Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Sparre

Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri

Rekommendera Poster

Välkommen tillbaka själv.

Har du någon kommentar till påhoppet på mig angående att du trodde att jag tyckte högavlönade var svin?

Mindervärdeskomplex. blaha.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.tack..välkommen..joDu..

Men nu kan jag inte hålla mig längre.

Om lagen ska ha ett välmenande syfte så ska Wannabe-Poliserna patrullera i insjöar och inga fribåtar ska finnas. Sedan måste äldre gubbar 50 vara simkunniga eller tvinga på dem flytvästar i insjöarna när de ska mecka med sina fiskeredskap.

Statistik enligt Trossen. Nu har vi svart på vitt ännu mer  att lagen är åt h-e.

angry

Därmed får Kammarätten rätt i sitt svar om 0,2-promille på sjön.

en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier.

ODISKUTABELT.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 28 november 2010 | 22:46

post-21494-1394236564,6929_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Javisst här ser vi resultatet av nya 0,2 lagen, En radikla förbättring av antalet olyckor.

Så kommer förespråkaran av nya lagen skriva utan ens ha brytt sig om att ta reda på fakta. Börja med att läsa hela artikeln på sid 48-50 i senste numret av Trossen. (tidningen från SSRS)

Vissa politiker kommer återigen öppna munnen utan att ha kopplat in hjärnan och utbrister glatt, Jättebra men undrar samtidigt varför militärens avdelning för material (trossen) har uttalat sig om nykterhet och olyckor.

Nej jag tror att antalet olyckor minskat bra för att Peter Magnusson åkte fast. Det var han som på nätterna körde på massor med båtar och de hamnade i statistiken.

OBS Den största gruppen för olycksdrabbade är äldre män i mindre båtar och den typen av båtar som inte omfattas av nya lagen. Orsaken till att olyckorna minskat. Ja kanske börjar det ta slut på äldre gubbar som ska fiska lite halvpackade eller så är det att fisken minskat så de köper falukorv på ICA istället.

Senast ändrad av crabfish | 29 november 2010 | 06:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen kommentar till det utan gjorde som du sa och läste igen, man kan tolka det som du vill och man kan också tolka det som jag gjorde, det var min tolkning som också gav kommentaren mindervärdeskomplex, om det är som du säger gör jag gärna en pudel.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående debattartilkeln i Båtliv:
Jag har fått Båtliv i nära nio år nu, och endast en av de gångerna har Lasse skrivit något positivt om något. Jag höll då på att ramla av stolen. I alla andra debattartiklar handlar det om att myndigheter, politiker, tjänstemän, storföretag - ja alla som inte är båtägare helt enkelt - är dumma i huvudet och inte förstår någonting. Så att han är negativt inställd till något är knappast förvånande.

Vad tycker f ö Grabbana Grus om att han vill införa båtkörkort, är det också bra? Tycker mig ha hört andra tongångar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag har försökt tolka den fel men det är svårt. Bara första raden hade gått att misstolka.

Svensk avundsjuka... kommentaren sätter den fullständigt där den ska vara. Men resten av texten är samma anda.

Angående Grus, ursäkta Peters kommentar om båtkörkort.

Jag tror aldrig det blir ett riktigt båtkörkort. Det orkar myndigheterna aldrig driva igenom. Möjligen ett obligatoriskt förarbevis (teoretiskt bevis)

Jag är positiv till ett båtkörkort om det finns bevis för att det är orsaken till många olyckor.

Dock kommer det aldrig lösa problemen med onyktra gubbar som ramlar i från sin lilla båt då de ska pissa. Inte hjälper det heller för idioter som trotts om de haft riktigt körkort ändå kör på grund.

Själv har jag aldrig sett ett enda fall där ett båtkörkort skulle hjälpt. Men det finns säkert sådanna fall också.

Det mest negativa med ett riktigt båtkörkort är att väldigt många har inte råd med ett riktigt båtkörkort. Blir troligvis gubben i familjen som får skaffa och frugan blir utan.

Min bedömning är att ett riktigt båtkörkort skulle kosta 10-20.000 kronor beroende på båt de ska övningsköra i och köra upp med. Kan bli dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ingen tror att varken båtkörkort eller sträng alkohollag skulle lösa alla problem till sjöss, för - om ni ursäkter jämförelsen - det har det ju inte gjort i biltrafiken. Pissgubbar i ekor t ex, eller idioter kommer det alltid att finnas. Motsvande idioter finns i trafiken. Men, jag är övertygad att båda dessa lagar kommer att lösa en del problem. Frågan är helt enkelt, kan vi tänka oss att skaffa ett körkort eller att vara nyktra på sjön för att på så vis rädda några enstaka liv, elle undvika några olyckor.

Jag säger ja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är väl ändå att ge fan i att dricka!
Då är problemet löst!

Kanske dags att damma av det gamla uttrycket:

Man är inte alkoholist för att man dricker två öl!
Frågan är snarare om man har förmågan att AVSTÅ från två öl?

Stackars människor som inte har större värden här i livet än att det ryms i flytande form i en flaska!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla kor får gå i hage, så dom får inte veta annat än vad som sker i hagen och i världen.

Mjölkkor är snälla !!!!

Senast ändrad av Florina | 29 november 2010 | 20:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på allt som har sagts kanske man skulle dra parallellen till bilar (det är ju någonting som politikerna tycker är ok i alla fall).

Om jag har varit på krogen i Stockholm (den nya lagen verkar ju sikta på Stockholms skärgård) och festat så borde det ju vara helt ok att ta en 11 ton tung lastbil hem under förutsättning att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen.

Eller?

