fred_e 1 Postad 11 Augusti , 2010 hej, nån som testat den här: http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning/Kylskap-12-V230-V/ Är det med kompressor eller? Står inget på hemsidan om strömförbrukning etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 11 Augusti , 2010 Funkar kanske i en bil som transportkyl.Säkert ok men tror inte det e´ en kompressorkyl . Men man vet aldrig,.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 11 Augusti , 2010 jag tänkte ev åka til biltema och köpa lite annat skrot senare idag så då kan jag kolla och posta svar här. Är det med kompressor och har enrimlig strömförbrukning så är ju priset helt rätt iallfal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 11 Augusti , 2010 Det är inget kompressorkylskåp. Man ser tydligt ett peltierelement innanför kylskåpsdörren som står på glänt. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 11 Augusti , 2010 Och för oss som inte gått 4-årig kylteknisk linje betyder det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 11 Augusti , 2010 Det betyder att den käkar typ 4 ampere ständigt. De marina kylskåp som man kan köpa drar ca 0,7 ampere i snitt. Det är den största skillnaden. Surfa på svenska kryssarklubben, det skall finnas en utförlig text om detta någon stans. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/kyra1.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Augusti , 2010 Engång i tiden var kompressorkylarna den stora strömförbrukaren, och peltierkylarna dom strömsnåla! Är det bra marknadföring eller vad har hänt! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 12 Augusti , 2010 Ett bra peltierelement med styrning drar betydligt mindre än ett som man köper på macken. Det vanligaste är förmodligen supercoolen med lite styrning och ekonomifunktion. Ett billigt kompressoraggregat för inbyggnadsbox kostar 3-4tkr och är ändå helt överlägset ett peltierkyl. Jag slängde ut min supercool förra säsongen och har nu en kompressor. Effekten på ett kompressoraggregat är också mycket större, det blir kallt - går att frysa även när det är 25 grader i båten. Medan supercoolen tappar mycket kyleffekt vid höga temperaturer. Nackdelen med kompressor är egentligen bara att de tar lite större plats och kostar lite mer, men i övrigt bäst på allt. Strömförbrukningen kan jämföras mellan direktverkande el (peltier) och värmepump(kompressor). Senast ändrad av schvidja | 12 augusti 2010 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser