Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Sparre

Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri

Rekommendera Poster

Försök.
Jag försöker sänka mig till din, kan du inte höja ett snäpp?
Jag tror ditt problem är att du inte vill förstå mig.
Det är lättare så, du slipper bemöta mina frågor och tankar.

Låt mig försöka förklara.
Till exempel:
Du har citerat någon på din hemsida - se bilden.
Om du citerat någon eller något ska det ju vara ordagrant, inte din tolkning, då är det inget citat.
Till exempel är det ju direkt fel om jag skriver att:
Ljungbergarn säger:
Jag skulle inte klara mig många minuter på sjön i nyktert tillstånd!
Eller hur?
För det har du aldrig påstått, det är bara en tolkning man kan göra om man är ondskefull - men det är inte jag och jag skulle därför aldrig påstå något sådant.
Därför undrar jag vem som sagt eller skrivit detta?

Jag tog också upp dubbdäcksförbudet av den enkla anledning att det fanns med på din hemsida vilken du hänvisade till, som skulle ge mig svar på mina frågor. Och, ärligt talat har jag svårt att se kopplingen.

post-832-1394236560,2032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Du har svårt att se kopplingen med dubbdäck, fast jag tydligt skrivit om det på sidan.

Ingen annan har det dock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det stod visst något om klåfingrighet från politiker.
Att det sedan dör fler människor i sviterna från partiklar som rivs upp från asfalten pga dubbdäck är det räddas liv pga dubbdäcksanvändning kanske är ointressant.
Själv har jag kört dubbfritt sedan -98 utan problem.
Har också bott i flera år tre kvarter från Hornsgatan även om jag nu flyttat och kan meddela att den alltid är välröjd, så dubbdäck är inte direkt nödvändigt. Har kört vitt och brett i landet med dubbfritt. Dubbfritt har ju den fördelen att de fungerar bra även efter ett år när man bor i Stockholm, till skillnad från dubbdäck där dubbarna slits ner pga bra väghållning och lite snö i Stockholmsområdet och som då blir snorhala när man kanar på nedslitna dubben.

Hade jag bott i Norrlands inland hade jag förmodligen resonerat annorlunda, men där finns det heller inget dubbförbud...

...men detta har som sagt inget med att köra full på sjön att göra...

Hur vore det att bemöta mina frågor och påståenden, men du saknar kanske svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog bra om du håller dig i Stockholms innerstad. Att ge sig ut på vägar med underkylt regn eller där ingen saltat så blir det en otrevlig överraskning med dubbfria vinterdäck.

Inom detta område finns fakta.

Kör försiktigt.yes

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat, funkade ungefär som två år gamla dubbdäck.
Dvs man får köra jääääävligt långsamt.
Nya dubbdäck är en helt annan sak - det är sådana som brukar finnas i testerna.
Kör numer väldigt sällan i innerstaden, och det är ju där förbudet gäller - men detta har som sagt lite med båtfylla att göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo blir lite off topic

Egen bil alltid dubbdäck när det är vinterväglag. Ger fullständigt katten i lagar om vinterdäck på och av. Mitt val är att är det vinterväglag då SKA man ha vinterdäck. Faen ta den som ger sig ut i 10 cm nysnö med sommardäck.

På företagets bilar sitter ofta dubbfria och funkar jättebra till 90-95% dock de sista procenten handlar det ibland om katastrof. Behöver inte vara av egen orsak utan att man ska kunna stanna även på isgator. Dubbfria förutsätter att det alltid är saltat vilket det inte alltid är.

Men då vi har en idiotisk lag om vinterdäck är det många som kopplar bort hjärnan och fortsätter med sommardäck då det är lagligt tiden fram till 1:e december oavsett hur väglaget är. Riktigt säkerhetstänk ska vara allas ansvar.

Vet att mitt säkerhetstänk kan verka knepigt med mitt sätt att se på alkohol och båtar men där har jag full koll på säkerheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, en stor likhet:
Att du verkar ha problem med båda lagarna.
Det finns forskare som hävdar det mesta, som att det inte finns samband mellan rökning och lungcancer bara man letar lite.

Men, varför inte svara på mina frågor och kommentera mina påståenden istället för att försöka fly från ämnet istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmmm, 130 svar och påstående och anklagelser om denna  fråga.

Sprit på sjön och på vägarna har inget där att göra, punkt slut.

Tar nog inte lång tid innan ett inlägg om mitt svar kommer, väntar med spänning.

Senast ändrad av minbuss | 19 november 2010 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att du får ett svar av ljunbergarn eller crabfish, då det bara är dessa som orkar viga sitt liv åt en fråga som bara intresserar nån promille av båtfolket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu på TV att man vill förbjuda föräldrar med barn att dricka sprit.

Man jämför alkoholdrickande föräldrar med bilar. (populär jämförelse numera) Man accepterar inte alkohol i trafiken men alkoholdrickande föräldrar med barn hemma accepteras. Nu är man inne på lastiftning även på detta tydligen.

Jo, instämmer, alkoholdrickande föräldrar och trafik hör inte ihop.

