Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
_fredrik_

Skillnad CE-märkning i Tyskland resp. Sverige? (Amerikanare)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min fru ska i höst köpa vår första båt; en amerikanare runt 24-28 fot, årsmodell -99 och framåt för ca 250-350 kkr. Det finns mycket att tänka på och många fallgropar vad jag kan förstå, bl a CE-märkningen.

Ja, jag har läst tidigare inlägg ang. CE-märkning och vet att det finns olika bud, men vi tänker inte köpa en båt som inte är CE-märkt (även om ni som har en ej CE-märkt båt säger att det är onödigt..).

Frågan är vad det är för skillnad på om båten är CE-märkt i Tyskland (vilket många verkar vara) eller i Sverige, är det någon skillnad och kommer det ev. i framtiden (ev. nya regler m.m.) påverka båtens andrahandsvärde?

Har ni någon uppfattning av hur vanligt det är att en amerikanare utöver CE-märkning även innehåller försäkran om överensstämmelse samt sv. instruktionsbok? Vilket transportstyrelsen rekommenderar...

Sedan undrar jag om man i och med en CE-märkning kan räkna med att en båt även har ett skrovkodsnummer (CIN)?

Jag har egentligen ingen personlig åsikt om CE-märkning och tycker att det verkar väl byråkratiskt, men som svensk känns det tryggare att göra ett ordentligt köp och trygga andrahandsvärdet (samt förenkla vid ev. införande av båtregister, försäkring m.m.) är att köpa en båt som smitit förbi tullen.

Jag vill också be om ursäkt för att ta upp denna tråkiga tråd igen men hoppas att ni kan hjälpa oss med er erfarenhet så att vi kan göra ett bra köp.

Sedan undrar jag också hur mycket det kostar att anlita en besiktningsman, om ni tycker att det är värt samt om det är någon speciell person som ni rekommenderar/har bra erfarenhet av?

Vi tackar på förhand för er hjälp och era synpunkter.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera dig en handlare i Tysklad, köpte min Four Winns där 2006. Alla deras båtar är sålda i Tysklad och är då CE-märkata i USA. www.fourwinns.de så blir du länkad till hemsidan. Gällande CE- märkning beror nog det på prisskillnaden på märkningen. De flesta importörer lastar om båtarna från USA i någon tysk hamn,och där ordnas det med CE-märkningen om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för ditt svar. Jag tolkar det som att det är vanligt att amerikanare är CE-märkta i Tyskland och om man hittar en båt man gillar och den är märkt i Tyskland så ska man inte backa av köpet för den skull?

Även intressant att höra era kommentarer kring besiktningsmän.

Mvh

Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som  här hemma så får en handlare inte impotera båtar som inte är CE-märkta. Den paralellimporten som sker av en del Svenska företag ser anorlunda ut. De utför CE-märkningen oftast i Tyskland. Där blir båten oftast oxå momsad. Tidigare tom 2007 så hade Tyskland ett betydligt lägre moms än oss, vilket givetvis påverkade priset/eller säljarens förtjändst. Hoppas att du hittar en fin båt. Jag har inte själv hatf någon utomstående som som utfört besiktning av de båtarsom jag köpt. Fråga säljaren om han/hon känner till någon på den ort där båten finns.

 

Lycka till med kommande nyförvärv !Cool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag hittat en båt som jag lagt ett bud på (fler intressenter kollar på den idag). Dock verkar CE-märkningen lite sådär. Det finns CE-märkning t.h. om förarplatsen men det liknade mer klistermärken än en aluminium(?)skylt. När jag kollade pappren så synade jag dem och såg att det inte var någon i Sverige som skrivit på/intygat importen. Av den anledningen hade jag det som krav på budet; att handlingarna ska vara fullt undertecknade av importören (vilket gick att ordna). Säljaren var dock väldigt seriös och visade allt från aktern till fören i minsta detalj och vi var även ute och provkörde båten. Säljaren la 2,5 (!) h på att visa oss båten och berätta om vad han åtgärdat.

Det fanns två saker att fixa;

1. Vacuumpumpen/toaletten fungerar inte. Oklart vad som behöver bytas - dock ska behållaren vara ok.

2. Det finns ett läckage under främsta kabinfönstret (styrbord) som missfärgat klädseln under fönstret något ((ca 3*1,5-3 dm fuktrand).

En annan nackdel är att motorn inte är sötvattenkyld (men den gick jättefint, en limpa och knä utbytt i år och den andra sidan finns det inköpt material till men är inte monterat).

Förutom ovanstående uppfyller båten min och min frus krav och förväntningar av vad en båt ska kräva - frågan är om den tveksamma CE-märkningen ska hindra oss eller ska vi låta det bero (då den trots allt var CE-märkt)?

Vad uppskattar ni kostnaderna för att åtgärda toaletten? Samt hur lätt är det att stoppa läckaget/vilken risk det är för mögelproblem? Ägaren hade idag en luftavuktare inne i båten, på styrbord sida, som han tyckte var bra så han skulle ta med den till nästa båt.. Frågan är om det var pga läckaget och tro hur det blir om man inte har en sådan...

Sedan hade ägaren bytt instrumentpanel (den gamla var missfärgad) så man kunde endast se gångtiden för motorn sedan den var bytt och gångtiden innan den var enligt uppgift - men det kanske inte är så ovanligt?

