fredwal 0 Postad 10 Augusti , 2010 Min båt har stått på land i sommar och i vintras fylldes inte glykol på av slarv. När jag nu vill göra vinterkonservering på varvet vägrar dom eftersom en frysplugg löst ut. De vill ta ur alt byta hela motorn! Har inte råd med detta helt enkelt som arbetslös. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 11 Augusti , 2010 Tillåter de inte att du gör det själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2010 Det är ju inte alls säkert att motorn fryst sönder, vätskan expandera och frostpluggen löste ut, byt den kolla oljan och starta upp motorn så märker du snart om något är kass, funkar allt så kan du lämna in den på konservering alternativt göra det själv, tar bara 15 minuter och finns massor av info. på MG. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Augusti , 2010 Håller med Westfjord. Meningen med en frysplugg är ju just att förhindra att motorn fryser sönder. Hade förr en gammal Amazon där samma sak hände. Bytte frysplugg och hällde på nytt vatten och glykol och bilen gick i många år efteråt. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 11 Augusti , 2010 Håller inte med dig riktigt där. Fryspluggarna sitter där på grund av gjuttekniska skäl då man måste ha något att fixera gjurformarna med och då blir det hål efter gjutningen som måste tätas. Eftersom de är svagare än blocket så går de ofta innan blocket spricker därav namnet. Blocket kan spricka även ifall fryspluggarna är intakta. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 11 augusti 2010 | 12:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2010 Absolut, men enklaste sättet måste väl ändock vara att sätta tillbaks fryspluggen och starta upp och se om nåt har hänt, visst kan mera än pluggen frysit sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredwal 0 Postad 16 Augusti , 2010 Tack för tipsen, jag är inte motorkunnig så andra får kolla motorn. Dock inte på varvet, båten går nu med lastbil till Gbg för försäljning och motortest. Kostar 12 tusen men det är det värt, har aldrig varit med om en sån behandling som kund. Att sätta i en ny motor på en båt som är värd ca 300.000 är bara löjligt, ett byte kostar väl 80 40 i montering. Tipsa gärna var man man får tag i rekondade VP motorer, har redan kollat blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasha 0 Postad 17 Augusti , 2010 Fråga: Var sitter frysplugg på MD7an? Visste inte att det fanns. Själv var jag duktig o hällde väldigt lätt utspädd glykol i höstas (såå skönt med tanke på den kalla vintern). Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 17 Augusti , 2010 jonasha Det finns flera expansionspluggar(fryspluggar). Två på fram- resp. akterkant av cylinderlocket (topplocket). En på framkant av cylinderblocket (bakom svänghjulet) och resten på styrbordssidan under avgaslimpan. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasha 0 Postad 17 Augusti , 2010 Tack - nu har jag ytterligare en sak att kolla nästa gång jag åker ut till båten (den evigt växande listan). /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser