Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jingo

Larmsignal på Mariner 90 ?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Mariner 90 hk (tre cylindrar) från 1988, med separat oljetank under kåpan.
Den larmar då och då när man ligger på marschfart eller där under. När jag går ner på tomgång och drar på igen är det tyst, gasar jag upp till 75% gas är det tyst.
Är det någon som vet var man kan hitta instruktionsbok eller var man kan finna vad larmet kan stå för.

Det jag vet är att den kyler ordentligt, det är ett jäkla tryck i vattenstrålen.
Min oro är att den inte blandar oljan ordentligt så jag tänker byta lite slangar och så där.
Men frågan är om det finns andra saker den kan larma för?
Vet någon??

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan larma om man har dålig kontakt/korroderade kontakter. Prova att srapa rent kontakterna och spraya på nåt passande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns ingen givare för hur mycket olja den får enbart oljenivå givare till olje tanken när det är dags att fylla på olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att det ska vara problem med just separatoljeblandningen och en del rekommenderar att man pluggar och blandar direkt i tanken.
Stämmer det?

Därav min oro att motorn får för lite oljeblandning och att den därför larmar.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag ej hört talas om på denna motor ,det gäller Johnsson o Evinrude med VRO pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur piper den? är det ett långt pip eller är det korta intensiva? hade samma problem på min mariner men det var pga att den gick varmt så jag behövde bara byta ut vattenpumpen! är sdet ett konstant ljud så är det för att den går varmt, är det korta ljud så är det fel i oljeblandningen eller att oljenivån är får låg. det finns olika manualer på tex thepiratebay och andra torrent sidor som du kan ladda ner!

mitt tips är nästan att du kopplar bort den separata oljetanken och blandar i den lilla tanken i motorn men då får du dock fylla den med gämna mellanrum.

mvh Joel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Joel!

Det är långa signaler.
Vattnet sprutar som sjutton när motorn startas, kan det ändå vara fel på vattenpumpen?
(SKa leta på piratbay efter instruktionsbok)

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...