Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
KentHelge

Hur stort är "Bruttodräktighet 20"?

Rekommendera Poster

Min fråga är hur stor en båt är om den har en bruttodräktighet 20?

Funderar på hur stora båtar jag kan köra som Fartygsbefäl klass 8..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt kursmaterial till Klass 8 fanns en tabell över vilka behörigheter som krävs för olika fartyg. Jag kan kolla upp det och återkomma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaargh!
Jag hade skrivit en halv uppsats, så råkade jag dravla bort den...

 

Om jag nu minns rätt vad min gamla lärare berättade... Bruttodräktighet mäts i bruttoton och är ett volymmått, inte ett viktmått. Det anger skepets totala inneslutna volym, till skillnad mot nettodräktighet som är lastutrymme.

Lite stök kan uppstå vid beräkning av nettodräktighet på t ex bilfärjor och containerfartyg där lastutrymmet inte är inneslutet.

Hur stort ett bruttoton är har jag däremot inte en aning om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att du skall få en känsla av vad det är, så är tex min segelbåt med modernt skrov och fenköl (drygt 14m x 4.2m) på 15 bruttoton.

En stridsbåt 90 är nog ganska exakt på 20 bruttoton.

Det kanske är lättare att få en bild av vad som är brutto 20 ton.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite historisk bakgrund bara... utan att då gå ner i millimetrar eller ton eller kubik eller...

Man talar om 20 ton, eller brutto eller dräktighet.
Bakgrunden är att detta är ett mått på lastförmåga mätt i volym, i kubikmeter. Från början var ju alla båtar i princip ett lastfartyg då nöjesbåtar var ett okänt begrepp, vem skulle har ha råd med det?

Kommer faktiskt i skrivande stund inte ihåg hur många kubikmeter ett ton var men
var det inte ca 2,5-3 kubikmeter?

Min point här är i alla fall att man länge såg genom fingrarna med mindre båtar, kanske upp till 20-30 meter långa och relativt smala så lastutrymmet var begränsat av bredden. Dessa smårederier fick frakta det man ville utan att någon hade synpunkter på det? MEN senare skärps kraven sakta...

När båtarna blev lite bredare så skärpte man lite till och så kom till slut begränsningen i 20 ton. Detta skulle enligt en snabbuträkning så motsvara en volym av sisådär 50-55 kubikmeter.

Idag motsvaras det av en båt som är kanske lite kortare än 20 meter, 15 sådär ( utan att mäta liksom )
En modern segelbåt idag är ganska hög och bred? Då kanske vi talar om närmare 12 meter?

Och här ser man direkt kopplingen till behörighetskravet på examen om båten är > 12 gånger 4 meter.

Nåt sånt...

 

Din fråga är nog uppdelad utan att du vet det? Kan du köra ett fritidsskepp med en viss volym inombords? Ja... eftersom ingen egentligen mäter upp ett fritidsskepp som inte är registrerat så kan du nog köra ganska stora fartyg...  för ditt nöjes skull kan man säga. Utomlands kommer man antagligen aldrig att kontrollmäta din båt bara för att kontrollera din ev brist på behörighet. Har du en riktigt stor båt så kanske kustbevakningen har synpunkter? Kanske inte... händer det nåt så kanske ett försäkringsbolag kan ifrågasätta kompetens via formella regler. Men nog ganska ovanligt liksom...

Men i samma stund som du avser köra båt i kommersiellt syfte så skärps kraven både på dig och på utrustning på båten. Och ett fartyg som är väl över 12*4 meter som du avser köra kommersiellt eller med passagerare är nog skeppsregistrerat? Då har den också en mätning av volymen? Då vet du...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två sista styckena är inte helt korrekta. Alla skepp (12x4) oavsett om det är kommersiella eller för fritid skall skeppsmätas enligt lag. Därför har även alla fritidsskepp också ett mätbrev som tidigare sjöfartsverket numera transportstyrelsen utfärdar. Likaså skall alla skepp oavsett fritid eller kommersiella vara registrerade.

Men sen är det en annan sak vad man får framföra om det är av kommersiellt syfte eller för fritid och egen del. Så länge det inte är kommersiell trafik så kan man i princip framföra hur stora fartyg som helst. Men för kommersiella fartyg så gäller då begränsningar och med enbart sjöbefäl 8, 20 BRT.

