Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Sparre

Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri

Rekommendera Poster

Vad tycker ni om nya sjöfyllerilagen?

Peter Magnusson har tydligen nyligen åkt fast utanför Sandhamn med 0,6 promille.

Han tycker gränsen är alldeles för lågt satt och tycker den ska höjas. Jag måste medge att jag håller med. Att köra båt är inte detsamma som att köra bil. Jag tycker gränsen borde höjas till 0,8 promille, dvs 0,3 promille mer än den gamla gränsen för rattonykterhet i Sverige. Det är absurt att man inte ska kunna kasta ankar efter att ha druckit en öl. Polis och Kustbevakning behandlar semesterfirande båtägare som om de vore terrorister.

Nykterhetsrörelsen tycks vara starka lobbyister!

http://www.expressen.se/noje/1.2092702/peter-magnusson-fast-for-sjofylla

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud, varför starta en tredje tråd om samma sak?

 

 

Edit: Tycker den är jättebra!



Senast ändrad av Westfjord26 | 11 augusti 2010 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen annan tråd om samma sak. Däremot den om sista roliga helgen, men den tillkom innan vi hade facit och känns dessutom med sina 450 inlägg ganska gammal vid det här laget. Är ju förstås helt ok att fortsätta att skriva där om man som du tycker att den tråden är jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i den andra tråden. All heder åt Peter Magnusson som träder fram och dessutom står upp och kritiserar denna fjantlag skapade av lobbyister utan fakta. 0,8 med rätt för KBV att ta blåsprov hade varit lagom. 0,2 är direkt löjligt och motverkar troligen syftet iom att folk ändå skiter i det. Risken att åka dit är ju dessutom för normalt båtfolk typ 0,00000001%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en del av facit är att en skådis har druckit 5 öl och ett glas vin och tycker inte att han har gjort något fel? Jag förtydligar mig gärna och kan också tycka att 0,2 är lite att ta i, och framförallt är det fel att jag som snipåkare kan vara på fyllan, samma regler borde gälla alla.

Men att försvara denna skådis och andra som dricker 5 öl och ett glas vin och tror att dom är lika bra båtförare, nej! en sådan skärgård skulle inte jag vilja vara i!, jag tycker själv att jag är en bra människa efter 5 öl och ännu bättre efter 10.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den nya sjöfyllerilagen som Westfjord tycker är bra. Tråden bryr han sig nog rätt lite om att tycka varken det ena eller andra om...

Lagen är dock för lågt satt, iom att vägar etc behöver en helt annan nivå av koncentration hos en förare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gräns gäller ju även för cykel...

Jag har inga bekymmer med en lag som begränsar antalet fyllerister i befälhavande ställning. Hur gör man på land? Jo, EN håller sig nykter och kör och de andra kan parta på lite mera, varför funkar inte det till sjöss?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan fundera på en sak, att alla som torskat på detta nästan uteslutande bara har druckit si eller så lite !! Tror inte ett smack på det, har man tex druckit en öl och får blåsa en halvtimmer efter har man inte 0,6 promille.

Dricker man normalt ca 5-6 öl kanske en wiskey och slutar vid 12 rycket och kör båt dagen efter kl 12 har man inte heller 0,6 promille. Självklart är det individuellt hur mycket man förbränner men jag tror att folk druckit bra mycket mer än dom vill erkänna då dom torskat.

Man förbränner ca (individuellt) 4 cl sprit per timmer , ungefär 45 cl starköl.

Jag har en mycket bra alkoholmätare ( och nej inte köpt på en bensimack ) och åtminstone jag får drick mellan 3-5 öl under ett par tre timmar innan man komme rupp i 0,6 promille.

Nej stå för att du krökat till och kört för tidigt. Och visst jag kan oxå tycka att det är väl hårda regler nuförtiden.

Ha det gott alla.

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara helt säker på datumet så drog det in en åskfront på natten till den 11: juli på västkusten. Vindstyrkan var tidvis 25-30 m/s enligt mediauppgifter. Morgonekot berättade att sjöräddningen hade fått göra ca: 30 utryckningar under natten, troligtvis var det många fler som fick gå ut för att tillfälligt lägga om förtöjningarna utan att blanda in sjöräddningen. Man kan bara undra hur många av alla dessa som som hade ätit middag tidigare på kvällen och kanske delat en flaska vin med de övriga i besättningen eller något liknande. Enligt den nya lagens 0,2 promille så är de givetvis lagbrytare och ska lagföras därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i det fallet åberopa nöd, och anse att detta nödläge gjorde det mindre lagbrottet berättigat. (Återstår iofs. att se om detta klarar sig i domstol. Men nöd har använts med framgång i rattfyllerimål, så helt taget ur luften är det inte.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Sparre skrev bl.a.; Hittar ingen annan tråd om samma sak. Däremot den om sista roliga helgen

Skulle tro att de sista 10-11 inläggen handlar om Hr. Skådis, i just den tråden du nämner! Skrattande


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin blåst i en alkometer och vet vad 0,8 innebär? Visst är lagen en skrivbordsprodukt men kontentan är ju ändå att KBV och Sjöpolisen har fått mer resurser att ta folk som är berusade och det är väl inte fel? efter 5 öl och 1 glas vin är man inte lämplig båtförare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att det är lagen i sig som jag tycker är bra, men sen kan man diskutera nivån 0,2, och framför allt varför jag är undantagen som kör snipa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu var det väl visserligen 5 mellanöl och inte starköl. Dessutom framgår det inte om han druckit detta på en kvart eller en halv dag.

Skulle jag dricka detta under säg 1-1,5 timme skulle jag känna mig lite lätt salongsberusad. Absolut inte stupfull och ur stånd att framföra en båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det mkt det jag vänder mig mot med den nya lagen. Skulle jag hänga på en 6 hk på min båt och köra hem i fyllan med den, skulle jag få det enligt de gamla reglerna, så länge jag körde som jag brukar. Kör jag däremot långsamt med min ordinarie motor, så åker jag dit, även om jag krypkör under 10 knop. Bara för att en båt kan köra fortare än 15 knop, så får man stannas. Det är det som är det puckade i förslaget, för flest fyllon dör i små båtar och roddbåtar, som inte gör 15 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men några i roddbåtar har ju fått hjälp att dö av påverkade förare i snabba båtar?...

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men vilka skall vi rädda?
Så många som möjligt kanske?

Sen hur man skall få gamla gubbar att ta på sig en flytväst när de skall ut på sjön för att fiska, det är det nog ingen som vet. Oftast tar de ju ingen med sig till andra sidan, vilket kan bli fallet om det är en förare i något snabbt eller tungt.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om inte plottrar (de glor på plottern istället för ut över sjön) och annat är mer involverat i sådana olyckor än alkohol.. då det inte finns någon statestik så är det svårt att veta.

Kanske ska införa ett förbud mot plottrar istället? Oskyldig



Senast ändrad av Daniel_B | 12 augusti 2010 | 00:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger gärna detta igen ..   BRA med en tydlig lag som sägar att du inte får dricka när du ska köra . Innan så var det lite si å så med hur mycke eller hur lite man fick dricka , blev en bedömningsfråga helt plötsligt . 

  Mao   sunt med en o.2 gränns som i bilens värld och som dom flesta kan hantera utan problem ! Dricker du ett glas vin eller en starkis så tar det 2-2.5timmar att förbränna ..... 

-Svårt ?? inte ett dugg :-D  

post-11345-1394236473,2393_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen är ju inte att vi inte ska rädda så många som möjligt, utan att förespråkarna för 0.2 promille på sjön är att alla olyckor och dödsfall sker på grund av fylla på sjön, när så inte är fallet. De som super och ror en båt, samt de som inte har flytväst dras in i statisktiken för att visa på alla olyckor på sjön som nu sker pga av alkohol, trots att de inte försvinner med den nya lagen, då det bara är båtar över 15 knop som är målgruppen. Det är enbart ett finfint sätt att plocka in pengar till staten, precis på samma sätt som fartkamerorna påstås verka för trafiksäkerhet, trots att de är till för att dra in pengar till staten, under förespegling av säkerhetsdravlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så Jocke!  Nu väntar vi bara på att lagstiftaren tar nästa steg så att lagen blir komplett och inte denna halvmesyr, dvs att 0,2 gäller alla flytetyg som framdrivs av annat än åror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två tydliga läger när det gäller den nya sjöfyllerilagen. Motståndarna till en gräns på 0,2 promille tycker nästan undantagslöst att man inte ska vara full på sjön när man kör båt. Nykterhetsivrarna tycker likaledes att man inte ska vara full på sjön när man kör båt. Skillnaden verkar vara att nykterhetsivrarna tror att man är full när man har druckit en starköl eller ett glas vin. I dagens Aftonbladet på nätet disskuterar Robert Achberg mot Lena Melin med exakt samma argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svåra innan o.2 lagen var att du inte visste om en-två-eller tre öl va ok .

