Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jonke_66

Göta kanal express götet till sthlm någon som kört?

Rekommendera Poster

Hej på Er,

Tänkte höra om någon har erfarenhet och kan komma med lite tips angående en resa på kanalen. Ska köra en båt från göteborg till stockholm på 3 dagar i september.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalen har väl hastighetsbegränsning? Du kan stå på över de stora sjöarna, men resten..

Med 3 dagar verkar det vettigast med trailer...

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Enligt gota kanals sida så kan man köpa express passage på 3 dagar typ 19 slussar om dagen.

Jo om jag kunde så skulle jag ta den på trailer men det går tyvärr inte den är för hög.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kanalen börjar inte i Gbg, slutar inte i Sthlm, det finns några trspt sträckor oxå?

vadan denna brådska? Det är gratis gästhamn, några dagar i alla fall, i kanalen.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska helt enkelt transportera upp en båt från götet till sthlm. Kan inte va borta från jobbet längre och har dessutom hjälp med mig som inte heller kan vara lediga. Njuta får jag göra nästa sommar :-)

Resan kommer att bli i slutet av september och kanalen stänger den 26:e tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men dela på sträckan, tror Göta kanal bolaget själva skriver nånstans, ta båten till Töreboda första helgen, sedan tåget hem och nästa helg fortsätter du. Det ingår 5 gästnätter max per hamn, så det blir inte dyrare. Tåget Töreboda-Gbg tar ju max 2 timmar att det skall matcha en avgång förstås.

Kolla det!

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ingen dum ide.. problemet är att jag bor i sthlm ;-)

Jag tror jag fpr stressa igenom iår och ta den låååångsamt nästa sommar. Ha ha min båt gör bara 8knop i march så det blir långsamt hur som.

Har du åkt mycket i kanalen?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, har aldrig gått kanalen. Har cyklat utefter västra delen, och gjort en snabbvisit via bil i Söderköping en gång.
Men det finns lite planering som ligger... det fanns en plan i vintras, att segla runt från Gbg och ta kanalen hem, men verkligheten hann ikapp. Planen ligger kvar till nästa år däremot, kanske, kanske.

Men jag tror ändå det blir onödigt stressigt, om ni börjar från Gbg, att ta sig till V-borg tar en dag, heter det, sedan till Sjötorp och stopp i Töreboda. Ta tåget till hufvudstaden, arbeta ihop lite deg (heter det va?) och fortsätt helgen efter, då hinner ni tom ta en glass i Söderköping..
Enda skillnaden mot mitt förra svar är troligen restiden Töreboda Sthlm med tåget, säg 2,5 timme..
Tycker nog det verkar både enklare, lugnare och intressantare.

Skulle nog kunna tänka mig att gasta, eller vad det heter på en motorbåt, under första etappen. Säkert kan du få mer hjälpande händer via en blänkare här på något av forumen.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på 3 dagar i 8 knop (5 i kanalen ) har du ingen möjlighet att klara resan.

Vi tog hem en båt (visserligen segel) från gålö.

Första dagen kom vi till stendörren, dag två till stegeborg dag tre till mem sedan två dagar hem till vättern. sedan har du hela västgöta sidan av kanaeln 1dag samt vänern och vidare ut på kusten minst 1dag.

Med kanalexpressen startar du  i meme på morgonen dag1 och landar i Sjötorp Vänern på Em kvällen dag tre!

Som sagts ovan så får du nog tjuvstarta resan och lägga båten i lämplig hamn för att fortsätta nästa helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jonke!

Du verkar optimistisk och det är ju bra.  Du ville ha tips.  Jag har åkt Gbg-Stockholm.

Finns inte en chans att du fixar det på 3 dagar om du bara kan köra 8 knop på öppet vatten. 

Tag rådet från de som svarat tidigare.  Dela upp sträckan.  Det går ju t o m att åka från Gbg upp till Trollhättan/Vänersborg =enkelt att åka ToR med tåg eller buss samt att det kan ta mer tid i praktiken än i teoerin. Tågbron i gbg och slussarnai Lilla Edet,Thn, Vbg kan ta tid.  En sammanlagd väntan på cirka 3-6 timmar är inget ovanligt. yrkestrafiken går före.

Vad gäller själva resan så trodde jag före vi åkte hela sträckan att det skulle bli långtråkigt.

Det var hur trevligt som helst. Blir det tillfälle så kommer vi absolut att åka en gång till.

Hör gärna av dig efteråt.  Kan vara bra att få tid på delsträckor.  Det borde vara möjligt att få det här i denna tråd.  Givetvis är det väldigt varierande tider pga all denna väntan. Vi låg t ex fast vid en bro och väntade från kl 16 till nästa morgon pga att ett åsknedslag hade förstört något och reservdelar fanns inte. Bergs slussar cirka 4 timmars väntan.

