Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Sparre

Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri

Rekommendera Poster

Har ingen större lust att lägga mig i den här debatten som ingen kommer att vinna möjligen en eller kanske två personer om året eller fler och jag tycker att det kan vara tillräckligt för att införa den här lagen varför ska man ofra någon överhuvudtaget bara för att ni måste ta två starköl till korven istället för en 2,8 !!. Det kan vara någon som jag känner eller kanske någon av erat barn eller barn barn som inte blir överkörd.

Nu kommer säkert någon att påstå att jag inte kör ihjäl någon på två öl men varför ta en scans? skulle min sambo bli påkörd så hoppas jag i alla fall att den fan inte har druckit två öl för det gör inte saken bättre. och han eller hon kanske hade undvikit olyckan men jag skulle i alla fall vilja ge den påkörda den scansen.  men Jag kan tycka det är konstigt att begränsa sig till snabba båtar för även stora och långsamma kan göra skada.

Ett alternativ kan ju vara att införa en alkofjärd där alla som vill och nödvändigtvis måste dricka sin pilsner eller två kan hålla till så kan jag garantera att det kommer att vara en hel del mera tillbud för alkohålen påverkar kroppen på många vis.

Då kan det vara alko stopp även på småbåtar som rors fram för som alla vet så är nog de flesta döds olyckorna  från småbåtar. Tar mer än gärna en flaska vin till maten men körning av fordorn av något slag ska bara nyktra göra. Om 20 år så tycker vi nog att det var konstigt att man fick dricka överhuvud taget var konstigt...

Tack och bock..... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill inte inse att  detta är fakta.

Snacka om envis som en åsna..den drucknes envishet är det iallafall..

Länk på länk säger att i statistiken finns ingen koppling till olyckor och alkohol.

de är få olyckor oavsett.

Kammarrätt, Hovrätt, 2 professorer  (m.fl) varav en i sjörätt anser Du veta bättre än..

morsning...

Inga påståenden, det står ju på regeringens egna papper (pluralis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att det ska hända en olycka är minimal enligt all tillgänglig statistig bakåt.

Lika säkert som att flyga men inget är säkert.

Förbjuder man att flyga och att allt som flyter på sjön så händer inga olyckor.

Först då får man noll olyckor i statistiken. (vilket det nästan är på sjön)

Likadant med bilar. Ska man ha abslout noll där med, förbjud dem.

Absoluta noll kommer inte att finnas om man inte totalförbjuder allting.

Så vill Du ha lägre olyckstal på sjön än det är nu, så måste man således förbjuda all som flyter på sjön, inkl skridskoåkare.

Vill man ha det så, i vilken riktning vi nu är på väg, så låter det som ett trevligt liv i superfängelset Sverige..



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 november 2010 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men eftersom det är så säkert att flyga då kan väl kapten på plattan få ta sig en stänkare med för det skulle ju inte göra någon större skilnad på statistiken. Det låter som en skit bra idé men jag skulle inte vilja åka med han men det kanske du vill.

Statistik kan man vända hur man vill men men jag tycker fortfarande att ett mäniskoliv eller två är värda mer än ett par stänkare. Tycker man att friheten sitter i en flaskhals då ska man nog titta efter hjälp någonstans.

Man kanske inte kan komma ner till noll men man måste fortfarande försöka för har du inte tron att göra mål så kommer du inte att göra det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte du som drog in flygplan i resonemanget?
Och appropå den drucknes envishet så gissar jag att du gjort några fler inlägg än jag i ämnet, du som vet bättre än lagrådet?

Och jag vill tacka Crabfish som bryr sig om hur jag mår, men nä - jag mår inte dåligt. Däremot tycker jag det är onödigt med gliringar om att man är dum i huvudet bara för att man inte tycker samma-lika som herrarna Harry och Ljungbergarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju länkat till utredningen som ligger till grund för beslutet redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, du tycks ju som jag dras in i dessa fajter emellanåt  - har du någon idé kring varför det nästan uteslutande är motorbåtsfolk som  driver de mest rabiata kampanjerna mot promillegränser till sjöss? Och är det inte mot gränser som sådana skall den åtminstånde justeras några promille hit, än dit. Budet för dagen är tydligen 0,6.

Antagligen kommer helvetet braka loss, men jag är faktiskt genuint nyfiken eftersom historiskt har ju segelbåten varit sinnebilden och verktyget för upptäckandets frihet till sjöss, där folkkära män som Taube, Engström eller Nilsson Piraten tagit sig ett par supar ute på fjärden. Medan motorbåten mer har haft karaktären som transportmedel från A till B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Du då lyckas med det ingen kunnat göra, hitta grunderna.?

I beslutet...som jag mycket riktigt länkat till..

Jag ska vara lite hygglig för att spara din tid..det finns inga grunder.Man har tyckt...

Lagar som skapas på tyckande, det gjorde Hitler, Stalin, Kim Jong II.

Lagar, i en demokrati, ska skapas på grunder, (för kännedom..)

Hovrätten över Skåne och Blekinge har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten.

 

*Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.

Man vi vet att Du vet bättre och klokare än alla andra, inkl Hovrätterna..med flera..

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta med segelbåt drabbas inte av nya lagen. De har fortfarande friheten.

Hur svårt kan dé va?

 

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte finnas några fribåtar kvar...

Man måste nu ta med fribåtarna även,tyvärr, för att försvara idiotin att bilar och båtar är samma sak, alkohol och trafik hör inte ihop.

De där slitna barnsliga orden är nämnligen söndersmulade..

Men visst..topp! Fine..

Ska trycka i mig ett par Gin& tonic, sätta mig i en liten bil (eller långsamgående) och ge mig ut på E4-an...inga problem..bilar o båtar är ju samma sak, så då får jag ju köra med min lilla bil upp till 1 promille..Politiker = DÅRAR !!! de som svarar dårskapen = DÅRAR !

och ingen kan tala om på vilka grunder skiten antogs...för man kan inte av den enkla anledningen att lagen antogs inte på några grunder alls...

Hur fasen kan någon försvara den här skiten?

Men det är nog bara att vänta tills fribåtarna åker med på tyckar-lagen.

blir inte ens Svensson galen då, då är de fogligare än min knähund..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vad du kallar fribåt (vilket det ju eg inte är) och min största invändning mot lagen är att den inte gäller mig. jag blir således inte galen om/när lagen ändras till att omfatta även mig.

Och om det är nåt jag INTE är så är det foglig som en knähund.

EDIT Tillägg: Det spelar mig alltså ingen roll om jag omfattas el inte eftersom jag inte har något emot att vänta tills jag nått slutdestinationen för dagen. Vill jag ha nåt efter vägen funkar coca-cola eller Red Bull ika bra



Senast ändrad av KillerBoo | 16 november 2010 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika som bekant.

Somliga gillar cola, somliga annat.

Om Du inte är foglig trots denna lag som kommit till helt grundlöst enbart för att klösa in böter, bli fostrad av politikerna med riktad alkholrestrikation, där ena stunden är sjöfyklleriet ett STORT problem, men i andra stunden är de FÅ olyckor enligt statistiken etc etc etc... vad kan då göra dig galen?

 

Klicka på bilden för att se båt-alkis..enligt 02-lagens mening..

http://www.alltom02promillepasjon.se/Utlatanden.html



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 november 2010 | 21:51



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 november 2010 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta kanske stämmer, om man börjar räkna från Optimistjolle och uppåt.
Men vi är ändå tillräckligt många med båtar över 10 m för att kunna lämna avtryck i debatterna.

Och jag har också hört några fälla negativa kommentarer om lagen. Men absolut inte med samma frenesi där det startas tråd efter tråd som snabbt når tresiffriga inläggstal med i grund och botten samma budskap.
Det borde finnas nog med seglare med båtar över 10m för att fylla någon liten tråd ibland.

Så jag köper inte argumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Crabfish har en poäng kring att seglare inte drabbas och håller med, men inte på det sättet han menar. Seglare använder för det mesta båten på annat sätt. Man sticker inte ut till en sjökrog eller en badvik över dagen, man ligger för det mesta kvar över natten och kan nyktra till innan man kastar loss. Därför berörs man inte i samma utsträckning av lagen.

Men, man ska också komma ihåg att det är en klar minoritet av motorbåtsägarna som verkar ha problem med lagen, de flesta verkar acceptera det som gäller. Om man utgår från att det är en lika stor andel seglare som motorbåtsägare som har tycker det är jobbigt att man inte får kröka under gång kan man kanske anta att de personerna inte anser sig ligga i farozonen att bli stoppad av KBV och därför håller låg profil.

Dessutom är det skitsvårt att trimma segel efter tre staköl på en timme - jag vet, jag har provat...

Sedan måste jag säga att jag faktiskt tycker lite synd om dig Harry, eftersom din frihetskänsla främst handlar om var och när man får kröka. Min frihetskänsla infinner sig bara jag kommer utanför bryggan med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, häng med nu...
Källa, http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/74/81/2449859c.pdf
Saxat ur stycke:
Skälen för regeringens förslag
Skäl för en nedre promillegräns
Promillegränsen har bestämts till 0,2 för att motverka riskbeteenden i alla grupper av förare och i olika trafiksituationer. På vägtrafikområdet har undersökningar visat att för grupper som påverkas mer av alkohol än den genomsnittlige föraren, t.ex. ungdomar, kan en riskhöjning inträda redan vid 0,3–0,4 promille och ännu tidigare när det gäller att utföra komplicerade och inte endast rutinartade uppgifter.
Kommentar, det tolkar jag som att gränsen sätts så lågt, eftersom man måste utgå från dem som tål alkohol sämst, inte bäst eller någon form av snittperson.

Det finns alltså inte några promillegränser för sjötrafiken som är avgörande för straffansvaret, vare sig för sjöfylleri av normalgraden eller för grovt sjöfylleri.
Kommentar, i tidigare lagstiftning, och den som gäller även idag för t ex mig, är det upp till enskilld polisman eller KBV att avgöra om jag inte kan framföra båten. Inte cool! Det vill man ändra på.

...detta innebär att det finns en påtaglig olycksrisk vid alkoholpåverkan hos den som framför ett fartyg eller annars har en viktig trafiksäkerhetsuppgift ombord. Olyckor till sjöss kan drabba både människors liv och hälsa samt medföra skador på egendom. Även miljön kan skadas.
Kommentar, tja - kan man säga att det inte stämmer? Större olycksrisk när man är alkoholpåverkad, alltså..?

Under senare år har det inträffat ett antal alkoholrelaterade olyckor till sjöss, ibland med dödlig utgång.
Kommentar, låter inte som om det där med sunt förnuft och frihet under ansvar fungerar för alla..?

Tja, du har läst utredningen själv.
Det tjänar inget till att jag citerar den.
Jag orkar faktiskt inte räkna upp fler skäl.
Dessa räcker för mig, men förmodligen inte för dig.
Men, vem bryr sig - sist jag kollade på min arbetsbeskrivning ingick inte Stiftande av Svea Rikes Lagar i mina arbetsuppgifter, så varför ni är så ivriga att övertyga mig vete f-n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK..man tappar omdöme står det skrivet av regeringen..var är källan till vad vad Regeringen fattat beslut på?

OK, sunt förnuft, givetvis tappar man omdöme vid en viss alkoholhalt, inga hårklyverier.

men var kommer detta in på sjön?

Under senare år har det inträffat ett antal alkoholrelaterade olyckor till sjöss, ibland med dödlig utgång.

Hur många årÅ..en av olyckorna var ju de som körde på ett sjömärke mitt i natten som inte var utmärkt på kort..det hade jag med gjort även i nyktert tillstånd.

Här har du dina olyckor..varsågod..tagit från mi sida..

Statistik 2008 av Sjöfartsverket.
Antalet omkomna/saknade inom sjöräddningens ansvarsområde har uppgått till 43 personer 2009 vilket är en ökning från 2008 då antalet var 38 omkomna och 2007 var antalet 22. En del av ökningen beror på den tragiska förlisningen av Langeland där sex sjömän följde med fartyget till botten, tre kajakolyckor med dödlig utgång varav två skedde på norrlandskusten av långfärdskanotister, fem badolyckor under sommaren och tre isolyckor inträffade under vintersäsongen. Under året förolyckades också fem personer i samband med fiske.

Kajaker är s.k ”fribåtar” och omfattas inte av 0,2-promille. Ändå dog 3.
Badolyckor..Langeland, jag såg båten den stormnatten..otäckt..28m/s i byarna, lastad med sten destination Norge. ..tre isolyckor..skridskoåkare..apfulla sannolikt..

Javisst självklart  så beror dessa olyckor på alkohol...host-host..

fem personer i samband med fiske...det var nog storgäddans fel..eller alkohol?

Kan Du svara på det?

Sist jag kollade på min arbetsbeskrivning ingick inte Stiftande av Svea Rikes Lagar i mina arbetsuppgifter,

Samma här..men nu har jag fått klart för mig hur lagar i sverige kommer till. på inga grunder, enbart tyckande..KIM JONG II gör precis likadant..


 



Senast ändrad av Ljungbergarn | 17 november 2010 | 01:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, nog kan jag säga att jag inte gillar SÄTTET lagen kom till på, vilket jag sagt i tidigare trådar. Men eftersom jag tycker att alkohol o bät/bilkörning inte hör ihop så har jag svårt att bli galen för att lagen ändras till att omfatta även mig.. Man behöver ju inte vara vare sig vanlig alkis eller båtalkis för att lyckas ställa till med nåt man inte vill.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inse att jag inte tillhör kategorin som åker omkring och dricker öl och sprit.

Den frihet jag själv har haft är att kunna tillsammans med hustrun ta båten över till goda vänner till deras båtar eller stugor. Äta gott och dricka gott och ska man köra båt hem tar man lite måttligare på alkoholen.

Och man åker givetvis inte hem direkt när man hällt i sig sista skvätten som vissa tror.

Precis som när man bjuder hem några och någon måste hålla sig helnykter. Hur kul är det? Inte att man blir full utan för att det blir trevligare om man till maten kan dricka ett par glas vin. Kanske vid grillen ta var sin öl eller smutta på en whisky. Alltså mycket rimliga mängder och knappast något supande.

Så har vi alltid gjort så länge vi haft båt och knappast något farligt för någon.

Det är den friheten jag skriver om, alltså att kunna umgås med vänner i trevliga former.

 

Kan knappast vara svårt att förstå vad jag menar.

mvh Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljungbergarn undrade:
OK, sunt förnuft, givetvis tappar man omdöme vid en viss alkoholhalt, inga hårklyverier.
men var kommer detta in på sjön?


Först drar man slutsatsen att om man kan likställa trafik på sjön med den på land, kan man se att det finns fog för just 0,2-gränsen på sjön.
Jag citerar utredningen:
De undersökningar och utgångspunkter som motiverat promillegränsen för vägtrafiken måste då kunna läggas till grund för motsvarande gräns till sjöss.

Sedan räknar man upp förutsättningarna på sjön.
Jag citerar utredningen, mina understrykningar:
Förhållandena i svenska vatten präglas av att både yrkessjöfarten och fritidssjöfarten är omfattande och tät, åtminstone i stora delar av dessa områden. Yrkessjöfarten, som transporterar såväl passagerare som gods, har varit föremål för en markant tillväxt under ett antal år och förekommer i betydande omfattning. Det gäller både svensk och utländsk trafik. Fritidssjöfarten har ökat kraftigt under flera år. Antalet svenska fartyg som används för fritidsändamål kan uppskattas till åtminstone 750 000. Till det kommer fritidstrafik med utländska fartyg i svenska vatten. Fritidsfartygen är dessutom generellt sett större och snabbare än tidigare. En stor mängd fartyg av olika slag trafikerar alltså de svenska vattnen. Särskilt hög är trafikintensiteten i vissa områden som allmänna farleder, skärgårdsområden, sund, hamnar och kanaler. Dessutom har restaurangverksamheten och andra nöjesetablissemang längs kusterna och i skärgårdsområdena ökat och därmed tillfällena till alkoholförtäring, inte minst i samband med fritidssjöfarten. Många sådana etablissemang ligger så till att transporterna till och från dessa sker med fritidsbåt. Allt detta innebär att det finns en påtaglig olycksrisk vid alkoholpåverkan hos den som framför ett fartyg eller annars har en viktig trafiksäkerhetsuppgift ombord.

Kan man då till viss del jämställa väg- och sjötrafik?
Ja, enligt utredning och förslag.
Man konstaterar också att 0,5 är en för hög gräns enligt en finsk utredning.
Jag citerar utredningen, mina understrykningar:
De nu beskrivna förhållandena och riskerna med alkoholpåverkan till sjöss påminner i flera viktiga avseenden så starkt om situationen i vägtrafiken att det finns skäl för att införa en nedre promillegräns på 0,2 för sjötrafiken. Ytterligare stöd för det ges av uppgifter på sjötrafikområdet om att en alkoholpåverkan på cirka 0,5 promille hos den som framför ett fartyg medför en försämrad förmåga (se t.ex. finska Sjöfartsverkets publikationer 5/2006).

Dessutom så är det så att den statistik du redovisar - som f ö visar på just än ökning av antalet omkomna, oavsett orsak - endast visar dödsolyckor, inte antal skadade eller förstörd egendom osv. Gissningsvis sitter försäkringsbolag på den statistiken.

Crabfish beklagar sig över att han inte kan besöka vänner med båten och dricka öl, vin eller whiskey utan måste hålla sig nykter.
Hur kul är det?
Jag säger att det fortfarande går utmärkt, men att man måste sova kvar i båten eller hos vännen. Precis som om du tar bilen till en vän, fast det brukar vara trevligare att sova i båten än i bilen tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...
Du menar typ att du citerar ”Båtar och bilar är samma sak”.
Sedan argumenterar du mot att det inte är det.
Tror de flesta håller med, det är inte samma sak.
Av nyfikenhet, eftersom du använder citattecken kring påståendet - vad eller vem citerar du?
För jag kan inte hitta något varken i utredningen eller i underlaget för beslut om lag med den ordalydelsen.

Eller tänker du på dubbdäcksförbudet på Hornsgatan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha?
Vad är det jag skriver som är förvirrat?
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar...

Du har f ö inte svarat på vem du citerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ola Ljungberg, är det du och är det du som ligger bakom hemsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärda ord av Ljungbergarns skrifter. Läs och begrunda och det är inte Ljunbergarn som har hittat på utan bara sammanställt.

Vilken soppa. Så sjukt.

 

Betänk även konsekvenserna av politiker som drar stora paralleller mellan bilar och båtar.

Vad är det då som hindrar att fortsätta? Alltså att införa årlig kontrollbesiktning av båtar, ett körkort i samma omfattaning som det för bilar. Registreringsbevis och registreringbesiktning då man ändrar något på båten precis som för bilar. Byt motor på båten och du får registreringsbesiktiga om båten. Byt segel och du måste registreringsbesiktiga igen.

Dagens tjafs om CE märkning kommer bli en blek skugga mot att vi får släpa båten till kontrollbesiktning varje vår. De med segelbåtar får masta av och lyfta båten när kontrollgubbarna ska banka på kölen för att kolla att det inte rostat och den inte sitter lös. Hur var det med rodret? Jo där blev det en 2:a Ombesiktning inom en månad annars körförbud. De med HR båtar får genomlida ultraljudsundersökning för att kontrollera delaminering av skrov vilket likande bilar blir kända fel som alla kontrollgubbar är pålästa att det är ett vanligt fel. osv 

Knappast jag som är paranoid men galna politiker finns det gott om.

Var det fortfarande kul nu? Häpp.

Mycket av ovanstånde går med stor säkerhet att hitta fakta för i dagens olycksstatistik så för sådanna införande skulle politikerna kunna ha ryggen fri och inte kunna utsättas för att infört något utan fakta.

Tycker ni att jag ska tippsa kära politikerna om ovanstående? Kommer dra in en hel del skattepengar och skapa arbetstillfällen och kanske något som nya socialdemokraterna behöver för att få vind i seglen igen.  yes

Kommer bli ett jävla liv på många men är helt oantstligt nu när många politiker redan satt likhetstecken mellan bil och båt.

Gasolanläggning på båt är redan på gång att den ska krävas besiktning av precis som för husvagnar. För vem katten vill ligga granne i gästhamnen med en tickande bomb? Betydligt farligare än om jag druckit två öl före jag åker hem med båten.

 

Husvagn - Båt, där hade vi en ny koppling. Undrar vad man kan hitta på då?

::Harry:: 



Senast ändrad av crabfish | 18 november 2010 | 05:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett längre inlägg, allt försvann. golvlsliparna gjorde huset strömlöst

Får bli ett kort svar, måste bottenmåla båten..förlåt! bilen menar jag..

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...