Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
LasseBoy

TC-W3 olja 2 takt

Rekommendera Poster

En liten fundering jag har nu när olja som jag fick med i köpet av båten tagit slut.

Olja jag fick med är 2 takt mobile olja, ej TC-W3, har läst mycket om detta och många rekomenderar TC-W3 olja, hittade detta på Eko hallen i Borås endast 69 kr litern. Olja är inte från nån märkes leverantör. Kan den va bra en då eller ska man gå och köpa oljan hos en marin affär som tar 150 kr litern? (Oljan är dyrare än 10 liter soppa)

Lasseboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

API TC till luftkylda tvåtaktare, TC-W3 till vattenkylda.

TC = Two Cycle

W = Water cooled

3 = Revision 3 av specen, bättre än 2.

NoName olja skulle jag kanske undvika eftersom man inte har någon aning om vem som står bakom, men det är med stor säkerhet inget problem. 

Kör själv på Biltemas 60 kr/liter.

I båda dessa fall finns alltid en större tillverkare bakom, kan vara Statoil, OKQ8. Du slipper betala för varumärket.

http://www.cfisher.com/oildebate.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan köpa olja av i stort sett vilket märke du vill och den kommer att vara fullgod, men jag skulle undvika varumärken som inte funnits på marknaden ett tag.

OKQ8 tar inga 150 kr och det tror jag inte Marinaffären gör heller. OKQ8 har en biologiskt nedbrytbar variant som jag brukar köpa då och då. Numera finns den bara i 1 litersförpackning. Biltema hade motsvarande, men har tyvärr slutat sälja denna.
Den biologiska är inte sämre för motorn. Vanligen har de biologiska API TC-oljorna högre klassning än motsvarande mineraliska. 

Men, jag brukar köra med mineralolja när det är dags att konservera motorn. Jag tror nämligen att en mineraloljan kan vara bättre som korrosionsskydd och jag konserverar min V-6 genom att köra någon minut med 10-% inblandning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

köpte utav misstag mobil 2 stroke extra.  Kul olja om man vill åka i konstant dimma, körde slut på tanken igår och tankade om men med mobil outboard syntet nu gick motorn helt rökfritt.  pris ligger på ca 100:- /L  finns på varuhus köpte min på Karlssons.     Har tidigare åkt med penzoil men mobilen verkar mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testa denna nya olja jag köpte Gothoil tc-w3

Trodde jag balandat fel, vilken dimma!!!!!

Köper aldrig mer den , nu ska jag leta efter en bra olja i Borås!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara provat biltemas, nån som har tips på andra olja av hög kvalitet till 2-takt med lite rökbildning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp då jag jagat runt!

Bensin mackar , harldnyborg, öb,verktygsboden inte en enda märkes olja under 129 kr  litern!

Hur blandar ni?? kankse gör jag fel .. jag häller i bensinen i tryck tanken, sen med dl mått olja . stänger och kör...

Lasseboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du häller olja blandat med bensinen i tanken är rätt förutsatt att du inte har separat oljebehållare som matar in rätt mängd automatisk från behållaren. Hur blandar du bensinen, 2% olja eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för motor, och vilken årsmodell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tipsar om detta slänger alltid i 3/4 dl i min 5 litare direkt efter den fyllts över i båttanken, då vet jag att nästa gång när jag tankar är oljan redan i dunken, halvsenil som man är tittar an ändå i dunken vid macken innan man fyller i sina 5,5 liter    åker med 4cyl 80hk murkla classic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...