Bosslady 0 Postad 12 Augusti , 2010 Brukar läsa prognosen för vädret på TV, Sveriges radio, SMHI sjöväder, Norges yr.no samt DMI. Samtliga verkar ha olika teorier, och nästan aldrig stämmer det heller. Sämst verkar SMHI vara, säger man 3-8m/s så brukar jag lägga samman detta till 11m/s, då kan man komma något så när i närheten. En morgon i Skagen när vi skulle segla hemåt, frågade jag en Norrman som låg jämsides om han hade hört på vädret, nej svarade han, då skulle man aldrig lämna bryggan. Ligger definitivt något i detta. Nu till min fråga, vilken prognos brukar ni lita tyill för det mesta? ....../ lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Augusti , 2010 www.klart.se och www.windguru.cz har anser jag tillförlitliga prognoser som funkar för mig. På windguru har man även en återblick för att se % av hur rätt de hade i sin prognos. Klart.se utgår ifrån Foreca:s väderdata och det finns hur mycket info som helst i form av satellitbilder och vindpilsprognoser och annat. Senast ändrad av Matrix | 12 augusti 2010 | 11:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 12 Augusti , 2010 1. YR har haft vissa problem i sommar men rättar iallafall upp sina prognoser tillräckligt ofta för att lyckas ganska bra. 2. DMI också ok verktyg. Bra sjöväder. SMHI är inte en vädertjänst utan en spåtjänst som vi gemensamt finansierar för att göra livet lite mer spännande. Ex; Syd syd-väst vridande mot ost 3-8 m/s risk för över 10 m/s 70% Det ger ganska lite information om hur mycket det skall blåsa (erfarenheten säger att det kan bli allt från stiltje till liten kuling). Det är ganska stor skillnad på 3 och 8 (eller 10) m/s. Allt ligger ju inom deras felmarginal nästan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 12 Augusti , 2010 Gäller det bara vindar, styrka och riktning, så tycker jag att Forecas båtväder med deras vindpilar är överlägsen. Men blanda inte ihop det med deras turistväder det liknar mest de prognoser som dagstidningarna brukar ha på sin sista sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 12 Augusti , 2010 Kan det bero på att vissa vädersajter invaggar en i falsk trygghet genom att redovisa vindprognoser timme för timme, även om deras statistiska modeller omöjligen kan ha sådan noggrannhet att de förmår prgnosticera på den detaljnivån? Då är det väl ändå bättre att göra som SMHI och inte bluffa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 12 Augusti , 2010 Tvärt om är det nog tyvärr så att blåser det fem när YR sa sju så är man nog mer benägen att påstå att de har fel jämfört med om det blåser 9 när smhi på kännt rita-gissa-vinn manér säger 3-8 m/s. Dessutom anges prognosen någonstans mellan måseskär och sydkoster. Hm... Visst kan man tycka att de anger väl detaljerade värden. Men om man tittar på trenderna hos YR och DMI, när på dagen det mojnar eller friskar i samt när vinden vrider så verkar de ofta ha på fötterna. Jag har förstått att YR och SMHI inte använder samma data. Det kan vara en del av förklaringen. Men man förstår ju att punkterna måste vara ganska täta ändå eftersom det finns olika trender på en sträcka som kanske bara är 20 sjömil om man tittar noga på YR's prognoser. Det ger ju lite mer information än ungefärligt väder någonstans mellan måseskär och nidingen som man får från SMHI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 12 Augusti , 2010 Jag litar nästan fullt på dmi.dk Seglar utanför Gbg och norrut. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 Augusti , 2010 Sedan jag hittade klart.se så håller jag mig till den, verkar funka. Varför ska vi skattefinansiera SMHI för att gissa väder när det finns hur många vädersajter som helst? Tips till regeringen: Lägg ner SMHI utom en gubbe som gör en hemsida med länk till nån annan sajt. Skulle spara massor. Ge pengarna till pensionärerna i stället. Senast ändrad av trewq | 12 augusti 2010 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser