Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
_mangan

Bästa nybörjarbåten med övernattnings möjlighet

Rekommendera Poster

Hej.

Vi hade tänkt att köpa våran första båt(motorbåt) funderar på någon typ av hardtop/ DC för runt 50-60 tusen. Måste kunna sova minst 2 i den men gärna kunna sola.

Tittat lite på Ryds Camping, Jofa winth mfl.

Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordling 17, Örnvik 530/535. Både går betydligt bättre i sjön än de flesta HT-båtar från den tidsepoken.

Men särskilt skönt sover man ju inte i en ht-båt alldeles oavsett vad man väljer...

Flipper 640 HT är ju visserligen större och går också kanon i sjön, men den kostar å andra sidan något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt att du ska kolla på en DC istället för hardtop.

Jag tycker en DC har betydligt bättre planering, alla i båten kan sitta utomhus i bra väder och om det regnar drar man bara upp kapellet. I en hardtop får vissa sitta under taket eller ihopträngda längst bak.
En DC är ochså mycket bättre att sola i.

Jag har en Finmar DC17 som jag kan rekomendera, men det finns andra fabrikat också i samma klass.
Den är till salu också inklusive släp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och hur bra sover man i en dc som är så liten? Då måste man väl lägga sig på golvet? Annars kan jag hålla med, fast allra bäst om man vill trycka på de fördelar som du gör är väl kanske en bowrider? De är ju dessutom väldigt lätta att gå i och ur. Tycker ändå att en HT kan ha sina poängerSkrattande

Det går ju faktiskt att nödtorftigt övernatta i en mindre HT. Vilket enligt min mening inte ens nödtorftigt fungerar i en mindre DC och ännu mindre i en bowrider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att man sover lika bra som i  de HT-båtarna du nämnde. Det finns plats för 2 personer att sova under fördäcket, alt 2 vuxna och 1 litet barn.
I den här klassen är det lite bättre än tältstandard gällande sovandet.

Vi har sovit 4 personer som flest, två i kojerna och två på durken. Men det är mer en nödlösning.

Jag var inne på att köpa en Örnvik innan jag hittade Finmaren, de är, tycker jag, likvärdiga att sova i. Den är definitivt bättre än Jofa winthen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta även på följande båtar : Nora20, Draco 2000, Sjögren Starfighter ( står ibland enbart Starfighter i annonsen), Cresent 53 och 66. Ibland hittar man även Fjord 21 och Ockelbo DC21 i den prisklassen men vilket skick de då är i vet jag inte. Alla de båtarna kan man semestra 2 pers och sola i

Mvh

Uve

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan här du menar?

http://www.blocket.se/stockholm/Finmar_17_DC_28256390.htm?ca=11&w=1&last=1

Visserligen sitter man nog ovanligt långt bak och kör den för att vara en DC i 5-metersklassen, men tycker ändå det ser ut som att man måste inta fosterställning i hålet där under om man är över 1,80 i alla fall...

Provade lite på båtmässan förut och insåg att jag nog åtminstone behöver en 6,5 metersbåt för att kunna sova något sånär bekvämt. Utrymmet allra längst fram i spetsen går ju bort. Sedan brukar många DC inte ha mer än 1/3 av dess längd som fördäck för att linjerna ska bli något sånär proportionerliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, en DC kanske det är man skall satsa på vid närmare eftertanke, någon som är av bättre kvalite änn någon annan? är amerikanskt helt uteslutet?  tacksam för fle tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, mig veterligen finns det inte någon bättre övernattningsbar båt för dom pengarna än ryds camping. där finns kök, rejäl utbäddningbar v-koj, ståhöjd under kapell, ofattbart mycket utrymme och rymd för en så liten båt. Naturligtsvis är inte båten byggd för att åka i planande fart i hög sjö. Är man inte ute efter lyx och flärd på sjön är den mycket bra! Undrar vad det enkla sportiga campinglivet på sjön tog vägen. Liknande båtar byggs knappt nya, verkar vara lite för bekvämt nu för tiden, att övernatta på typ semester och inte ha hemmastandard tycker  i alla fall jag kan vara acceptabelt. mindre båt är ju dessutom trailerbar ännu en möjlighet. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur sover man i dessa V kojer där man får ligga som en ostbåge, dom känns mer som en nödlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nog finns det bekvämare båtar, i min sjöbod ser du en bild på kingsize bädden, bekvämmare kan det nog inte bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

övernattning i små båtar är en nödlösning. bekvämt och bra standard hör väl till husvagn eller större skepp. En bred v-koj e grejer det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den är ju flatbottnad med 3 st stabbkölar en vanlig båt åker du ju i vattnet med denna  åker du på vattnet går fort upp i plan och när kölarna töms på barlastvatten går den upp på kölarna, går bra att även åka sakta men ändå i plan.  Men oftas ställer jag rodret dit jag ska se lägger jag mig på soldäck kölarna gör att kursen inte ändras.

Jag har min motor lite extra sänkt och farter över 30 knop så börjar nosen att dyka.

ligger en länk i sjöboden till you tube  eller sök på badankan.

det finns en större badanka tillsalu på blocket samma skrov i alu med 3 st kölar den toppade en bit över 30 men så hade den en 115hk .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du strikt ska hålla en budget på Max 70 papp så är väl Ockelbo dc21 inte ett troligt val.

Dock är det en tidlös och fin åt. Om du ska ha en cabinbåt/HT så tycker jag dels Uttern 520 HT, eller gamla tidlösa Monark 585 family är bra alternativ. 8den senare med inombordare.

Uttern 590 cabin kan oxå vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en Fjord 21dc till salu på blocket i stockholm för 60 lägg till 10-15 för att fixa till kapellet så har du en båt med mkt bra sjöegenskaper som det går att semestra i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, precis en sån, fast min är blå...
De båtar som Uvek tog upp är liknande, kan lägga till Nora 17 också.

Allt är relativt, självklart så spelar kroppsstorlek, vighet och andra fysiska begränsningar och egna komfortkrav in.
Båtar i den storleks- och prisklassen är spartanska och inte något under av komfort och jag tror inte att det finns någon 5 meters, planande båt i den här prisklassen som når sommarstugestandard. Nivån är lite bättre än tält inte mycket mer, annat kan man glömma.

Jag är kortare än 180 cm och kanske inte nån bra måttstock men jag har haft en vän som är 186 cm som sov bra i båten. Jag och min sambo har semestrat drygt en vecka i sträck i den.

Men i frågan om en planande båt för 50-60 kkr som är övernattningsbar för 2 personer och kan tänka sig en Jofa Winth så uppyller den nog kraven....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite kring det här begreppet med tidlös design.

Händer ju rätt ofta att man läser det, men är väldigt sällan jag håller med. Jag tycker nog att alla båtar som är uppräknade i den här strängen ser ut att vara precis lika gamla som de är. Även Fjord DC21....

Möjligen kan jag tycka att det har funnits båtar som var före sin tid, men det är ju inte riktigt samma sak.

Örnvik 530 som tex kom redan år 1970 tror jag skulle kvala in här. Den lades väl ned först år 1990 och var i stort sett oförändrad genom alla 30 produktionsåren. Den enda förändringen var i grova drag var överbyggnaden, där den bestod av plast på senare modeller istället för aluminium.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad det enkla sportiga campinglivet på sjön tog vägen. Liknande båtar byggs knappt nya

Jag tror att förklaringen är att det finns kvar så många 1000 gamla båtar av denna typ, med låga priser på Blocket. Det skulle inte gå att konkurrera med att sälja nya båtar av samma typ -- det blir så väldigt uppenbart bättre ekonomi att köpa en 30 år gammal HT och sätta på en ny eller nästan ny motor.

Det tillverkarna gör är att försöka leverera större båtar i samma stil, men bredare och 6 meter långa eller längre. De har då fördelar som dörr i rutan fram, fast bränsletank, rinnande vatten, mer V-format skrov och ståhöjd under kapellet... Men de blir väldigt mycket dyrare...

Välj en HT --- de som pratar sig varma för DC drömmer om en sommar när det alltid är fint väder. Aldrig blåsigt, aldrig regn... Men här i Sverige behöver man en båt som fungerar bra även på vägen hem, när vädret har blivit sämre. Prova att köra en liten DC när det regnar eller blåser rejält från sidan... På en HT kan den som kör sticka upp enbart huvudet genom tackluckan eller en öppning i kapellet, med kepsen på (jag har en i Goretex med fleece-foder), medan passagerarna sitter torra under tak och kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ligger en hel del i det du skriver. Dessutom tror jag att köpare av nyare båtar vill ha högre bekvämlighet överlag än vad man kanske satte högst upp på önskelistan för 30 år sedan. Toalett, kyl och kokmöjligheter är det många som inte vill vara utan.

Sedan håller jag med dig om HT-båtens fördelar. Den är mer allround och erbjuder bättre skydd mot väder och vind. Utrymmet under Hardtopen erbjuder ju också skugga och viss svalka soliga dagar, samtidigt som det finns solmöjligheter längre bak.

Dessutom är nog en HT överlag trevligare när det börjar blåsa, inte bara från sidan, utan även vågor rakt framifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en HT??? Vad är poängen med det? Jag kan också sätta upp kapellet och öppna det lite, om jag måste ställa mig upp, men jag behöver inte göra det, för att se ut genom rutan. Passagerare sitter torrt under kapellet även i en DC, så jag förstår öht inte din poäng. Att en HT är astråkig att åka när det är bra väder, är dock ställt borrtom alla rimliga tvivel.

De flesta av oss åker dessutom ut när det är bra väder och att då köpa en HT bara för att det kanske börjar regna på vägen hem, är ju som att lägga fågelmat på kapellet...

Ska man ha sin båt för att njuta av fint väder och eventuellt övernatta någon gång, är det en DC som gäller. Hur många drar ut med sin HT när det är dåligt väder, bara för att åka en sväng? Knappast någon, som inte måste hem eller till jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med HT?

Jag skulle vilja säga att vi i det här landet har fler dagar med växlande molnighet än dagar som bara innehåller regn eller bara sol. Det kan vara hur fint när man ger sig ut, för att sedan mulna på och börja regna. Hur man än vrider och vänder på det så innebär att hårt tak bättre skydd än ett mjukt. Sedan finns det ju en del båtar som erbjuder smarta lösningar med skjutluckor i taket. Bland annat tror jag MV Marin har det på flera av sina båtar. Inte dumt alls!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell har fungerat bra i varje skur jag hamnat i.

Ett hårt tak kan väl vara av värde i en hagelskur då.. Flört

Skämt åt sido.. det finns för och nackdelar med alla typer av båtar. Just fördelen med HT är väl att det går snabbt att krypa in för passagerare om det börjar regna/blåsa lite för mycket och vågorna börjar slå in. DC är en perfekt bad/sol båt som det inte tar lång stund att få upp ett kapell på om regnet är i antågande.

Själv skulle jag alla gånger välja en DC framför en HT, men det är jag det. Alla har vi våra krav och önskemål på hur en båt ska vara. Det är bara att pröva sig fram, åka och titta på olika modeller och fundera på vad som passar en själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så klart du ska köpa båt med tak. Fördelar:  lång säsong-  finns väl inget mysigare än att åka ner till båten i regn och blåst, koka upp lite kaffe , lägga sig och vila i vågskvallet lyssna på en talbok eller spela några rundor kort.   sen är ju en båt med riktigt tak enklare att förvara med tanke på mögel surt kapell mm.

Sen har vi ju några varma dagar varje sommar med riktigt het sol och då kan det vara bra att ha ett tak med egen skugga att vila sig under inga brännheta stolsdynor.

Stöldrisken är nog lite mindre ur en låsbar kabin båt än en kapelbåt

 



Senast ändrad av nikitalord | 13 augusti 2010 | 10:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

flipper 575 kan du sova 4 st i och det bra... 2 under taket där det blir en dubbelsäng,där ligger du raklång.. sedan 2 st där ute fäll stolarna så blir det 2 bäddar under kapellet... jävligt bra båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd bara att den är så himla plattbottnad...

Flipper 640 betydligt trevligare val i så fall om man vill ha en Flipper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera Ryds 530 DC. Du har förövrigt bättre sikt i en DC än i en HT. Kojen i min Ryds 530 DC tycker jag är helt perfekt. Den är VÄLDIGT rymlig enligt mig! Men se till att ha minst 90 hästar på akterspegeln annars kan det bli lite segt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...