jag kunde lätt dricka en öl innan maten , två glas vin till maten .. avsluta i en solstol vid bryggan och avnjuta en öl till  och sedan ner i båten och åka hem . Detta hände ofta eftersom Rest Jungfrusund tilltalade mig med sin omgivning och sin mat :-) En sittning var säker på 3-4timmar så lite hade man hunnit förbränna .

Frågan är då , hur bra och hur rätt var detta med dom gamla reglerna .

Nu vet jag att det är bara en öl eller ett glas vin som gäller !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi har en gräns på 0.5 istället , hur mycke kan man dricka då ? För att hållas sig under en sån gräns måste du veta rätt så mycke om hur förbränningen i förhållande till intag funkar . Annars blir det lite gissningslek av det hela . Klara folk att själva bedömma att nu kan jag köra för jag är under 0.5 . Att dricka ''lagom'' kan vara en svår balansgång och inte helt lätt klura ut .

 

 

För mig passar lagen rätt bra , för nu är jag stenhård på just intaget av ''sprit'' och köra båt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .Tycker att den är bra för varför skall man köra båt berusad?  Bil eller mc och moped skall man inte köra heller när man festat om. Tycker att det var löjligt att gå ut i pressen och skylla ifrån sig.

Skall man festa så se till att det finns någon som är nykter som kan köra.

Det får man ju göra när man åker bil.

kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att citera Peter Magnusson.. då jag är av samma åsikt.

Bilkörning handlar om centimeterprecision i farter upp till 110 km/h (eller mer!), där varje bilists beteende omedelbart påverkar den bredvid, framför eller bakom. I biltrafiken finns inga marginaler, att köra bil påverkad är kort och gott farligt, därför är en sträng rattonykterhetslag nödvändig.

Själv kommer jag aldrig närmre än 10 meter (oftast 30-50 meter) från närmsta båt om jag inte går in i någon kanal, där det är 3 knop som gäller.. På vägen handlar det om en halvmeter i mer än dubbla hastigheten och mer därtill.

Sen handlar det här inte om att man ska supa skallen av sig och ut och köra. Utan att man ska kunna ta sig ett par, tre öl till maten och fortfarande kunna köra. För jag lovar de flesta har kvar sitt omdöme efter det. Men det finns givetvis undantag.. t.ex. min fru som är väldigt billig i drift.. räcker med en lättöl.
Men hon vet om sina begränsningar och handlar därefter. Jag handlar efter mina begränsningar (dricker aldrig mer än att jag kan ta båten in till land på ett säkert sätt, om det skulle hända något, eller ser till att någon annan kan köra), sen finns det folk som inte kan sina..
Det är väl dessa som en lag ska eftersträva att fånga in, inte i stort sett hela det svenska båtfolket. Lagen som fanns innan gjorde detta och fungerade i alla avseenden. Förutom att KBV/Polis inte kunde göra stickkontroller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hur? Flört Heltäckande säger du.

Ska vi inte passa på att förbjuda berusade gångtrafikanter också?

Har du någon gång kört bil på en krogtät gata en fredag eller lördagkväll förstår du säkert vad jag menar. Folk vinglar ut och går i gatan utan att se sig för. Klar olycksrisk. Berusade gångtrafikanter är mjuka och bilar är hårda. Alla som har druckit mer än en öl på krogen borde inte få gå på egen hand. De borde antingen ledsagas eller skjutsas i rullstol av nykter individ med kunskap i trafikregler eller så borde de stanna hemma.

Någon ordning måste det ju vara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad nu fulla människor på stan har med det hela att göra, som dessutom redan är olagligt att vara, även för en gångare.

Alkohollagen på väg gäller alla bilar och motorfordon, oavsett om de körs eller står stilla. Det sjuka med båtfyllerilagen bara gäller båtar över en viss längd/eller som går att köra fortare än 15 knop, trots att merparten av drunkningsolyckor sker från dessa typer av båtar, som är undantagna från den nya lagen. Det är det som är så otroligt puckat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...