Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
Eirisch

Jolle som tål finsk grundstötning på centerbord?

Rekommendera Poster

Hej

Jag och svågern är sugna på att skaffa en jolle att leka med i stugan på somrarna, men jag vet inte vad vi vill ha. Ingen prestandamaskin, utan bara något att komma ut på en liten sjö med. Dock kommer den gå i en förbaskat stenig sjö där djupet ofta går från flera meter till 2dm.

Finns det jollar med plats för minst två, där centerbordskonstruktionen slår upp om man klipper en sten i kanske 3-5 knop? Visst, stenarna ska undvikas, men ibland kan det ske.

Den ska köpas och seglas i Finland, så någon vanlig typ därifrån vore smidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trissjolle.

Kan även användas som roddbåt och för liten aktersnurra. Centerbord och köl tippar upp om man går på grund, och själva skrovet går nog bara 20 cm djupt...

Seglar skapligt för den som kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även 420 och 470 har väl centerbord som fälls in. Vet inte vilka som är vanliga i Finland dock, men det borde ju gå att dra med på färjan, det är säkert större utbud på jollar här hemma.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där färjan kan jag vara utan. Om den går ner i en kabinväska kan jag tänka mig att köpa i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar bli väl klen segling med en så liten båt Erik!

Är det extremt dyrt med släp på färjan? Har tyckt mig förstå på jobbet att allt är billigare i Sverige jf med Finland.

/peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...