kjellebilder 0 Postad 11 Augusti , 2010 Har funderat på ett byte av mina 2x290 hk bensinare. Tittade först på 2 st dieslar, men det fanns inte på kartan, vilka pengar! Nä bensinare får det bli. Men sen började jag fundera MÅSTE man sätta in 2 motorer? Så här har jag tänkt: Nuvarande installation består av 2 maskiner som tillsammans väger c:a 900-1000 kg. 2 rostfria tankar 325 liter/st. 650 liter bensin. Sammanlagt c:a 1800-2000kg Båten är 32 fot och väger enligt specar c:a 5000kg men det är nog med mindre motorer tror jag. Så jag skulle tro 5,5 ton ungefär. Om jag istället sätter in EN bensinmotor på 425 hk som väger 500 kg, 2 tankar på 200 l/st så skulle det då väga mellan tummen och pekfingret 1000-1100 kg. Min fråga är följande: vad förlorar jag på att sätta in en motor? Får jag en sämre båt, sämre manövermöjligheter, sämre prestanda eller är jag rätt ute? Båten blir ju c:a 1000 kg lättare, det borde ju räcka med 425 hästar om jag idag har 480 hästar. Jag antar att ljudvolymen blir lägre men en motor också. Jag tillhör den skaran av motorbåtsägare som inte vill köra i 35 knop, men gärna ligga i 15-20 knop som normal fart. Hoppas att det finns någon som kan svar på detta. /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmen2 0 Postad 11 Augusti , 2010 2x290Hk är väl 580 Hk, inte 480? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 550 Postad 11 Augusti , 2010 Man får alltid bättre bränsleekonomi med en motor istället för två. Viktbesparingen gör en del, men också mindre motstånd i vattnet, när det är färre grejer som bromsar. Det man förlorar är säkerheten. Stannar en motor, kan man ta sig hem med den andra. Det blir också svårare att manövrera med en motor, speciellt om det är inombordare med axel. Du förlorar nog inte så mycket i toppfart om du monterar en motor på 425Hk. Det går att räkna ut ungefärlig toppfart om man vet vikten och måtten på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Augusti , 2010 Att beakta tycker jag, förutom alt jobbet med att plasta igen efter 2 motorer, ta upp nytt hål för den nya, ny motorbädd etc, är att båten blir mindre stabil med tanke på att du förlorar ca 1.oookg balast i båten, detta KAN ge obehagliga, eller tom farliga rullningar vid tex grov sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 11 Augusti , 2010 Huges Marina i Stockholm säljer en Corronet 32 med en motor. Titta på den. Samma lika som din? Mvh Uve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 12 Augusti , 2010 Det går inte att jämställa antalet hästar vid enkelmontage med dubbelmonatge rakt av. en tumregel är att räkna med 70% på motor nummer två, dvs 290 290*0.7=493 hk. Om det är gamla vp motorer typ aq290 så är effekten specade på vevaxeln istället för propelleraxeln som det görs på nyare motorer, om så är fallet så måste även detta korrigeras med cirka -20 hk per drev vilket ger 270 270*0.7=459 hk. Någon knop på topp kommer att försvinna men jag tror att en 496 på 425 hk kommer att räcka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 12 Augusti , 2010 Så ide´ n är inte så dum alltså? Förutom detta med balansen, men den rullar rätt bra nu i grov sjö. /Kjell ps. jag vet också att 2x290 är 580, vart lite fel bara i hastigheten. Att du orkar.... Tack för alla seriösa och intressanta svar. ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 12 Augusti , 2010 Kompis hadde en Bavaria tror det var en 32 a med enkelmontage istället för dubbelmontage. Den gick perfekt men manöverbarheten var inte lika bra som med dubbelmontage så han rekomenderar starkt att även ha bogpropp finns ju fina versioner nu med vattenjet som inte gör så stora hål i skrovet. Fast du kanske redan har bogpropp så då ska det inte va nått problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmen2 0 Postad 12 Augusti , 2010 Att jag orkar... förmodar jag du menar att jag pekade, och även tolkningen av mitt inlägg vart fel i hastigheten. Men så var inte min tanke serrö. Tänkte bara att du haft en tankevurpa och menade att 480-425 inte var så stor skillnad, medans 580-425 är ganska stor skillnad i antal hk. Mitt svar var seriöst menat men kanske inte formulerat på sådant sätt att det gick att förstå. Hur som, lycka till med bytet och hoppas att det blir bra Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 12 Augusti , 2010 No hard feelings Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser