Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Denkis

Shipman 28 - årsmodeller och riktpris

Rekommendera Poster

Hej

Jag är på jakt efter en Shipman 28 och undrar lite om årsmodellerna och prisbilden. Det är stor prisskillnad på tidigare och senare modeller, är det någon som har koll på var gränsen går? Är det vid 1973-1974?

Vad anser ni att man under hösten ska betala för en senare årsmodell (1976-1979) med renoverad motor med sötvattenkylning men gamla segel? I övrigt en välutrustad båt men ej bottenmålad de senaste åren.

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har nyligen köpt mig en shipman 28 och jag tänkte enl följande:

 

Ville inte ha dom tidiga modellerna för dom ska enligt utsago tunnare skrov fram till 73 tror jag.

ville ha aluminium kant och inte trä på däck.

Ville också ha Yanmar maskinen för att slippa hydraldriften.

sedan verkar det mest vara tycke och smak, jag köpte min 76a för strax över 100,000.- motor renoverad 01, äldre segel, toa med tank och rule till försegel.

sedan det som verkar göra stor prisskillnad är inplastat trimroder och ombyggt roder och ifall fallen är neddragna till sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för bra svar!

Jag funderar på att anlita en besiktningsman, men tycker att det är för dyrt. Mellan 6-10.000kr skulle han ha, det blir ju 5-9% av inköpspriset om man betalar runt 115.000kr.

Hur resonerar ni andra när ni köper en 30 år gammal båt, anlitar ni alltid en besiktningsman?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min Möre för ett par år sedan anlitade jag inte en besiktningsman. Nu efteråt har jag egentligen inte hitta några överraskningar som inte är normalt på en 70-talsbåt. Man får räkna med att en båt som är över 30 år gammal är lite sliten. När jag sålde min gamla 1-fotare för 16.000kr var en spekulant och kollade på varenda detalj och allt som inte var i nyskick var en anledning till pruta, enligt honom.

Jag tycker du skall läsa på om modellens svagheter och sedan titta själv. Plast är billigt att laga, en havererad motor är dyrare. Segel är ju lätta att kolla själv. Jag hade aldrig kallat in en besiktningsman med mindre att affären går över 400.000kr men så är jag inte så kinkig heller...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anlitade inte heller besiktningsman finns en massa ställen på nätet som skriver vad man bör kolla och det gjorde jag och som sagt det är en gammal båt så skavanker kommer det alltid finnas, hoppas att du blir nöjd det är definitivt jag (fast min taklucka läcker).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6-10000 kr räcker inte till särskilt många reparationer...

Fast man kan ju inte kolla på 5-6 båtar innan köp om man skall ha besiktningsman med på varje objekt.

Läsa på via nätet är ju en bra ide, sikta in sig på en känd, vanlig båt med klassförbund eller klubb kan hjälpa en bra bit på vägen.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger stor vikt vid sötvattenkylning och renoverad motor. Vad säger ni andra om att ha en motor som är konverterad till sötvattenkylning? Finns några risker/negativa aspekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har svårt att se nått negativt med sötvattenkonveterad, jag ser bara att det blir enklare.

Och en nyrenoverad motor är aldrig fel, fast enl min lilla diesel erfarenhet så tål dessa små dieslar rätt mycket om är man bara snäll mot dom så går dom i all världens tider.

 

Bara kolla först så det är rent och fint i motor rum och sedan ta en provtur och se så att inget läcker eller skvätter från maskinen, det är ju däremot svårt att kolla statusen på spolkanaler mm då måste man ju plocka isär. Fat det brukar ju vara rätt lätt att se om båten isig är väl omhändertagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du kanske bestämt dig för en Shipman, men ett bra alternativ i samma prissegment eller något lägre är Accent. Jag hade en sådan i flera år och var nöjd med allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag har bestämt mig för en Shipman, jag tycker att Accenten är lite för trång. Annars är det en jättefin båt som seglar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denkis

Vi har Shipman, SegelNr 62 1972, köpte in oss på en tredjedel då vi var ovana vid segling...osäkra om vi ville fortsätta. Men Shipman är ju en vacker, välseglande och trygg båt, så hon har fått oss att älska seglandet och sthlms skärgård. Vårt båtex värderades till dryga 80.000 för 3 år sedan, goda seglande, erfarna båtkompisar (varav en är båtbyggare!) agerade besiktningsmän...men vi/dom missade att motorn Farymann kom att kräva renovering bara efter bara nåt år (14.000 kr, ur- och inmontering mm,. gjorde vi själva). Nu går motorn som en precisionskronometer...men seglen är totalt utseglade, vi saknar rullfock, lazy-jacks och nerdragna fall. Ja, allt som gör seglandet enklare och säkrare.

