Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
smoegen

Lite raskare segelbåt....

Rekommendera Poster

Hej, har en god vän som sitter å letar båt, han anser min Fin-Gal vara lite trög och letar efter något lite piggare.....

Albin Express, Maxi Racer, Dominant 78, X79 har han kollat, men finns det fler trevliga båtar för honom att kika efter? Han har ännu inga amitioner att kappsegla utan söker efter lämplig båt för lite mer inspirerad semestersegling.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  behövs nog lite mer input innan man kan ge några vettiga råd...

Storlek, budget, ska det gå att segla ensam etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta kraven kanske trimaran kunde vara något? Då går det fort iaf...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du nämner flera bra båttyper. X79 är det bra fart på men den är också vek. Maxi racer har stor volyn invändigt. Express är toppen, men saknar inombordare. Ett inressant alternativ är att titta efter one off-båtar från 70-80-talen. 3/4-ton och halvton. Du får en bra seglare till ett lågt pris. Jag har själv en halvtonnare från 79 och konkurrerar bra i fart med linjett 33-or Omegor etc. Man får dock vara beredd på att göra lite inredningsjobb på egen hand. Finns ett par halvtonnare på blocket just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Safir går att få billigt.
LYS 1,15 med självslående fock.

H-båten är ju fin också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag seglat min X-79:a en säsong och börjat lära mig hur man ska trimma den. Den är väldigt vek men på lättvind så är det inte många båtar som hänger med. Invändigt är den väldigt spartansk men inte värre än båtar i samma storlek och ålder.

En annan båt jag tittade på innan jag bestämde mig för X-79:an var Banner 28 HR. Också en kraftigt överriggad snabbseglare, tyvärr fanns ingen ute till försäljning i det skick jag ville ha den i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hur gick det Stefan, var ni nere och kikade på Dominanten i Kungsbacka nångång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...