Nu åkte vi mitt i sommaren så det kanske går fortare i september.  Tidigare har ju slussarna varit stängda på natten. Det är nog så i september också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man åker kanalen efter den 19/8, d v s beställningsäsongen, är det normalt sett inte några väntetider i slussarna. Man har ju med sig sin egen slussvakt och det pressas på utav bara helsike. Jag får troligen själv ta denna tur i september när jag skall ta hem min båt från Vänern till Vättern. Då går man från Sjötorp Fredag morgon och slutar strax efter kl 15 i Töreboda. Lördag morgon till Lördag eftermiddag så är man i Karlsborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo,men göta kanal 3 dagar,o då är han vid Mem,Men innan dess har han ju Trollhätte kanal o Vänern. citat från Kanalbolagets Hemsida

Från kust till kust - Trollhätte kanal

Många fritidsbåtar som går Göta kanal fortsätter vidare tvärs genom Sverige till Göteborg och västkusten, eller omvänt. Då passerar man ännu en kanal, Trollhätte kanal, mellan Vänern och Göteborg. Räkna med 3-4 dagar ytterligare för Vänern och Trollhätte kanal. Trollhätte kanal är öppen dagligen, året runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänern är ca 60 sjömil så den går att ta på en lång dagstur. Älven ungefäl lika lång men där får man räkna med upp till 2 knops motström, beroende på säsong och regn. Jag gick upp i Juli, då var det ca 0,5 knop i snitt men förra året i augusti snittade vi över 1,5 knop.

TS båt gör ju 8 knop så hela älven borde gå att klara på 10 timmar om man inte har extrem otur med slussningen. Så här sent på säsongen är det ju inte mycket trafik, yrkestrafiken uppgår till ca 10 fartyg per dygn. De enda väntetiderna jag själv hade i Juli var järnvägsbroarna. Trollhättan och Vänersborg, ca 30 minuter på båda. Slussarna var inte mer än det tar för dom att tömma en sluss.

Slussarna i trollhätte kanal är stabilare, vilket gör att i trappan i Trollhättan (3 slussar) kan man få möte när man går in i nästa sluss, d v s de slussar upp och ner samtidigt i varsin kammare.

Men åter till schemat. Två långa dagar från Göteborg till Sjötorp får man räkna med. Själv brukar jag göra den på 4 dagar men har å andra sidan en långsammare båt (5knop)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men det är ju strålande med så mycket info! Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Kanske ska förtydliga lite. Tanken är att starta Torsdag morgon och hinna till Sjötorp till fredag morgon. Trollhätte kanal borde man klara på 15 timmar eller? Sen är det trollhättan till sjötorp i 8 knop borde hinna till kl 08 fredag morgon. Sen är det express genom göta kanal. sen antar jag att det tar 10-15 timmar upp till hemmahamn i sthlm.

Det är min plan.. bör lägga till att vi förmodligen är 4 pers som turas om att köra / sova

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte fota åt varandra, så ni kan se allt tilsammans sen.  ;-)

Det kan nog funka, rapportera gärna hur det gick.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

För att inte tala om pråmen Ni måste ha på släp med kaffe och Red Bull.........Skrattande

Men om Ni kör nonstopp i skift i 8 knop så tar det bara lite över 2,5 dygn från Göteborg till Stickholm kustvägen runt Sveriges sydspets (SkåneGlad) och via Södertälje in till Stockholm.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur stort är din båt och hur mycket den väger men för att slippa stress skulle jag hyra ett reggad släp från Stockholm, hämta båten i Gbg och köra tillbaka till Stockholm på 1 dag eller?

Bara att kolla om du inte behöver BE körkort för att dra ekipaget eller fråga någon till hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Ja pråm med kaffe lär ju behövas. Ja kanske är kustvägen ett alternativ..

Problemet är att båten är för hög för att köra på trailer. Båten är en Grand Banks 36:a och den väger 11.5 ton så den är inte helt lätt att köra på trailer.

Får nog bita i det sura och köra hem båten.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av skälen till att jag inte vill gå runt är att båten är nyinköpt och för mig okänd. Hade det varit min båt hade jag inte tvekat.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju visserligen en ganska stabil båt, men får du dåligt väder på Vänern/vättern kan det bli tvärstopp!
Inte ovanligt med 15 mspå vättern när höstregnet sätter in.

Tror inte att det är så svårt att få båtplats i Sjötorp någon vecka så sent.

Boka kanalresan i god tid. vi försökte boka för att ta oss till Wassbacken för tvåår sedan och tyckte att två veckor var i god tid, men då var det redan fullt (max en full sluss /eskader)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av egen erfarenhet  vet jag

Götaälv tar ca 10-12 timmar,  och du kan /bör inte köra där under mörker.

Om det blåser på Vänern kan du slinka in bakom Hindens rev och gå inomskärs runt Kållandsö förbi Spiken och Läckö. (jag vet inte hur mycket frihjöd du har om du går syd Kållands ö) men den farleden tar längre tid än om du kan gå utomskärs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...