Bit för bit höjer vi standarden men det kostar och ddet tar tid (fast rätt kul!!). Just nu är det gasolpannan (värmen) som står i fokus,,,nästa vår en furlex, lazy jacks och fall- o skotnerdragning till sittbrunnen.

Alltså, tipset är att köpa båt med RÄTT UTRUSTNINGSNIVÅ redan från början. Lägg hellre ner några extra tiotusental nu i st f att skjuta kostnaderna på framtiden. Blir bara dyrt.

Lycka till...    /Tjippmantjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en tidigare modell.Ser inga problem med plasten eller hydrauldriften, tvärtom så behöll jag den när jag böt motor till en MD 7.Svagheterna är i så fall den omoderna Faryman som det är svårt att hitta delar till.Samt trimmrodret som utgör en svaghet i den längsgående bottenstocken.

Hittar man en äldre med bytt motor och ombygd köl så har man åtgärdat dom problemen.Då är det mera i vilket skick och hur den är utrustad som är av betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för era svar.

Precis som du säger siktar jag på att hitta en välutrustad båt som kan kosta lite mer. Tittar just nu på en av de senare modellerna som har fina segel och bra utrustningnivå.

Som vanligt är motorn ett stort frågetecken då den är 30 år gammal och sjövattenkyld. Om man inte öppnar motorn är det ju helt omöjligt att veta om den är sönderrostad eller har andra fel som kan komma att kosta stora pengar.

Jag funderar på om man kan plocka ur motorn direkt när man har köpt båten, innan något händer och lägga lite tid och pengar på att få den pålitlig. Känns inte bra att inte veta skicket på den och hela tiden måsta vara rädd för att den ska haverera. Jag antar att man kan göra mycket själv om man läser på lite och har gott om tid. Det kan väl inte vara så komplicerat att gå igenom en liten diesel?

Ett annat alternativ är att bara låta den vara så länge den går bra och underhålla den på sedvanligt sätt. Sedan ta eventuella renoveringar löpande. Vad tycker ni?

Tack för många bra och värdefulla svar hittills!

Denkis

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Farymann, men gillar motorn. Dock satte jag dit en färskvattenkylning för c:a 10 år sedan och den har fungerat helt problemfritt. Det finns inga kylkanaler i blocket som kan sättas igen, utan bara en kylmantel runt cylindern, och kanalerna i toppen. Man bör rensa bort lös rost i toppen. Ett problem jag hade var rostskador på flänsen på cylindern som ska täta mot kylmanteln, lade några varv vulktejp på flänsen och tryckte fast kylmanteln för säkerhets skull en stor slangklämma för att minska påfrestningen på kylmanteln. Om du lossar topplocket, notera stötstängernas inbördes placering, jag förväxlade dom första gången, motorn startade men tog in luft genom avgasslangen och blåste ut sotiga avgaser i båten.

Gillar mycket i motorkonstruktionen - aluminiumblock?, ingen termostat som kan krångla, inget oljefilter att byta (stänksmörjning), ingen oljepump som kan paja, rullager i stället för glidlager=inget behov att byta lager. Över huvud taget väldigt lättmekad motor, och man orkar veva igång den!

Vad jag inte gillar är vattenpumpen som bara var lagrad i en punkt, numera utbytt mot en med två lager, samt generatorns infästning som man får vara försiktig med när man drar åt. Kan nog vara olika på olika exemplar. Här finns utrymme för innovationer om man tycker det är kul.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en Yanmar YSB8 i den Shipmanfrån sent 70-tal jag kollar på, men har läst att även den ska vara lättmekad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Shipman 28 från 1977. Hann bara med två kortare seglatser, men än så länge är jag fantastiskt nöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får då lov att grattulera jag köpte ju också en i år fast en 76a och gillar den verkligen.

 

det enda jag stör mig lite på är nivåskillnaden i ruffen, har dragit huvet i taket mer än en gång när jag är på g till förpiken.

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...