Ni får gärna också bilda er en uppfattning om hur bra köp det är med tanke på ovanstående, här är en länk till annonsen:

http://www.blocket.se/goteborg/Chris_Craft_248___240_i_fint_skick_28849067.htm?ca=14&w=3

 

Budet är strax under det utannonserade priset. Ett annat problem är att vi bor på östkusten och båten ligger på östkusten så vi får lägga på 5-15 kkr på priset beroende på hur vi lyckas lösa det.

Det blev ett långt inlägg, hoppas ni har möjlighet att komma med råd och tips inför vårt ev. första båtköp.

Tack på förhand.

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik Fredrik, vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg, ska jag ta det 100% seriöst, vilket jag borde göra, så är mitt tydliga tips KÖP EN ANNAN BÅT! här har du aldeles för många varningsklockor som borde ringa, men ok prutar du hårt, plus att du har en 100.000 i båt reserv, så köp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ehhh.... förlåt Vice Amiralen men jag - som mer är van att titta på segelbåtar och knappt vet vad en vacuumpump är för något - jag undrar vad det var som gjorde att du ansåg att båten var dålig att lägga bud på? Tyckte den ser rätt fin ut    Skäms

 

Rinningar från fönster kan komma även på kvalitetsbåtar och inte bara på utskällda jänkare.
Pumpen vet jag inte vad det är för något men om, säger OM, det bara är den så är det väl enkelt att byta? Kostar lite förstås men det har man väl anpassat budet till. Tiden att visa båten verkar väl seriöst?

Om köparen är orolig för motorn så är det väl bara att fråga om man kan få ta dit en mek eller besiktningsman som gör kompprov. En seriös säljare grymtar väl men säger säkert inte nej?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, sry for mitt något sura inläggGlad Men tyckte när jag läste inlägget att det nästan verkade lite ironisk skrivet med tanke på hur lett köparen tar på problemen som båten har, men kan va så att dom tycker mycket om båten och kärlek gör blind:)

Kolla detta med CE märkningen, båten ska va tydligt märkt med CE skylt enligt standard, sedan ska det finnas en påskriven intyg om överänsstämmelse samt ett unikt nytt skrovnummer, numret ska även finnas 2 platser på båten, manual på svenska, eller Tyska ska finnas med, om båten är CE märkt i DE. Sedan om själva CE dokumentationen felar, det är jo då inte köparens problem.

Motorn: Varför har det bytts limpor på bara ena sidan?, går det inte att byta på andra? har bultarna rostad fast? är bultskallerna runda? eller är det för att dölja ett annat kanske alvarligare fel?

Vatteläcka: Aldrig bra oberoende om det är en jänkar båt eller annan båt. Kolla nogrant varför och hur omfattande skadan är, kolla även lukt i båten som kan indikera alvarligar problem.

Toan: Om det bara är att byta pump, varför har inte detta redan gjorts? skulle jag sälja min båt och det bara var att byta pump, så hadde nog jag gjort det innan jag annonserade ut båten.

Detta är några frågor som jag skulle ha ställt mig själv, om jag var i köparens skor:)

 

 



Senast ändrad av BerraS | 15 augusti 2010 | 19:29



Senast ändrad av BerraS | 15 augusti 2010 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna för CE märkning är inget Transportstyrelsen hittat på. Titta på denna sida vad som krävs. Ring gärna detta företag om råd!!!

Får du massor av undvikande svar: Avstå även om det lockar som fan! Jag medger att båten ser fin ut men, vad har hänt? Varför har allt bytts men inte limpor på ena sidan. Jag talade med en båtmekaniker i sommras som ansåg att om flera bultar sitter fast kan man få såga ut motorn och att kostnaden för att laga sönderrostade bultar kunde kosta mer än en begagnad väl skött och kontrollerad utbytesmotor.

http://www.ceproof.se/faq.html#Anchor-Hu-36856

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era råd och kommentarer. Jag följde magkänslan och hoppade av köpet, nu är det åter jaktsäsong i Jänkar-djungeln..

Det var ett bra tips om att det ska följa med en instruktionsbok för det land där båten kontrollerats, dvs jag behöver inte rynka på näsan om instruktionsboken är på tyska (även om jag då måste slipa på tyskakunskaperna..).

Förutom ovanstående (CE-skylt, instruktionsbok) ska det även finnas en skrovidentifieringskod samt Försäkran om överensstämmelse - undertecknad av kontrollant/CE-godkännare samt den svenska importören om jag förstått det hela rätt.

Hur många av er som har amerikanare som är importerade efter 15 juni -98 har ovanstående dokumentation?

Känns som att det snart är dags att börja leta efter båtar som är importerade före detta datum för att slippa CE-krånglet/ev. kommande CE-krångel.

Jag är väl medveten om att jag får lägga 10-30kkr mer för en korrekt märkt båt men det betalar jag hellre nu än att köpa en båt för 30kkr billigare som jag blir skyldig att CE-märka för uppemot 60kkr vid ett senare tillfälle/införande av båtregister etc. Att andrahandsvärdet ökar.

Tack för era tips och er hjälp (inte lätt att vara grön i gården).

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...