Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Valjewaken

Ford v8 351w -86 varvar bara till 3000rpm

Rekommendera Poster

För ett litet tag sedan började min ski nautque gå illa och jag kunde konstatera att den inte gick på alla cylindrarna. Jag bytte tändstift, kablar, fördelarlock, rotor och brytare. Ställde brytaravståndet på 0,45 och förtändningen till 10 grader. Den starta igen och går som en klocka på tomgång. När man drar på låter den konstigt och den varvar ej mer än till 3000rpm. Något motor snille som kan ge tips om vad det kan vara...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snille vill jag inte påstå men tips kan jag bidraga med..

låter som om tändningen ändå står lite fel - just pga att den inte vill varva.

Hur uppför sig motorn när du kommer till 3000rpm? -hostar? -som om det var bensinstopp? -skjuter? -misständer?

Enklast är om du lossar låsskruven till fördelaren och vrider lite försiktigt när motorn är igång åt båda hållen så kommer du märka att motorn ändrar varvtal och läte. Ställ den i det läge där du tycker att den låter obelastad - ej ansträngd. Provgasa lite för att se om motorn misständer, ställ isåfall fram fördelaren något och testa igen o.s.v.. Detta har iallfall fungerat bra för mig på mina maskiner (2st) och dom varvar gladeligen 4400 rpm idag. Min original styrbordsmotor var lite trött och inte så varvvillig innan justeringen - det är den inte idag. Nu är den precis lika pigg som min nya babordsmotor.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Den blöddrar vid 3000rpm... precis som den inte får tillräckligt med soppa. Jag kollade även förtändningen vid 3000 och den kommer inte upp till mer än 20grader, trodde det skulle var ca30 grader. Har även kollat centrifugalvikterna och de ser fräsha ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev dålig bränslepump, igensatt bränslefilter eller dålig luftning av tanken. Prova först att köra utan tanklock - om det fungerar så är det tankluftningen som är igensatt. Testa därefter att koppla in en extern trycktank och pumpa på blåsan när ni kör. Om det hjälper så är det bränslepumpen som har gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova, men är tveksam. Jag testade nämligen att spraya startgas i förgasaren för att se om det hände något men nej...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas över 3000 rpm ger inte mycket ... Har du tagit ett kompressionsprov?

 Tändningen bör fungera i och med att motorn går bra på tomgång och tändförställningen verkar också fungera i och med att den i princip gjort all förställning den ska vid 3000 rpm. Om jag minns rätt så ska maximal tändförställning (drygt 30 grader före övre dödläge) nås vid ca 3500 rpm. Återstår bränsle och kompression...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat en polares gel batteri som ska vara rikttigt bra... Går fint att starta, finjustera tändningen lite, stängde av för att lossa och köra en provtur. När jag sen ska starta pallar inte batteriet dra runt!! Det konstiga är att när jag skulle göra komp prov med mitt eget batteri hände samma sak, alltså det gick och starta, hade den på tills den var varm, stängde av och skruva bort alla tändstift. När jag kollar kompet i ettans cylinder så händer det igen, batteriet pallar inte. Om det varit vatten i cylindrarna skulle väl det sprutat ut vid detta laget?

Nästa steg är nu att kolla jorden så den verkligen är ok... Någon som har andra tips eller ideér?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå av dödmansgreppet eller koppla ur tändspolen och testa att köra runt motorn med urtagna stift. Kolla om det kommer vatten ur någon cylinder. Det låter som att du har vatten i en cylinder från en sönderrostad limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men som jag nämnde, borde inte vattnet kommit ur när jag hade ur alla tändstift? Den drog ju runt lite grann innan batteriet inte orkade mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade din beskrivning som att du hade igång motorn efter det att du hade ur alla stift senast. I så fall kan du ha fått in nytt vatten... Skuret drev kan vara en annan orsak till att det går tungt, men det brukar höras i form av rassel och skrammel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Sååå enkelt och kanske slarvigt... I kitet med fördelarlock, rotor, brytare osv fanns en liten fjäder liknande grej som jag inte monterade då det inte fanns på den jag skulle byta. Upptäckte sedemera mha lampa att vid högre varv blinka det väldigt oregelbundet. Polaren som var med o titta ville då kolla på brytaren och tyckte att den var lite slapp. Ja berätta om grejen som jag inte montera o visa den. Han konstatera att denna skulle definitivt ge brytaren en bättre fjädring. Montera, starta o motorn har aldrig gått så bra :D

Tack för alla tips, på vägen lär man sig otroligt mycket!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...