Jag TYCKER det är ett bra förslag, fast helt utan belägg, men det är var och en fritt att tycka som bekant. Tycka är en sak, påstå är en annan. Att påstå med belägg är något helt annat. Hur ska man övervaka detta? Vardagsrums-wannabe-polis? KBV behöver sysselsättning så de har nu mera tränat på att sätta dit Svenssons så de kan använda sin erfarenhet från sjön tll folks vardagsrum. De har ju redan skyddsvästar, pepparsprej och pistol för att jaga barnfamiljer m.m. på deras fritid.

Men det skulle kännas bättre om det fanns belägg för det..för att förändra folks livstil och kultur utan belägg känns inte rätt, men för att bli poppis kan man göra vad som helst för, tydligen, utan belägg och orsaker..och man greppar vilka konstiga argument och jämförelser som helst, om vad som helst som, hur som helst, som har med alkohol att göra.

Lika bra att förbjuda spriten helt så är alla problem lösta.

med dessa avslutande rader tackar jag för min tid här på detta forum.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 20 november 2010 | 09:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snurrigt inlägg, men du är konsekvent!
Tråkigt att du lämnar forumet, det har varit kul att sparras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man läser alla inlägg för lagen som skrivits sent på kvällar och nätter fundera man på om inte alkolås på datorn hade varit lämpligt skydd mot era inlägg.

Och är ni nyktara så är det riktigt allvarligt.cheeky

Lovar att inte försvinna från detta galna forum men anser att allt som behövs sägas är klart redan. Att flera inte förstår ändå får man väll stå ut med.

Blev ni ledsna nu att vi inte berättar mer sagor om politiker med huvudet på skaft så kan ni läsa sagan om Hjulet snurrar men hamstern är dör eller Alla lampor lyser i huset men ingen är hemma Den med Alla hästanrna är inte hemma är slutsåld på grund av senaste TV reklamen där massor har gått på detta.

Ha det så gott och se upp på sjön så ni inte blir överkörda av en nykterist.

::Har-rymt::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan bara tala för mig själv - nykter var jag när inläggen skrevs, så även nu.

Mitt chicken-inlägg kanske jag ska förklara.
Jag upplever att de frågor jag har inte besvaras av främst Ljungbergarn som ju är ansvarig för sajten om varför 0,2-lagen bör skrotas. I stället kastar man fram nya motfrågor och hänvisar till en hemsida med halvsanningar och citat tagna ur sitt sammanhang där svaren på frågorna skall finnas. Detta uppblandat med förolämpningar och idiotförklaringar till alla som inte tycker likadant. När jag då pressar på att få ett verkligt svar på några frågor viker man ner sig och vägrar svara.
Det är direkt fegt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt så tycker jag att det är aldeles för mycket bestämmelser lite här och där i vårt samhälle, man kan  inte ens gå utanför dörren så överhopas man med nya bestämmelser och paragrafer  så man blir grön i ansiktet.

Och allt detta på grund av att det finns ett litet fåtal som förstör för det stora flertalet av de som faktiskt sköter sig, de här fåtalet ska minsann missbruka och testa vars alla gränserna går, HELT PÅ GRUND AV ATT DE ÄR HELT JÄ........La  dum i huvet. Vissa ska helt enkelt inte varken köra bil.eller framföra nåt på sjön,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bötesbeloppet.
Kan vara värt att notera att om en dagsbot ligger på 675 kr så tjänar killen i runda slängar en 70 kkr i månaden. Visst svider det säkert för honom, men inte lika mycket som det skulle göra för t ex mig.
http://lawline.se/answers/5367

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog svider det för dig också.. det är ju ändå en procentuell del av din inkomst, precis som hans.

Sen beror det väl också lite på hur mycket utgifter man har..

Senast ändrad av Daniel_B | 26 november 2010 | 01:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är han ett större svin när han tjänar bra.

Alla som slitit och studerat för att kunna skaffa ett jobb med bra inkomst ska straffas hårdare.

Om han sedan måste jobba 50-60 timmar i veckan så kan han skylla sig själv när han är en sådan idiot som inte går hem kl 16 för att lägga sig på soffan.

Svensk avundsjuka igen.

Hur mycket artikel hade det varit om han åkt fast för olovlig körning med stulen bil med med 2,0 promille och varit arbetsvägrare?

Där hade du som skattebetalare fått vara med och betala notan. Även till spriten.

Arbetsvägrare är parasiter som lever på oss och vägrar göra något åt situationen. Söker inte jobb, gör inget annat vettigt heller.

Arbetsvägrare är inte samma som vissa arbetslösa som försöker göra något åt situationen.

Nu var det nog inte så du menade Peter utan att han hade råd ändå, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry:

Nu var det nog inte så du menade Peter utan att han hade råd ändå, eller?

Vet inte om jag helt massuppfittade dig, eller om du inte förstod Peters andemening, eller om du valde att inte förstår den (iom att du tolkade inlägget på 2 sätt, båda olika från hur jag gör det).

Jag tror (om inte jag helt fattat er båda fel) att Peter menade att 675 spänn per dagsbot kan låta mycket, men satt i relation till inkomsten (ca 70KKR/mån enl Peters uppgift som jag inte kollat) så är det inte samma pengar som om samma 675 kr skulle lagts som dagsbot grundat på Peters egen inkomst..  Alltså, jag hittar inget i Peters inlägg som det låter avundsjuka om. Ej heller något om att syndaren skulle ha råd ändå..?

Om någon m 70KKR i månadslön får en dagsbot på 675kr så är det helt enkelt mindre svidande än om nägon med ex.vis 20KKR döms till samma belopp.. Dagsböter är ju grundade på inkomst, just för att det ska svida oavsett inkomst.

Men som sagt, så tolkar jag Peters inlägg, samt ditt.. Jag kan mycket väl ha fattat er båda, eller en av er, fel.

Tjolahopp, Ha en bra helg alla ni som slipper jobba imorrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade exakt som KillerBoo skrev.
Det är ju det som är grejen med dagsböter - stirra dig inte blind på beloppet, utan på antalet dagsböter.

Och jag är inte det minsta avundsjuk på folk som har pluggat och jobbar mycket och drar in fett med stålar. Däremot tycker jag att dagsböter baserat på inkomst är ett bra och rättvist sätt att döma ut ett straff. Har sett exempel på hur täta människor parkerar både dumt och farligt regelbundet och tar p-boten, eftersom den ändå bara är på dryga tusingen...

Och om avundsjukan...
Vad vet du Crabfish f ö om mig - kanske även jag tjänar bra, har en högskoleexamen och jobbar mycket?
Eller är det tvärt om?
Hmmm...
De som känner mig vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man ett större svin om man tjänar bra? nu har du passerat ett riktigt lågvattenmärke....du måste ha grymma mindervärdeskomplex Harry, ditt eviga hackande på brats och folk som fakriskt är valda av svenska folket för att stifta lagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst alla som tjänar bra är stora svin.

Läs igen, du måste ha imma på glasögonen.

Mindervärdeskomplex, nja blir nog svårt med den utbildningen, jobbet, villan, bilarna, båten, sommarstället osv.

Dock slitit ihop allt själva, jag och frugan.

Däremot jävligt lack på brats av den typen som lever på vad föräldrar åstadkommit och speciellt på de som ser ner på andra av så kallade arbetarklassen. Fy faen för sådanna.

Politiker som inte kan sköta sitt jobb tycker jag inte om. De har fått ett förtroende av oss väljare och ska då sköta det. Stiftar man lagar på lösa grunder så sköter man inte sitt jobb. Det finns bra politiker men det finns också rötägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statliga stolligheter

2010-11-26

Varför får inte de som har nautisk kompetens bland våra politiker i riksdagen ”ta befälet” i båtlivsfrågorna? En salt sjökapten, en garvad kappseglare, en långseglare eller en vanlig Svensson som tillbringar somrarna i båt?

Om så varit fallet kanske den båtpolitiska bilden av fosterlandet inte varit fullt så stollig som den nu verkar vara.

Titta bara vad man hittat på i departement och verk:
– Jämfört biltrafik med båtliv och infört promillelagar på grund av detta.
– Gett kustbevakningen rätt att stoppa alla för alkotester
– Infört minst sagt märkliga bestämmelser om kring vad som gäller för fyllekörning.
– Beslutat införa toatömningsförbud utan hänsyn till fakta, ekonomi och genomförbarhet
– Infört hastighetsbegränsningar där två statliga verk inte är överens om hur farten ska mätas
– Gett kontrollmyndigheten Transportstyrelsen kontrolluppgifter men inte resurser att göra några kontroller (gäller till exempel CE-märkning av nya fritidsbåtar).
– Struntat i att läsa och lära av vad tillgänglig statistik faktiskt slår fast om det svenska båtlivet…

Det finns ett talesätt som säger att om efterlevnaden av en lag inte kan kontrolleras ska den lagen inte stiftas.
Vet man inte det i regeringen?

Vad blir då resultatet av denna osannolika soppa?
Svaret blir förstås att vanliga människor hamnar plötsligt i situationer där de blir kriminaliserade för bagateller!

Ännu en fråga; Är inte svenskt rättsväsen tillräckligt överlastat redan nu?
Att lägga tid på pilsnermål och lagstridiga bajskorvar verkar platsa bättre i en dålig Janne Vängmanfilm än i en domstol.

Sedan jag skrivit detta slog det mig; Att skilja båtlivsfrågorna från Sjöfartsverket var nog den största björntjänst den svenska regeringen Gett det svenska båtlivet…

Slutligen; om vi fått det båtkörkort Svenska Båtunionen länge har kämpat för och som regeringen placerat i långbänk hade förmodligen mycket av stolligheterna kunnat undvikas.

Kunskap är bättre än pilsnerpromille och bajs.

Skrivet av Lasse Bengtsson

i tidningen Båtliv.

Han har en klar mening utan kanslisvenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen tillbaks Ljungbergarn, jag hade en förhoppning om att lämna forumet var förhastatlaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...