Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Zinderella

Segelbåtar ?

Rekommendera Poster

Seglare har ingen möjlighet att svara på ettinlägg där man ger ett vänligt förslag på ett bättre samspel på havet. Man får bara en massa skit tillbaka. Jag gör som vanligt... Kanske ska man sänka farten en smula när någon ligger för motor i farleden och kör vänster fil  så att häckvågen blir sådär görmysig och vinka lite ogillande ? verkar som det är den melodin som önskas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad har du egentligen emot segelbåtar, resp. seglare? Kan du inte nöja dig med det rabalder du nyss skapade i den förra tråd, eller var det förrförra?

Inse att seglare blir förbannade på era närgångna svall, inte så mycket på er, eller båten.

Seglare har en vindriktning och djupgående att ta hänsyn till, ni har ett djupgående, som oftast är mindre, trots det ligger ni ofta på enbart på det svarta farledsstrecket och saknar förmåga att improvisera angående vägval.

Det är åtminstone i mitt fall sällsynt att mitt önskemål om väg sammanfaller med det berömda svarta strecket, men lik för-at skall jag ibland behöva väja, eftersom någon motorbåtsåkare har mig som sikte, där han åker är det djupt eller??

/Peter

Senast ändrad av Misil163 | 11 augusti 2010 | 22:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget emot seglare eller deras båtar. Mina vänner har nästan alla segelbåtar, jag trivs i deras båtar och dom i min. Det är alltid trevligt att variera sig. Åter igen. Inlägget gällde ju seglare som går för MOTOR varför ligger ni mitt i farleden eller tom till vänster så ofta. Detta betyder ju inte att jag har något emot er eller era båtar. Hur det kunde bli ett sådant rabalder beror ju på de totalt missuppfattade innehållet i inlägget som fick somliga att löpa amok. Åter igen jag hade en god avsikt. Vill jag skälla och gapa på någon så gör jag det öga mot öga med personen och inte här !

Senast ändrad av Zinderella | 12 augusti 2010 | 00:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske skulle ransaka dig själv lite. Du skällde och gapade i första tråden vilket irriterade många här på forumet.

Jag citerar dig:  Tur för dig att du finns i Stockholm. Tycker dock riktigt synd om övriga Stockholare som riskerar att möta din äggstinkande Monark som du med största sannolikhet är helt oförmögen att segla. Hoppas att du blir upptryckt på land av en Princess 56 i 15knop

Detta var ditt svar till ett lite skämtsamt inlägg som alla andra kunde förstå var ett ironiskt inlägg. Detta gav sen upphov till mer och mer irritation. Så att du inte gapar och att du som du skriver har En vänlig ton i skrift  är kanske inte alltid sant.

Ödmjukhet och mindre irritation på sjön så mår du bättre. 

Personligen skiter jag i var andra båtar kör eller seglar. Om någon ligger på fel sida i leden spelar mig ingen roll så länge jag själv får plats, att mötas styrbord-styrbord är för mig inget problem så länge jag ser att den andra har en stabil kurs och verkar ha koll på sitt handlande.

Men även jag kan däremot bli irriterad på kryssande segelbåtar, även om jag själv är seglare sen barnsben (benen är mer än 50 numera) och alltid varit seglare. Anledningen är att vissa andra seglare tycks tro att allt annat i fartygsväg som går för motor kan väja. Jag kan naturligtvis, när jag går för motor, dra på och dra av, svänga hit och dit men jag har 2,2 i djupgående vilket i bland hindrar mig för att svänga hit och dit för att någon så hårt håller på sin rätt. Man kan vänta med slaget eller göra det lite tidigare för att underlätta för andra. Men det var en annan sak an vad tråden handlade om...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om detskulle vara som duskriver att det är mitt skämtsamma svar på äggkillen så är ju det inte entrevlig ton i den texten,helt rätt. uppfattar du min övriga skrift på något sätt stötande, så är det nog ett dialekttalt missförstånd. Det kan jag inte påverka lyckligtvis !

PS ! Du seglar i faleder som är lika breda som vårt avstånd till Danmark, det ser anorlunda ut här på Västkusten här delar vi på 5-150m på många ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...