Skulle någon av motståndarna till den nya lagen, vilja möta mig i lastbilen en lördagsnatt? Jag åker ju så sakta så ni hinner säkert undan…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.expressen.se/ledare/1.2022898/100613-pa-grund

Från den 1 juni är det kriminellt att framföra en båt efter att ha druckit ett par folköl, förutsatt att båten är större än tio meter eller att den går snabbare än 15 knop.

Här brister riksdagen fullständigt i konsekvens.

Varför ska båtar som går 13 knop befrias?

Borde även rattfyllerister i veteranbilar som inte går tillräckligt snabbt undantas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kenthelge

Om jag mötte dig med din stora lastbil i 20 km/tim så skull jag tro att du var onyckter för att du körde så sakta.

För festa kan man väl göra utan sprit.

Nä gasa på du !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska äta en jäkla massa anjovis för att komma upp i 0,2 promille!
Under förutsättning att anjovisen inte har fått jäsa!

Nu är jag ju norrlänning och föredrar en surströmmingsklämma.
Dock upplever jag inte att vare sig anjovis eller surströmming medför något rus... annat än glädjerus!

Jag tycker fortfarande att det är synd om folk som inte kan njuta av livet utan att berusa sig.
Det förefaller lite torftigt.

Nej!
Jag är inte nykterist!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på dig Janken

Om du nu inte är nykterist när är du då alkolist och torftig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är vi överens.
Klart lagen ska omfatta alla större båtar.
...fast sist jag påtalade det vill jag minnas att frågan kom upp om jag inte har ADHD...
Svaret är nej, inte så vitt jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det f jvl fråga? Är man alltså aningen det ena eller det andra i dina ögon??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn killerboo, man måste ta det för vad det är och inse att 3 personer på detta forum bara har ett enda särintresse vad det gäller sjölivet, och det är alkohol...alla som inte håller med är individer som aldrig kommer att accepteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som förespråkar lagar som fattas helt grundlöst och felaktigt som dessutom riktar sig mot helt fel kategori enligt olycks-statistiken.

Snart kommer något som Ni kommer att få bita i. Jag har förhandsläst det.

Om man efter det ändå försvarar denna vansinniga lag så är det inte en särskilt grupp båtägare som är alkisar.. då försvarar man vansinnelagen med den drucknes envishet.

Lagar som inte uppnår ett syfte annat än konfiskation av båtfamiljers semesterpengar ska bort!

var ska det annars sluta med politikernas klåfingrighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det framstås av vissa att det finns inte några som kan hantera sprit utan att vara alkolist.

Därför ställda fråga!

Denna vansiniga lag bedöms av vissa att man skall följa eller så är man alkolist, den nya lagen är värre än så den har inte någon bevisad effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hovrätten över Skåne och Blekinge har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten.

*Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.

Kammarrätten i Stockholm har framfört att en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier.

© snacket om tvångströja är bara löjligt snack. Är det ingen tvångströja på bilisterna?
Är det så att du egentligen inte gillar alkolholförbudet där heller?

© igen:

Kan man inte avstå
bör man fundera närmare på sitt eget hälsoläge.
Om det vuxit fram en kultur där alkoholen är ett naturligt inslag, får man väl ändra
den kulturen. Som måttlig alkoholkonsument vet jag att det går att ha trevligt även
utan alkohol
.

och därmed ska en viss kategori av båtägare fostras av Staten, dock den grupp som inte finns i statistiken, de som finns i olycks-statistiken fick frisedel från alkohol-kontroller på deras fritid så de kan kröka på och ställa till med olyckor, som är enligt politikerna få och sker på insjöar..

Ja jösses..och denna idioti försvarar man...???!!angry

Snacka om att Kammarätten klockrent prickade in sanningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill lobba mot nånting så föreslår jag att du gör det INNAN det du inte gillar trätt ikraft/framlagts officiellt. Förstår inte riktigt avsikten med dina antydningar om vad som komma skall. Antingen är det nåt du jämför med 02-lagen och då förstår jag inte riktigt varför du inte tar bladet från munnen och pratar klarspråk, eller så är det något du tycker är bra och vill visa att du vet mer än alla andra om. Kanske för att kunna säga vad var det jag sa. Eller så är det så att du läst om nån som hört av nån som sett i tidningen att en journalist hört av någon att politikerna funderar på det ena eller andra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, ja isf är ju du en av dessa vissa.. med tanke på din kommentar alltså...

För min del så följer jag gärna lagen utan att vara vare sig nykterist eller alkoholist OCH tvivlar på att alla de som tar en öl eller 3 under färd för den skull är alkoholister. Däremot kan jag tycka att de är oansvariga... Oavsett vad man tycker om lagen så finns den där och följer man den inte begår man ett brott =man är en brottsling =man är kriminell. Inte tungt belastad förvisso, men fakta kvarstår, man är kriminell. Vill man ÄNDÅ bryta mot lagen så kanske inte alkoholiststämpeln är det värsta man kan få på sig.

Varför? Tja, jag tycker det är helt ok att vara nykter vid ratten/rodret. Jag har absolut tagit min beskärda del av utläggningspilsner, men inget jag ödslar energi på att gnälla över att jag inte får längre. Jag åker fribåt men det spelar för mig i sammanhanget ingen roll: Jag är för lagen och därmed skippar jag pilsnern oavsett vad för båt jag ansvarar för. Ingen tar skada av att följa lagen men om bara en enda person slipper så mycket som en repa i gelcoaten till följd av 02 så har den tjänat sitt syfte i mina ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn, har du något releasedatum på det där stora som var på gång den 13:e november?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vem är Peter Magnusson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En B-skådis som spelar kungen i hey baberiba och tycker det är okej att köra båt efter 5 öl och ett glas vin, som förmodligen bara ville bli lite nyhetsstoff igen, patetiskt är vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...