Rolle85 69 Postad 10 Augusti , 2010 Jag har redan börjat läsa på vad som gäller inför vinterförvaringen och det pratas ofta om motoroljebyte och hur viktigt detta är men hur byter man olja på en 2-takt? Jag häller ju idag i olja i en separat behållare i min yamaha som blandas med bensinen automatiskt och att byta olja i växelhuset förstår jag med (växelhusolja och motorolja är väl inte samma system??) Men andra ord, ligger något i motorn i ett oljebad som måste bytas? Vad är skillnaden mellan min 2-takt och en 4-takt? Senast ändrad av Rolle85 | 11 augusti 2010 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 11 Augusti , 2010 4-takt har du olja i motorn som på en bil. 2-takt har du ingen olja. Den enda oljan du behover byta på en 2-takt ar vaxelhusoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Augusti , 2010 Hm där ser man. Finns det någon som känner till någon sida på nätet som förklarar med bilder och text hur en 2-takt respektive 4-takt är uppbyggd. Skulle vilja lära mig mer kring mekaniken. Sen undrar jag varför en 2-taktare ryker lite mer än en 4-takt? När bränslet åker in i cylindern i en 2-takt, är detta bränsle då förblandat med oljan jag häller i? Smörjjs kolven på detta sätt? På en 4-taktare ligger vad i ett oljebad? Kamaxeln? Kan nån berätta lite hur de funkar för en newbie =) Senast ändrad av Rolle85 | 11 augusti 2010 | 09:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Augusti , 2010 Tvåtakt: http://sv.wikipedia.org/wiki/TvÃ¥taktsmotor Fyrtakt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor Det verkar som forumet tolkar länken till tvåtakt fel, den fungerar när jag förhandsgranskar inlägget. Senast ändrad av No_jah | 11 augusti 2010 | 12:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Fick samma grej från wikipedia igår.. men om man skriver tvåtaktsmotor eller fyrtaktsmotor i sökrutan uppe till höger så fungerar det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Augusti , 2010 Tack för mycket intressant läsning, lärde mig mkt men en sak förbryllar mig fortfarande. Är det kamaxlarna som ligger i oljebad i en fyrtaktare? Sen förstår jag inte hur fyrtaktsmotorn gör för att smörja kolvarna? 2-taktaren låter olja följa med bensinen in i cylindern och på så sätt smörjer den kolven, korrekt? Flödar bränslet in som en vätska i cylindern eller är det bara bensinångor som kommer in, isåfall rinner oljan då in i samma hål? tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Augusti , 2010 Ingen axel kan sägas ligga i oljebad. Olja trycks in i lagren, annat smörjs med stänksmörjning. det gäller även cylidern som alltså smörjs underifrån. På en konventionell 2-T, (ex. moped, motorsåg och båtmotor) passerar bränslet genom förgasaren och in i vevhuset mest i form av ånga innan det når förbränningsrummet. Detta gäller inte för direktinsprutade 2-T, där bränslet istället under högt tryck sprutas in direkt i förbränningsrummet. Dessa motorer måste istället smörjas med speciella arrangemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Augusti , 2010 Aha så genom att 4-taktaren smörjer underifrån kommer det inte in olja i förbränningsmomentet och ut i avgaserna då. fint. Men för 2-taktaren måste väl oljan följa med in i förbränningskammaren via bränslet då man på vissa av dessa blandar oljan direkt i bränslet. Men på min Yamaha 60hk från 1998 som har en separat oljebehållare måste denna på något sätt själv reglera hur mycket olja som separat ska ta sig in i cylindern eller blandar oljan sig på vägen med bränslet och sedan in i cylindern? Mycket har klarnat nu men några frågetecken kvar =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 12 Augusti , 2010 På din motor så är en oljepump ihopkopplad med ett länkage från förgasarna. Den länken känner av hur mycket gaspådrag du har på motorn från förgasarna och reglerar oljepumpen hur mycket olja den skall ge. Sen går det en liten slang per cylinder från oljepumpen in i insuget på motorn, Plattan som sitter mellan förgsarna och själva motorblocket. Där blandar sig oljan med bränsleluftblandningen som sugs in i motorn av cylindrarna. /qsec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Augusti , 2010 fint tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser