Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Gäst peter

Vp 151c

Rekommendera Poster

Gäst peter

Hur får man en vp 151c att gå på tomgången när motorn är kall. Som det är nu så måste man ha lite gas tills motorn är varm sen är det inga problem. Tipps tack !!!!!!!!1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det nån som lyckats med detta över huvudtaget? man brukar alltid få ha lite varv ett par minuter innan den vaknar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, har erfarenheter av detta. Tycks vara ett mycket vanligt problem bland AQ131/SP230 och AQ151/SP250 ägare. Problemet orsakas av att motorn inte har någon choke i förgasaren (som storebrodern AQ171/SP251 har, och den går KANON), och delvis fel inställningar på förgasarna och slitna tänddelar och fel tändinställning, även fel ventilspel orsakar liknande symptom. Kompisen min köpte en 4h körd (japp 4h, bara provkörd) AQ131D (enkel solexförg, A kamaxel, 120hk), den hade liknande problem, men lite lindrigare. Problemet löstes vid samband att motorn trimmades lite, detta gjordes: Ignitor brytarlös tändning installerades (säkert huvudorsaken) AQ145A förgasare (samma som AQ151) installerades istället för den enkla förgasaren, och naturligvis justerades dessa Kamaxeln byttes till samma som AQ151 (dvs. V kam), och ventilspelet justerades. Motorn går nu som en klocka, intet behov att varva upp som kall. Kompisen min tror starkt på att bryarlösa tändningen var hjälpen till saken. Och själv tror jag också på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har haft lite av samma problem på min aq 131 d (sp 230). Byter nu till brytarlös tändning typ ignitor,byter till weber 36 dcd 2-ports förgasare med manuell choke som ronwill speedshop bestyckat samt skall ställa ventilspel så får vi se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag tror Dracos åtgärd skall fixa problemet med AQ131:an. Brytarlösa tändningen brukar vara nyckelordet. Weber 36DCD förgasaren är en bra ersättare åt 1st solex 44PAI som AQ131 har, men AQ151 är den för liten åt, KOM IHÅG DET! AQ151 är ju på 2,5L och har skarpare kamaxel än AQ131, så där är nog minimikravet 2x44mm förgasarstrupar, så 2x36mm räcker inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ska bli intressant att se hur weber 36 funkar den är nu bestyckad för att kunna ge maximal effekt, frågan e om man bör byta kam och isådantfall till vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag drar upp en gammal tråd nu !!

Jag har en AQ131A som måste varvas i några minuter innan den blir varm så attt jag kan få en fin tomgång.

Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt ?? Brytarlöst tändsystem (vilket i så fall) eller en annan förgasare (Vilken) eller båda dera !

Är det någon här som vet var man får tag på brytarlöst till ett bra pris ?

Kanske någon som har en förgasare till salu med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som har kunnighet och kan hjälpa mig med detta !

Mycket tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med taskig tomgång på kall motor är ju orginal och så längre man inte konstruerar en choke så kommer det vara svårt att få tomgången att bli perfekt direkt efter start. Visst kan ett brytarlöst tändsystem göra motorgången lite stabilare men här på forumet verkar det nästan ha fått helgonstatus. Nu är orsaken till den dåliga tomgången att motorn skulle behöva få lite mer bränsle och det löser inte ett brytarlöst tändsystem. Sen kan självklart gamla och feljusterade brytarspetsar förvärra problemen.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ser att du har en Aq 131 A  och den skall luft skruven skruvas ut ca 2 varv på, men om det är bytt spjällhus så sitter det troligen den senare modellen på som skall skruvas ut ca 9,5 varv.

Om du söker på Solex här på forumet så kommer du att hitta en massa tips.

Ett av dom som jag själv har skrivit kopierar jag in delar av nedan, det finns även en användare som heter wellcraft19 som även han har skrivit in tips om justeringar på dessa motorer,du kan även hitta några bilder.

Det ni skall göra är att konstatera vilken modell ni har på förgasarens spjällhus på era motorer,den första modellen med en luftskruv som har en utanpåliggande fjäder är det oftast inga problem med,men dom grundjusteras enl nedan.
Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 A-B Skruvas ut ca: 2 varv.
AQ 151 A-B skruvas ut ca: 2 varv.
AQ 171 A skruvas ut ca: 2 varv.

Nu kommer vi till den senare modellen på förgasare som oftast var feljusterat från fabrik (man bytte utförande på spjällhuset men man talade inte om för den som monterade ihop den att det skulle vara en annan inställning på den modellen)med den följden att sprillans nya motorer gick som krattor på tomgång när dom var kalla vissa även varma.

Den senare modellen har en liten luft skruv som du bara kommer åt med en instrumentmejsel 3-4mm,om den är feljusterad så syns den knappt i hålet på spjällhuset men om den är rätt justerad så ligger den nästan plant med godset tom lite utanför.

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.
AQ 131 C-D Skruvas ut ca: 9,5 varv.
AQ 151 C skruvas ut ca: 8,0 varv.
AQ 171 C skruvas ut ca: 10,0 varv.

Mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det mycket skillnad på effekten när han satte i v-kam och dubbla förgasare och brytarlöst tändsystem ??

Senast ändrad av iceman356 | 16 augusti 2010 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående tomgång vid kall motor : Jag har en AQ151B och den hade samma problem. Jag gjorde en synkning av förgasarna (enligt verkstadshandboken) samt justerade tomgången. Nu ligger jag, vid kall motor, på ca 900 varv och kan starta utan att ha gas. D v s start i tomgångsläge. En bonus var att motorn nu går tystare och mycket jämnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...