Med enbart sjöbefäl 8 utbildningen kan man i princip framföra små fartyg som inte tar passagerare (under 12 pers) men om man vill köra större eller med pass så måste man även ha minst 24 mån yrkesmässig däckstjänst vilket innebär att man i princip måste vara yrkessjöman för att få ihop det. Och så måste man ha ansökt om att få ut en behörighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...  med risk att bli tolkad ironisk så är de två sista styckena ovan inte helt korrekta...
Men jag tar inte åt mig personligen, detta är ibland lite knepiga gränsdragningar tror jag.

Jag skulle nog använt ordet fritidsbåt istället för fritidsskepp? Vad jag menar var att längden ofta drar iväg lite innan man går över 4 m bredd. Seglade själv på en äldre segelbåt som i sitt mätbrev höll 3,98 men var väldigt lång ( över 65 fot ) så vad jag menade var bara att en båt som till sin karaktär och utnyttjande solklart var för fritid så kanske inte myndigheterna kontrollmäter omedelbart?

Det är en helt annan sak om vi formellt talar skepp, dvs om > 12*4 m. Och det är helt riktigt att det idag är krav på registrering i skeppsregistret då.

Däremot är det nog inte helt riktigt att man kan köra hur stora fartyg ( skepp ) som helst med bara en klass 8 eller gamla skepparexamen, för fritiden,  då sjölagen ställer t.ex. krav på tillfredställande bemanning, antal i besättning och båtens utrustning. Vet inte var gränsen går men klart över t.ex. 65 fot gissar jag? Fritid och kommersiellt bruk är alltså stor skillnad. Samt var man kör, se nedan om fart.

Sedan skrivs i inlägget ovan lite otydligt att Med enbart sjöbefäl 8 utbildningen kan man i princip framföra små fartyg som inte tar passagerare ( under 12 pers )

Njae... jo man kan föra befäl över ett skepp som tar UPP TILL 12 passagerare men det fanns förut en begränsning i farten. ( Fart = där man har godkännande att köra ) OM jag minns rätt så var detta begränsat till bara inre fart. Det fanns nog krav på båten också men nu snackar vi bara om klass 8 räcker som komptetens. Så sammanfattningsvis
- under 20 ton ( hur detta nu har mätts, men vi förutsätter att skeppet nu har en registrering? )
- max 12 passagerare ( det innebär att du som skeppare tillhör besättning )
- endast inre fart?

Men jag tycker att allt detta reder man ut med Sjöfartsverket eller den nya myndigheten...


 



Senast ändrad av Funkis | 12 augusti 2010 | 01:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men bamanning kan vara icka betalande. icke betalda (avlönade) personer så ett fritidsskepp kan vara i princip hur stort somhelst. Så att uppfylla sjölagens krav kan du faktiskt göra på ett mycket stort fritidsskepp också. Min bemanning på lastfartyg idag, kan beroende på fartyg, vara under 12 personer så det lär inte vara en begränsning.

Jag skrev fartyg som inte tar passagerare (under 12 pers), den gängse definitionen för passagerarfartyg är enligt sjölagen fartyg som tar mer än 12 personer.  Så jag trodde det var tydligt vad som menades.

För att rätta dig lite till så skriver du att man kan föra befäl över skepp som tar upp till 12 personer i inre fart. Det behöver inte vara ett skepp det gäller även båt som tar upp till 12 personer tex små taxibåtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattat Amiral... jag tror att vi med några få fler kommentarer nu ändå har visat på att området är lite rörigt med olika tolkningar och att Sjöfartsverket - numera ombildat till en ny myndighet med samma gamla ansvar kan man säga - har ändrat om i bestämmelserna under årens lopp?

Ett förtydligande bara om passagerare. Menar man passagerare så har man klivit över en magisk gräns ty i sjöfartsnäringens definition så menar man med passagerare de som betalar för att få åka med.

Kör jag min fritidsbåt för mitt nöjes skull och tar med kompisar så kan jag nog ta med 27 stycken utan att det blir någon tolkningsfråga om det... Tar du passagerare så är du över i kommersiell verksamhet?

Nu hade, om jag fattar rätt, trådens frågeställare frågan om hur långt hans formella kompetens räckte för att bedriva verksamhet. Då finns det alltså begränsningar, minst,  i fråga om storlek på båten, helst inte fler än 12 passagerare ( en gräns, 20 st är en annan och kräver högre utrustningsnivå på båten bla ) samt även begränsningar i fartområdet, dvs där du har behörighet att köra. Tror det var inre fart bara? Men jag vet inte riktigt. För att inte tala om att kraven på båtens utrustningsnivå också ökar?

Kuriosa. Har tidigare extraknäckt som navigationslärare. ( Roligt! ) Om detta sker i form av kvällskurser ( studiecirklar för förarintyg tex ) så ingick förut alltid ett sk praktiskt navigationspass - detta för att nybörjare skulle få komma ut med en båt och inte bara få en teoretisk utbildning. Själv så erbjöd jag alltid eleverna att få åka med på natten, ingick i Kustskepparen men normalt ej i förarintyget. Det var slående hur få som faktiskt hade mörkernavigerat trots att många ändå var båtvana med egen båt.

Nåväl... tolkades ett tag att man inte kunde göra praktikpass alls pga att kursdeltagarna var betalande och därmed bedrevs kommersiell verksamhet... efter några års strul och då lärare bedrev detta lite i lönndom... så fick en hel del sådan verksamhet dispens. Men då slog man till med krav på båten istället - det var nog självklart att alla ska ha flytväst men att båten skulle ha en livflotte var nog inte lika självklart. Visst, många navlärare har väl en flotte redan kanske men ofta för 4, max 6 personer bara. Har du 5-6 elever och är 1-2 lärare så måste vi kånka dit en flotte till för den kvällen... 65 kg ur bilen, upp på däck, sättas med beslagsband och svara på elevernas frågor varför den var så dåligt fastsatt...

Vi får trösta oss med att skepparkraven i Sverige ändå är klart lägre, formellt sett, än tex i England? Tror det beror på att de nästan inte har skärgård, dvs vår inre fart i skydd av en linje av öar. De är ute på öppet hav direkt liksom, hårdare vindar, strömmar och en större mängd stora fartyg att väja för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min allmänna skrivklåda vill göra sig gällande!

Gränsen 12x4 meter gäller väl bara fritidsbåtar?

Gränsen för yrkesmässig vill jag minnas är 6 meter. Utan någon formell utbildning.

20 tons gränsen handlar väl om lanternor och dagersignaler dagböcker o liknande.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog inte gärna positionera mig som någon expert här... försöker bara reda ut begreppen. Inte lätt?

Sammanhanget är begränsat vad man kan köra för storlek på båt med vilket kompetensbevis? Det är en helt annan fråga är vilken utrustning ett kommersiellt fartyg ska ha och var alla de gränserna går.

Du har helt rätt i att man normalt inte klassar båtar under 6 meters längd som kommersiellt och i vart fall inte ställer krav på utrustning som för ett större kommersiellt fartyg.

Gränsen 12 gånger 4 är gräns för när du måste ha en navigationsutbildning. Det gäller oavsett vad du använder båten till. Så det gäller fritidsskepp som du säger. När det gäller kommersiella skepp så är det en grundförutsättning men andra krav kan tillkomma, tex på maskinbehörighet. Ibland behövs två ombord med samma behörighet, dvs minibesättning om två personer och då kan du inte längre köra ensam...  eller i vart fall att minst en person ska ha maskinistexamen på någon nivå. Ska du köra mer än 12 passagere så ökar kraven också och med över 20 passagerare så måste båten ha eget certifikat.

Kan nämna att man har extra höga krav för båtar som i kommersiell drift kan gå över 35 knop. Ofta någon typ av högfartsutbildning och troligen också en maskinexamen om än på låg nivå. Gäller tex RIB där de största verkar ha krav på två personer ombord... de går också över 45 knop vilket ökar kraven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, kan konstatera att svaret som så ofta är min favorit det beror på.

Tycker ändå att ovanstående inlägg har varit informativa och intressanta. Tackar så mycket. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...