSB 12 med foldingpropeller. Stannade till vid en broöppning på väg hem från semestern i sthlms skärgård och när jag ska starta har jag tappat propellern! Tyckte kanske jag hörde något slags rasslande innan jag stängde av motorn, men inte mer än vanligt. Efter en dykning ser jag /känner jag att den konformade cylindern är kvar på propelleraxeln men hela foldingpaketet har släppt. Frågor: 1. Hur i hela friden kan propellern lossna? 2. Är det svårt att återmontera? 3. Val av propeller nu när jag ändå måste köpa ny? /s Senast ändrad av Amanda31 | 12 augusti 2010 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 12 Augusti , 2010 Du är långt ifrån ensam om att tappa foldingproppen. Har hört storys på klubben/varvet och man måste tydligen vara väldigt nogrann när man monterar den. Har själv motorbåt så jag kan inte ge så mycket mera tipps än att om du inte tänker ta upp båten för att byta propp skaffa då en vanlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 12 Augusti , 2010 Lutar nog åt att vara propellerlös tills höstupptagningen. Det är ju trots allt en segelbåt och jag har den långa sommarsemestern bakom mig. Detta hände ju lyckligtvis på väg hem från semestern. Har googlat runt lite och förstått att jag inte är den enda i världshistorien som tappat propellern. Tyvärr såg jag också att försäkringsbolagen inte är så pigga på att ersätta. Verkar dessutom finnas en hygglig begagnatmarknad för propellrar. Senast ändrad av Amanda31 | 13 augusti 2010 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser